تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۸۴۲۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آتش بلاتکلیفی بر جان صفیره
  سایت دفن زباله اهواز واقع در منطقه صفیره گرفتار مشکلات فنی، محیط زیستی و بهداشتی است که مشکلات آن گریبانگیر شهروندان نیز شده اما با این وجود هنوز دستگاه های اجرایی و نظارتی بر سر یک راه حل درست برای حل مشکل به توافق نرسیده اند.

 سایت دفن زباله صفیره اهواز واقع در بخش غیزانیه از سال ۹۱ راه اندازی شد تا با دفن اصولی زباله مانع از بروز مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای شهروندان شود اما با وجود لزوم استفاده از روش نیمه هوازی موسوم به فوکوئوکا به دلیل آنچه محیط زیست، دفن غیر اصولی زباله می داند هر از گاهی معضلاتی همچون آتش سوزی در این سایت رخ می دهد.

وجود جمعیت هفت هزار نفری در کنار سایت دفن زباله صفیره و نگرانی از وضعیت بهداشتی ساکنان منطقه سبب مطرح شدن دوباره پرونده شکایت محیط زیست از سازمان پسماند شده است.

شکایت از شهرداری اهواز توسط محیط زیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به پرونده شهرداری اهواز به دلیل آتش سوزی در مدفن زباله ها به دادگاه ارجاع شده است گفت: برای این مساله پرونده قضایی تشکیل نشده اما پیش از این جلسه ای با حضور دادستان اهواز برگزار و شهرداری اهواز متعهد شده بود که «سلول» جدیدی برای دفن زباله ها احداث کند که تا کنون این تعهد محقق نشده است.

علی بنی عگبه اضافه کرد: اولین «سلول» مدفن پسماند به دلیل دفن غیراصولی از گذشته دچار مشکلاتی شده و زیرساخت های آن از بین رفته است، به همین دلیل قرار بود شهرداری سلول دیگری برای دفن زباله ها بسازد اما ساخت سلول دوم به دلیل اختلاف با پیمانکار متوقف ماند و به کلی منتفی شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بخشی از زباله ها در سلول اول دفن و بخشی نیز در محوطه تخلیه و تلنبار می شود.

مشکل بدون اعتبار حل نمی شود

در فصل گرما این سایت دچار آتش سوزی می شود آتش سوزی در مدفن پسماندها تا شعاع ۲۰ کیلومتری را فرا می گیرد و روستاهای بسیاری با جمعیت هفت هزار نفر را در معرض آلودگی ناشی از دود و دفع غیربهداشتی زباله قرار می دهد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز اما معتقد است محیط زیست اگر بیشتر سایر دستگاه ها مسئول نباشد کمتر مسئولیت ندارد و می گوید: محیط زیست به عنوان رییس کارگروه پسماند یکبار اقدامات انجام شده برای حل مشکلات صفیره را توضیح دهد.

محمدرضا قنواتی ادامه می دهد: برای به سرانجام رساندن هرکاری نیاز به بودجه و اعتبار است و زمانی که اعتبار در اختیار سازمان پسماند نیست چطور می توان این وضعیت را ساماندهی کرد.

وی گفت: منطقه صفیره مشکلات ریز و درشت بسیاری همچون آلودگی فلرهای نفتی دارد اما سازمان محیط زیست برای حل آنها ورود نمی کند.

قنواتی علت اصلی وقوع آتش در سایت صفیره را ناشی از حرکتهای زباله گردها و دمای بالای هوا دانست و افزود: آتش سوزی ابتدای امسال عمدی و توسط زباله گردها رخ داد که مستندات آن نیز موجود است و درحال حاضر آتش در برخی نقاط به صورت زیر خاکستر است و هر از گاهی به دلیل وجود برخی مواد مانند شیشه و انعکاس نور آفتاب در آن شعله ور می شود.

وی با اشاره به اینکه ۲ کارخانه پردازش زباله با ۱۱۰ کارگر وجود دارد تصریح کرد: زباله های تر قابلیت تبدیل شدن به کود را دارند اما به ۲ دلیل سرمایه بر بودن و لزوم فروش کود در مدت زمان بسیار کم رغبت سرمایه گذار برای هزینه در این بخش کم است.

بازیافت یک درصد زباله ها در صفیره

قنواتی یادآور شد: مواد خشک قابل بازیافت دارای ارزش اقتصادی هستند اما به دلیل تعداد زیاد زباله گردها تنها یک درصد آنها در سایت صفیره بازیافت می شوند، قرار شد زباله گردها زیر نظر پیمانکاران ساماندهی شوند تا از این پس زباله های بازیافتی را به جای انبارهای ضایعاتی به پیمانکار تحویل دهند.

وی ادامه داد: در گام بعد باید مانند برخی کلانشهرها به سراغ ساخت نرم افزار خرید و فروش آنلاین مواد بازیافتی برویم اما تحقق این امر نیازمند همکاری تمام مسئولان مربوطه است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز گفت: حتی اگر شهرداری اهواز در دادگاه نیز محکوم شود برای حل معضلات سایت صفیره نیازمند اعتبار است بدون پول هیچ کاری نمی توان کرد.

تلاش برای استفاده مجدد از سلول دفن زباله

رییس شورای اسلامی شهر اهواز نیز دلیل آتش سوزی در سایت صفیره را وجود زباله گردها دانست و ادامه داد: این افراد برای دسترسی به مواد تفکیکی مانند آهن دست به این اقدام می‌زنند در این خصوص مستنداتی نظیر فیلم نیز موجود است.

عبدالزهرا سنواتی گفت: بخشی از سلول دفن زباله سایت صفیره دچار اشکالاتی بود و در دادگستری نیز پرونده موجود است اما راهکارهایی برای استفاده مجدد از این سلول در دست اقدام است، روزانه حدود ۸۰۰ الی یکهزار تن زباله در اهواز تولید می‌شود که جمع آوری و دفن آنها هزینه بسیاری به شهرداری تحمیل می‌کند، مناقصه انتخاب پیمانکار برای طرح تفکیک زباله از مبدا انجام شد و درحال حاضر در کمیته فنی در دست بررسی است.

مدیرکل مدیریت بحران ستانداری خوزستان نیز با انتقاد از عدم ساماندهی سایت صفیره گفت: از ۲ سال گذشته تا کنون قرار بوده اقداماتی در این زمینه انجام شود اما تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نشده و آتش‌سوزی نیز دوباره در این سایت آغاز شده است.

کیامرث حاجی زاده ادامه داد: شاهد بودیم سه روز از آتش‌سوزی در این سایت گذشته اما گزارش آن حتی به شهرداری نرسیده و پس از گذشت ۲ روز سازمان پسماند گزارش های آتش‌سوزی را به شهرداری داد این تخلف است و باید با آن برخورد شود، در کنار سایت پسماند صفیره روستا واقع شده است یا اینکه کشتارگاه مرغ قرار دارد اما به علت این آتشسوزی قصد رها کردن شغل و رفتن از آن منطقه را داشتند بنابراین این اتفاقات به اقتصاد و سلامت مردم ضربه وارد می‌کند.

شهردار اهواز نیز چندی پیش با تایید ضمنی آتش سوزی در سایت صفیره به دلیل وجود زباله گردها گفت: آتش سوزی در سایت صفیره به دلیل کمبود نیروی حراستی رخ داد.

صفیره در وضعیت فوق بحرانی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه مدفن زباله های اهواز امنیت و سلامتی شهروندان را به شدت تهدید می کند، گفت: در صورت ساماندهی نشدن مدفن پسماندها علیه شهرداری اهواز اعلام جرم می شود، محل دفن پسماندهای اهواز به دلیل چالش های فعلی، به طور قطع امنیت، بهداشت و سلامتی شهروندان اهوازی را به شدت تهدید می کند.

محمدجواد اشرفی ادامه داد: دفن زباله در سایت «صفیره» در مرحله فوق بحرانی است و هم اکنون در کلانشهر اهواز زباله به صورت سنتی دفن می شود که باعث شرمندگی ما در مقابل مردم شده است.

وی اضافه کرد: قرار بود سلول دوم در مدفن پسماند ساخته شود که به دلیل مشکلات حقوقی متوقف شده و سلول سوم نیز به دلیل مشکلات مالی و اداری تاکنون به اجرا درنیامده است.

بوی مشمئزکننده زباله در گرمای طاقت فرسای اهواز و برخاستن دود از زیر خاکستر زباله ها سبب نارضایتی شهروندان به ویژه ساکنان اطراف سایت دفن زباله صفیره شده است باید دید آیا اینبار شکایت محیط زیست به نتیجه ای می رسد یا خیر؟

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار