تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۸۴۳۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روند رو به رشد ورود گردشگران خارجی از مرز شلمچه
  رییس  اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر گفت: از ابتدای سال جاری شاهد روند رو به رشد ورود گردشگران خارجی از مرز شلمچه هستیم که این موضوع اهمیت توسعه زیرساخت‌های جانبی پایانه شلمچه و تأسیسات گردشگری منطقه آزاد اروند را به عنوان یکی از اصلی‌ترین درگاه‌های ورودی گردشگران به کشور بیش از پیش نمایان می‌کند.

سجاد پاک‌گهر افزود: بررسی آمارهای ورود و خروج اتباع خارجی از مرز شلمچه که عمده آنان را عراقی‌ها تشکیل می‌دهند حاکی از این است که در فروردین‌ماه سال جاری تعداد 107هزار و 318 نفر، در اردیبهشت‌ماه 268هزار نفر و در خردادماه حدود 300هزار نفر از مرز شلمچه وارد کشور شده‌اند که بر همین اساس می‌توان گفت در خردادماه به طور میانگین روزانه 10هزار نفر تبعه عراقی از مزر شلمچه وارد کشور شده‌اند.  

او با بیان این‌که براساس ارقام اعلام‌شده، این آمار گاه روزانه تا بیش از 15 هزار نفر نیز رسیده است تصریح کرد: این آمارها نشان از روند رو به رشد استقبال اتباع عراقی به منظور ورود از مرز شلمچه به ایران و استفاده از ظرفیت‌های مختلف موجود در این منطقه و ایران را دارد.  

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر تأکید کرد: اصلی‌ترین جمعیت ورودی از مرز شلمچه را جمعیت موجود در استان هم‌جوار با این مرز یعنی بصره تشکیل می‌دهد.  

وی ادامه داد: این استان با جمعیتی بیش از سه میلیون نفر و مساحتی حدود 19070 کیلومترمربع در حدود 10 درصد از وسعت عراق را تشکیل می‌دهد و دومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد محسوب می‌شود که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و افزایش جاذبه‌های مورد نیاز آن‌ها، تأمین مایحتاج این بازار سه میلیونی را از آن خود کنیم.

پاک‌گهر طیف‌های مختلف اتباع عراقی ورودی از مرز شلمجه را عمدتاَ شامل چهار گروه دانست و گفت: گروه اول شامل افرادی هستند که برای خرید از بازارهای منطقه و تأمین مایحتاج روزانه خود وارد منطقه می‌شوند؛ دسته دوم افرادی هستند که به منظور استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و یا بازدید از عتبات عالیات وارد منطقه یا دیگر شهرهای کشور می شوند؛ دسته سوم شامل افرادی هستند که به منظور امور مربوط به گردشگری سلامت وارد منطقه شده و در ادامه یا از ظرفیت‌های پزشکی موجود در منطقه استفاده می‌کند و یا دیگر ظرفیت های موجود در استان و کشور را به منظور درمان انتخاب می‌کند و در نهایت دسته چهارم تجار و بازرگانانی هستند که به منظور امور اقتصادی از مرز شلمچه وارد کشور می‌شوند.  

او در ادامه عنوان کرد: نکته مهم در این میان را می‌توان اهمیت مرز شلمچه و منطقه آزاد اروند به عنوان یکی از اصلی‌ترین درگاه‌های ورودی گردشگران به کشور دانست که از چندین حیث از جمله ورود بدون روادید، راه‌های ارتباطی مختلف آبی، هوایی، جاده‌ای و ریلی و نیز قرارگیری در وسیع‌ترین منطقه آزاد کشور، دارای جذابیت‌هایی برای اتباع خارجی و بدون شک مورد توجه گردشگران ورودی به منطقه است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر خاطرنشان کرد: براین اساس، لروم توسعه زیرساختی و بالفعل نمودن همه ظرفیت‌های مورد نیاز اتباع خارجی ورودی در منطقه بیش از پیش در این محدوده جغرافیایی احساس می‌شود و چه بسا باید به عنوان موضوع ملی مورد توجه قرار گیرد.  

وی با تأکید بر این‌که در شرایط فعلی کشور استفاده از ظرفیت ورود گردشگر ممکن است یکی از راه‌های برون‌رفت از تحریم اقتصادی باشد افزود: می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح نسبت به جذب بیشتر گردشگران اقدام کرد و در صورت عقب ماندن از این قافله چه بسا دیگر کشورهای موجود در منطقه گوی سبقت را از ما پیش گرفته و نسبت به هدایت جمعیت گردشگران عراقی به کشور خود اقدام کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار