تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۸۴۱۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کار ساماندهی جبهه شمالی پل بند گرگر شوشتر آغاز شد
 مدیر پایگاه سازه های آبی شوشتر گفت: کار ساماندهی جبهه شمالی پل بند گرگر از آثار ثبت جهانی این شهرستان با استفاده از منابع داخلی پایگاه آغاز و قرار است در مدت سه ماه به پایان برسد.

محمد حسین ارسطوزاده بیان کرد: پل بند گرگر در قسمت شمالی محوطه آبشارهای شوشتر قرار دارد و سه تونل به نام های بلیتی، شهر و سه کوره دارد.

وی افزود: این تونل ها از بالادست آب را به پایین دست منتقل و خروجی آنها آبشارهای بی نظیر را در محوطه آسیاب ها خلق کرده است.

مدیر پایگاه سازه های آبی شوشترادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع به ویژه در سیلاب های اخیر، ساماندهی و تثبیت جداره ها در این قسمت بیش از پیش احساس شد تا علاوه بر حفاظت از این اثر تاریخی محوطه آن تبدیل به مکانی برای حضور گردشگران شود.

شوشتر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب ایران تبدیل کرده است.
سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.
آثار باستانی این سازه‌های آبی، با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیدند.

علاوه بر سازه های آبی که در فهرست آثار یونسکو ثبت شده، حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی از شوشتر در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار