تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۸۴۳۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخیلات خوزستان در انتظار تعیین حق‌آبه تابستان
معاون پژوهشکده تحقیقات میوه‌های گرمسیری خوزستان گفت: متأسفانه باوجود اینکه بیشترین تعداد بهره‌بردار خرما در خوزستان وجود دارد اما هیچگونه حق‌آبه ای برای نخیلات اختصاص داده نشده است.
 عزیز تراهی  با بیان این‌که ارقام خرما به‌طورکلی به سه بخش خشک نیم خشک و تر تقسیم می‌شوند اظهار داشت: در استان خوزستان حدود 70 رقم خرما کشت می‌شود که از مجموع آن 10 رقم به‌صورت تجاری تولید می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه از مجموع 10 رقم خرمای تجاری استان چند رقم آن جزو ارقام تجاری کشور بوده که رقم استعمران بیش از 40 درصد صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون پژوهشکده تحقیقات میوه‌های گرمسیری خوزستان با اشاره به این‌که بیش از 70 درصد سطح زیر کشت استان به رقم استعمران اختصاص داده‌شده عنوان داشت: آبادان، خرمشهر، اروندکنار، شادگان، دارخوین و اهواز ازجمله شهرهای استان هستند که این نوع خرما را تولید می‌کنند.

وی با بیان این‌که ارقام نیم خشک خرمای استان شامل زاهدی و دیری که آن‌ها نیز جزو ارقام صادراتی هستند خاطرنشان کرد: کبکاب، گنطار معروف‌ترین رقم در بخش خرمای تر رقم برهی است که بیشتر در مرحله خارک و رطب مورداستفاده قرار می‌گیرد و در حال‌ توسعه است.

تراهی با تأکید بر این‌که خوزستان یکی از استان‌های مطرح تولید خرما در دنیا است افزود: متأسفانه با وجود اینکه در استان بیشترین بهره‌برداری مربوط به خرما است اما هیچگونه حق‌آبه‌ای برای نخیلات تعیین نشده، از مسئولین مربوطه تقاضا داریم که این موضوع را پیگیری کنند.

وی همچنین در بحث مبارزه بیولوژیک اظهار داشت: مشکل اساسی در مبارزه با آفت‌ها پس از برداشت محصول است چراکه حجم زیادی خرما در انبارها ذخیره‌شده که موجب حمله آفت‌ها می‌شود.

معاون پژوهشکده تحقیقات میوه‌های گرمسیری خوزستان ادامه داد: در سال‌های اخیر برای ضدعفونی کردن محصولات گاز "متیل بروماید" مورداستفاده قرار می‌گرفت که در حال‌ توسعه حاضر استفاده از این گاز ممنوع اعلام‌شده است اما براساس تحقیقاتی که برای جایگزین کردن این روش انجام شد توانستیم نوعی قارچ با قابلیت از بین بردن آفت‌های محصول را تولید کنیم.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار