تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۱۸۴۱۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرونده شهرداری اهواز به دلیل حریق در مدفن زباله به دادگاه رفت
 رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: پرونده شهرداری اهواز به دلیل آتش سوزی در مدفن زباله ها به دادگاه ارجاع شده است.

علی بنی عگبه اظهار داشت: این شکایت، پرونده جدیدی علیه شهرداری اهواز است، که به دلیل آتش سوزی در سایت دفن پسماند صفیره، عدم مدیریت و ایجاد آلودگی در این محل به جریان افتاده است.

وی افزود: دفن زباله در اهواز، غیربهداشتی، سنتی و غیرمهندسی است، و به همین دلیل تجمع گازها و تابش آفتاب باعث این آتش سوزی در این محل می شود.

عیدی شهرداری به اهالی صفیره

دهیار روستای صفیره نیز اظهار داشت: آتش سوزی در محل دفن زباله های اهواز در نزدیکی این روستا از عید فطر تا کنون ادامه داشته است.

فرهاد نواصری تاکید کرد: دود غلیظ و بوی نامطبوع ناشی از سوختن زباله سراسر روستا را فراگرفته و شب هنگام نیز شدیدتر می شود که اهالی روستا و روستاهای اطراف را آزار می دهد.

وی افزود: در مدت یک ماه گذشته به همه مسئولان مراجعه کرده و شکایت کردیم اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده و اهالی، دیگر از این وضعیت خسته شده اند.

نواصری تصریح کرد: با وجود ادامه آتش سوزی، هیچکدام از مسئولان شهرداری در محل حضور ندارند و سایت به حال خود رها شده است.

آتش یک ماهه

بخشدار غیزانیه نیز گفت: در یک ماه گذشته آتش سوزی در مدفن زباله های اهواز با شدت و ضعف ادامه داشته و خاموش نشده است.

رسول ساکی با اشاره به مکاتبات متعدد برای اطفا و کنترل این آتش سوزی، افزود: عملیات اطفا و خاکریزی در این محل در حال انجام است اما این عملیات به درستی و با کیفیت انجام نمی شود به همین دلیل تا کنون خاموش نشده است.

وی تاکید کرد: حل مشکل آتش سوزی با ساختن سلول جدید برای دفن زباله و اختصاص اعتبار ممکن می شود که مسئولان باید به آن توجه کنند.

تکرار ادعای زباله گردها

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز گفت: آتش سوزی در سایت صفیره به طور کامل خاموش نشده و مقداری دود (گاز متان) هنوز مانده که در فضا منتشر می شود که در تلاش برای خاکریزی و اطفای کامل هستیم.

محمدرضا قنواتی افزود: محل آتش سوزی مسطح نیست و امکان انتقال ماشین آلات زیادی وجود ندارد، به همین دلیل عملیات اطفا طولانی شده است.

وی مدعی شد: سایت صفیره به دلیل تردد زباله گردها در محل دفن زباله دچار آتش سوزی شد.

سایت جدید دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه «برومی» راه اندازی شده است.

در فصل گرما این سایت دچار آتش سوزی می شود. آتش سوزی در مدفن پسماندها تا شعاع ۲۰ کیلومتری را فرا می گیرد و روستاهای صفیره، ملیگط، مشرحات، فضله، حیاویه، حفیره بیت علی، رحمانیه، بیوض و نزهه با جمعیت هفت هزار نفر را در معرض آلودگی ناشی از دود و دفع غیربهداشتی زباله قرار می دهد. وزش باد گاهی دود ناشی از این آتش سوزی را تا اهواز می کشاند.

روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می شود. اگر چه روش به کار گرفته در این سایت (روش نیمه هوازی موسوم به فوکوئوکا) قرار است مانع آلودگی زیست محیطی شود اما به دلیل دفن غیراصولی زباله، آلودگی ها همچنان ادامه دارد.

بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابعه شهرستان اهواز در شرق این شهرستان در مسیر ماهشهر، رامشیر و رامهرمز واقع شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار