تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۱۸۴۲۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جوجه آوری «لک لک سیاه» برای دومین بار در خوزستان ثبت شد
رییس اداره محیط زیست شهرستان اندیکا با اشاره به مشاهده «لک لک سیاه» در این شهرستان گفت: جوجه آوری «لک لک سیاه» برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده شیمبار و برای دومین بار در خوزستان ثبت شده است.

مصطفی یوسفی بیان کرد: در بهار امسال برای نخستین بار یک آشیانه دارای لک لک سیاه در منطقه حفاظت شده شیمبار در این شهرستان، پشت دریاچه سد شهید عباسپور (حاشیه کارون) مشاهده شد.

وی افزود: آشیانه سازی و جوجه آوری این گونه (یک جفت) عکس برداری و ثبت شده و گزارش این جوجه آوری در کمیته ثبت پرندگان ایران تایید شد.

یوسفی با اشاره به اهمیت بقای این گونه اضافه کرد: سه گونه لک لک در ایران قابل مشاهده است که ۲ گونه لک لک سفید و لک لک سیاه در خوزستان قابل مشاهده هستند.

وی گفت: در سال ۹۵ نیز جوجه آوری لک لک سیاه و یک آشیانه فعال در سواحل صخره‌ای سد کارون سه در شهرستان ایذه ثبت شده بود که نشان می‌دهد سواحل صخره‌ای رودهای خوزستان در بالادست و نواحی کوهستانی می‌تواند زیستگاه مناسب و مکان‌های با ارزش برای جوجه آوری این گونه کمیاب باشد.

یوسفی با تاکید بر حفاظت از این گونه افزود: آشیانه لک لک سیاه در ارتفاع بالا در شکاف درون دیواره کوهستان و غیرقابل دسترس مشاهده شده بنابراین به نظر می رسد که مورد تهدید عوامل انسانی نباشد.

وی با بیان اینکه محیط بان ها به صورت مستمر در منطقه حفاظت شده گشت هایی دارند اضافه کرد: در صورت افزایش امکانات از جمله وسایل گشت آبی (قایق) می توان حفاظت از این گونه را به نحو بهتری انجام داد، همچنین با نصب دوربین می توان مراحل زادآوری و ماندگاری جوجه ها را مطالعه کرد.

لک لک سیاه (Black Stork Ciconia nigra) ۹۷ سانتیمتر طول دارد. آبزی است و به واسطهٔ سر، گردن و پشت سیاهش، کاملاً از حاجی لک‌لک‌ها متمایز است.

این پرنده در نواحی آب‌های شور و شیرین، رودخانه‌های کم‌عمق با ساحل شنی، کانال‌ها، جزایر، زمین های سیلاب‌گیر و نواحی پر درخت کنار دریاچه‌ها به سر برده و معمولاً روی درختان آشیانه می‌سازد. در ایران، به تعداد کم و مهاجر و پیش از این در مناطق جنوبی و شمال غرب، به صورت گروه‌های کوچک مهاجر دیده شده بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار