تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۸۴۳۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب در رودخانه های خوزستان رها می شود
 مدیر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان از رهاسازی روزانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب در رودخانه های استان خبر داد.

داریوش بهارلویی با اعلام اینکه از ابتدای خرداد ماه، شروع دوره گرم و آغاز کشتهای تابستان تاکنون بیش از ۶.۶ میلیارد متر مکعب آب از مخازن سدهای استان خوزستان خارج شده است، گفت در تامین منابع آب زراعت تابستانه به رغم وسعت کشت های پرمصرف خارج از برنامه، هیچگونه کمبود و محدودیتی اعمال نشده است.

بهارلویی در تبیین اقدامات انجام شده در این خصوص عنوان کرد: سیلاب تنها به اراضی کشاورزی آسیب نرساننده بلکه کانال ها، برخی از مستحدثات فنی و شبکه های انتقال آب این سازمان نیز به شدت آسیب دیده و تخریب شده است ولی با وجود این با تمام هزینه های متصور برای ترمیم و زمان مورد نیاز به منظور آماده سازی تاسیسات تا جای ممکن این اقدامات با تلاش شبانه روزی کارشناسان و بخش های فنی مختلف سازمان آب و برق در کوتاهترین زمان ممکن برای بهره برداری و ایجاد شرایط مناسب کشت آماده شد.

وی با اشاره به این نکته که روزانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب در رودخانه های استان آب رها می شود، گفت این حجم رهاسازی آب در این وقت از سال کم سابقه بوده و موجب بهبود فوق العاده کیفیت آب نیز شده است به نحوی که در اکثر مناطق هدایت الکتریکی و شوری آب از استانداردهای موجود نیز بهتر است.

بهارلویی گفت: سیلاب به تمامی مناطق و اراضی کشاورزان خوزستان آسیب نرسانده ولی سازمان آب و برق خوزستان هم راستا با سیاست های استاندار خوزستان به سبب حمایت از کشاورزان و تسهیل در معیشت و بهبود شرایط اقتصادی، سیاست واحدی در اجازه برداشت آب اعمال کرده و ممنوعیت و یا محدودیتی را موجب نشده و فقط در شبکه ها میزان کشت باید متناسب با تاسیسات و ظرفیت انتقال آب آنها باشد چرا که کشت بیش از ظرفیت کانال های آبرسانی، بیشترین ضرر را متاسفانه به سمت کشاورزان بر می گرداند و هشدار های سازمان آب و برق به جهت جلوگیری از ورود خسارت به این کشاورزان است.

مدیر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: همچنین تناسب بین میزان آب مصرفی و توان زهکش های منطقه باید مورد توجه باشد که مشکلی از این حیث ایجاد نشود.

بهارلویی گفت: به ازای ۴۶ میلیارد متر مکعب ورودی آب به سدهای استان خوزستان از مهرماه تا کنون، بیش از ۳۶ میلیارد متر مکعب آب رهاشده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر آب عبوری رودخانه کارون از مقطع شهر اهواز ۶۵۰ متر مکعب بر ثانیه و شوری یک هزار و ۱۲۵ میکروموس است که پس از سال ها خشکسالی یکی از طلایی ترین دوره های روخانه کارون را رقم زده است.

مدیر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: فقط باید به خاطر بسپاریم انتظار آنکه تمامی منابع آبی سدها و یا بخش اعظم آن در تابستان مصرف شود انتظاری غیر منطقی خواهد بود. نامشخص بودن شرایط آب و هوایی سال آبی آینده و اهمیت کشت پاییز و زمستان در معیشت مردم استان باید حتماً در برنامه ریزی های آب لحاظ شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار