تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۸۴۲۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارقام مقاوم، تولید گندم خوزستان را دو برابر افزایش داد
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به کشاورزان خوزستانی، تولید گندم در واحد سطح را در استان به عنوان قطب اصلی تولید این محصول راهبردی، تا ۲ برابر افزایش داده است. به گزارش ایرنا کیخسرو چنگلوایی روز سه شنبه در نشست بررسی کشت های تابستانه در سازمان جهادکشاوزی خوزستان افزود :۶ سال پیش فقط ۲ رقم برای کشت گندم استفاده می شد ولی تعداد ارقامی که با شرایط آب و هوایی خوزستان منطبق و سازگار است به ۱۰ رقم رسیده است.
وی گفت: با به کارگیری ارقام جدید گندم، عملکرد این محصول در خوزستان که ۶ سال پیش ۲.۷ تن بوده در سال جاری زراعی به ۴.۷ تن رسیده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان کوتاه بودن دوره رشد در استان و گرما در هنگام دانه بندی و پرشدن دانه را ۲ عامل محدود کننده از نظر اقلیمی برای رشد گندم بیان کرد و افزود: ارقام جدید گندم از این نظر، کمک شایانی به کشاورزان کرده است.
چنگلوایی هدف از به کارگیری ارقام جدید گندم در سال های اخیر را ارتقای بهره وری، اقتصادی کردن بخش کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان عنوان کرد و افزود: در مسیر دستیابی به اهداف موردنظر گام های بلندی برداشته شده است و در سال های آینده نقش خوزستان در تولید و بهره وری در بخش کشاورزی بخصوص محصولات راهبردی و اساسی برجسته تر خواهد شد.
وی آموزش کشاورزان، توجه به تشکل ها و توسعه آنها، توسعه کشاورزی حفاظتی را از دیگر اولویت های سازمان جهاد کشاوررزی خوزستان عنوان کرد و افزود: سالانه ۴۷۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان، کشاورزی حفاظتی صورت می گیرد که این میزان هر ساله رو به افزایش است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: ارتقای ضریب مکانیزاسیون و ضریب سطح در همه محصولات از جمله گندم، معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به عوامل بیماری زا و متحمل به شرایط نامساعد محیطی و همچنین افزایش تنوع ارقام نیز از مواردی است که برای بخش کشاورزی خوزستان از اهمیت بالایی برخوردار است.
چنگلوایی تلاش برای ارتقای راندمان آب و توسعه سیستم های نوین آبیاری را از دیگر اهداف این سازمان برشمرد و تصریح کرد: ۲۵ هزار هکتار از مزارع گندم استان از روش آبیاری نواری (تیپ) استفاده می شود.
وی آزمون خاک، مدیریت عوامل زیان رسان بخصوص علف های هرز، آبیاری های به موقع و نظارت های فنی را از دیگر اقداماتی دانست که در زمان کاشت و داشت محصول گندم صورت می گیرد.
چنگلوایی ادامه داد: تشکیل گروه های نظارتی جهت کاهش افت از جمله اقدامات مهمی است که در زمان برداشت محصول انجام می شود زیرا به ازای هر یک درصد جلوگیری از افت کمباین از هدر رفت ۱۷ هزار تن گندم و ۳۱ میلیون مترمکعب آب جلوگیری می شود.
امسال حدود یک میلیون و ۳۰۲ هزار تن گندم به قیمت تضمینی از کشاورزان خوزستانی خریداری شد ولی چنانچه سیلاب فروردین ماه امسال رخ نمی داد خرید گندم به نرخ تضمینی به رقم بی سابقه ۲ میلیون تن می رسید.
در این نشست اعلام شد ۴۵۵ هزار و۸۸۰ هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان برای کشت تابستانه اختصاص یافته که ۶۲ درصد آن زراعت فصلی و ۳۸ درصد برای باغات خواهد بود.
با وجود نوید سازمان جهادکشاورزی خوزستان برای رفع ممنوعیت و محدودیت در کشت تابستانه، برخی از کشاورزان خوزستانی نسبت به کمبود آب در فصل تابستان و عدم تخصیص آب کشاورزی از سوی سازمان آب و برق خوزستان ناخرسند هستند.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲ میلیون تن محصولات زراعی و باغی و عمل آوری ۱۲۴ نوع محصول، به لحاظ کمی و تنوع محصولات تولیدی، رتبه نخست را در کشور دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار