تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۸۴۱۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هیچ دستگاهی زیر بار خسارات سیل شیرین‌شهر نمی‌رود
مسکن مهر شیرین شهر شهرستان کارون از خسارات سیل بهار 98 در امان نماند اما استان معین تنها حاضر به پرداخت خسارت منازل اندکی شد که خانوارها در آن ساکن بودند و این تصمیم هزینه‌های زیادی را به تعاونی‌های مسکن مهر تحمیل کرد.
 اوایل امسال بود که فرماندار شهرستان کارون در توضیح زیر آب رفتن واحدهای مسکن مهر شیرین شهر، اظهار کرد: تنها قسمت جنوبی مسکن مهر شیرین شهر زیرآب رفته است که در این قسمت از مسکن مهر 10 خانوار ساکن بودند که پیش از آبگرفتگی  خانه‌های خود را کردند.

اما مدیران تعاونی‌های مسکن مهر شیرین شهر می‌گویند: اگر چه تعداد ساکنان مسکن مهر شیرین شهر فقط چندخانوار بودند اما اغلب واحدهای تعاونی مسکن مهر کلید آماده بودند و سیل خسارت زیادی به آنها وارد کرد.

استان معین حاضر به پرداخت خسارت نیست

مومن طاهری یکی مدیران تعاونی مسکن مهر شیرین شهر به خبرنگار فارس گفت: مسکن مهر شیرین شهر 5هزار واحد است که از این تعداد سهم تعاونی‌ها 500 واحد است.

 وی با بیان اینکه از 500 واحد تعاونی تعداد 300 تا ساخته شده است، افزود: این خانه‌ها 80 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آماده تحویل به متقاضی است؛ از واحدهای زیر نظر شرکت عمران شرین شهر 30 واحد آماده شده و تحویل مددجویان کمیته امداد داده شد.

این مدیر تعاونی مسکن مهر با تاکید بر اینکه کل سایت مسکن مهر تا یک متر زیر آب رفت، گفت: استان هرمزگان به عنوان متولی پرداخت خسارت مسکن مهر شیرین شهر اخیراً گفته هزینه‌ واحدهای مسکن مهر شیرین شهر مانند واحد روستایی حساب می‌کند و به جای پرداخت 10 میلیون تومان به ازای هر خانه مبلغ 3 میلیون تومان را پرداخت می‌کند.

طاهری عنوان کرد: مسکن مهر شیرین شهر در بحث زیر ساخت ها، جاده ارتباطی، برق، فاضلاب، روشنایی  و غیره همچنان مشکل دارد و تردد را با مشکل مواجه کرده است.

واحدهای مسکونی 45 روز زیر آب بود

لفته عبیاوی یکی دیگر از مدیران تعاونی مسکن مهر شیرین شهر با بیان اینکه یک بخش وام مسکن مهر را بانک عامل و یک بخش را عضو تعاونی باید پرداخت کند، گفت: در حال حاضر از تعداد 84 واحد تعاونی تعهد بنده در مسکن مهر شیرین شهرتعداد 60 واحد آماده تحویل است.

وی افزود: برخی اعضا در حد وسع خود بخشی از هزینه‌های اولیه خود را پرداخت کردند و مابقی را قرار است پس از آماده شدن خانه‌ها پرداخت کنند اکنون پس از 5 سال واحدها آماده تحویل شده است این در حالی است که هیچ زیرساختی در منطقه وجود ندارد علاوه بر این سیل به واحدها مسکن مهر آسیب رسانده است و حدود 45 روز زیر آب بودند.

 

این مدیر تعاونی مسکن مهر افزود: واحدهایی که تا این حد زیر آب بماند قطعاً خسارت زیادی به آن وارد می‌شود و کف آن پایین می‌رود.

عبیات با بیان اینکه استان هرمزگان استان معین مسکن مهر شیرین شهر شده است، عنوان کرد: بنیاد مسکن استان هرمزگان گفته به ازای هر واحد خسارت دیده فقط 3 میلیون تومان پرداخت می‌کند در حالی که تخریب کف ساختمان حدود 3 میلیون هزینه برای ما دارد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی منازل شیرین شهر گفت: متقاضی با چه امیدی  شهر را ترک کند و  بیاید در جایی زندگی کند که حتی یک دونه درخت هم در محل زندگی اش نیست، روشنایی نسیت، جاده نیست، و... بعد انتظار داریم بعد از سیل واحدها را با این وضعیت تحویل دهیم.

خسارت فقط به خانه‌های مسکونی پرداخت می‌شود

جواد دهقانی رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن استان هرمزگان به عنوان استان معین در شهرستان کارون، نیز گفت: در زمان وقوع سیل، مسکن مهر شیرین شهر خالی از سکنه بود  و تنها 21 خانوار در آنجا ساکن بودند که  ما سه بار آنجا را  ارزیابی کردیم.

وی افزود: بر اساس خسارت وارده و دستور العملی که داریم به هر کدام از واحدهای طبقات هم کف 15 میلیون تومان تسهیلات و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض به آنها تعلق می‌گیرد.

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن استان هرمزگان با بیان اینکه واحدهای طبقات بالایی خسارت آنچنانی ندیدند، عنوان کرد: رویه کار به این شکل است که خسارت به مردم و نه به تعاونی‌ها پرداخت می‌شود که با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته خسارت‌‌ها در حال پرداخت است.

دهقان بابیان اینکه تنها 21 خانوار ساکن مسکن مهر شیرین شهر بودند و تنها 10 خانوار در طبقات هم‌کف بودند که خسارت به آنها تعلق می‌گیرد، گفت: ما تسهیلات محور هستیم و تسهیلات را فقط به حساب شخص متقاضی واریز می‌کنیم و اجازه نداریم به حساب تعاونی واریز کنیم.

در زمان سیل حدود 12 تا 13  خانوار در مسکن مهر ساکن بودند

رضا فرهادی زاده مدیرعامل مسکن مهر شیرین شهر با بیان اینکه متولی این موضوع بنیاد مسکن استان و شورای مسکن است، اظهار کرد: در زمان سیل حدود 12 تا 13  خانوار در مسکن مهر ساکن بودند و مابقی متقاضی هستند؛ 3 هزار و اندی از واحدهای مسکن مهر مربوط به قرارگاه خاتم و وزارت دفاع است که اکنون در حد اسکلت هستند و نه متقاضی دارند و نه کسی در آنها ساکن است.

وی افزود: در ابتدای پیگیری به ما گفته شد هیچ خسارتی به مسکن مهر تعلق نمی‌گیرد چرا که کسی در آنجا ساکن نبود اما بعد موفق شدیم یکسری هزینه ها را برای مسکن مهر بگیریم؛ تعاونی‌ها خود نیز باید پیگیری موضوع خسارت‌ها باشند اگر بنیاد مسکن استان در برابر پرداخت خسارت سیل به مسکن مهر مقاوت کرده به این دلیل است که تعداد خسارت خانه‌ها از سیل اخیر در استان زیاد است  و هم مسکن مهر شیرین شهر خالی از  سکنه بوده است.

20 هزار واحد مسکن مهر بلاتکلیف هستند

عدم جانمایی مناسب مسکن مهر شیرین شهر در اهواز سبب شد پروژه دولتی ارزان خانه‌دار شدن مردم با استقبال بسیار کمی مواجه شود به طوری که به گفته مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان: اکنون بالغ بر 20 هزار واحد مسکن مهر خوزستان بلاتکلیف هستند و متقاضی ندارند،  با این حال تعداد انگشت شماری که در مسکن مهر شیرین شهر ساکن بودند و سیل اخیر علاوه بر وارد کردن خسارت به خانه‌های آنها به خانه‌های خالی از سکنه که آماده تحویل به متقاضیان بود نیز آسیب رساند.

 

چه کسی مسؤول پرداخت خسارت به تعاونی‌های مسکن مهر است؟

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن استان هرمزگان می‌گوید: ما تسهیلات محور هستیم و تسهیلات را فقط به حساب شخص متقاضی واریز می‌کنیم و اجازه نداریم به حساب تعاونی واریز کنیم؛ بنیاد مسکن استان هم حاضر به پرداخت خسارت واحدهای  تعاونی‌ها نیست! تعاونی‌ها با درصد پولی که از متقاضی  و تسهیلاتی که از بانک‌ها دریافت کردند اقدام به احداث منازل مسکن مهر کردند حال که نه استان معین حاضر به کمک به تعاونی‌ها است و نه متولی مسکن در استان، واحدهای آسیب دیده با کدام اعتبارات تعمیر و تحویل متقاضی می‌شود؟

در فروردین ماه امسال معاون اول رئیس جمهور گفت:  حدود 11 هزارو 200 واحد مسکونی آسیب دیده از سیل به بانک‌ها معرفی شدند؛ استاندار خوزستان نیز چند روز گذشته از آغاز ساخت یک هزار و 500  منزل تخریبی و بازسازی بیش از دو هزار و 800 منزل تعمیری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهر جدید شیرین‌شهر در زمینی به مساحت 1008  هکتار در 25  کیلومتری کلانشهر اهواز واقع شده است که در حال حاضر 5 هزار و 500 واحد مسکن مهر در آن در حال ساخت است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار