تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۸۴۳۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آب کرخه ۲۳ تیر به «کرخه نور» می‌رسد
فرماندار هویزه با اشاره به کاهش شدید دبی رودخانه «کرخه نور» گفت: رودخانه کرخه نور تا روز یکشنبه ۲۳ تیر با لایروبی یک کانال جدید، آبگیری و احیا می‌شود.
 حبیب عفری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: در پی افزایش مصرف در بالادست و کاهش شدید دبی رودخانه کرخه نور (در انتهای حوضه رودخانه کرخه در شهرستان هویزه) از ۱۰ روز گذشته نشست‌هایی برای افزایش جریان این رودخانه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه رودخانه کرخه نور پیش از این از کانال «وصیله» آبگیری می‌شد، افزود: در روزهای اخیر کانال «ازرگ» به طول سه کیلومتر، که در سال‌های گذشته بدون استفاده بود، لایروبی شده که آب کرخه را از کانال سلمان به کرخه نور هدایت می‌کند.

عفری اضافه کرد: این کانال توسط سازمان آب و برق لایروبی و لوله گذاری شده و قرار است تا ۲۳ تیر، انتقال آب از آن صورت گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد با آبگیری کرخه نور، مشکل کشاورزان حاشیه این رودخانه که در کشت تابستانه امسال آبی دریافت نکرده اند، برطرف شود.

به گفته وی زمان آبیاری برای کشاورزان دیر نشده و شلتوک کاران حاشیه کرخه نور که زمین‌هایشان آماده و در انتظار دریافت سهمیه آب هستند، در یکی دو روز آینده، زمان مناسب برای آبیاری را دارند.

عفری افزود: در حاشیه رودخانه کرخه نور یک هزار و ۵۰۰ هکتار کشت شلتوک انجام شده که به دلیل کاهش دبی این رودخانه، با مشکل تامین آب روبه رو هستند.

وی همچنین گفت: زمین‌های روستاهای لولیه و شط اعمی که بر اثر سیل اخیر زیر آب رفته بود با ترمیم سیل بندهای این مناطق، اکنون از آب تخلیه شده است.

جریان رودخانه «کرخه نور» از شاخه‌های انتهایی رودخانه کرخه، در یک ماه اخیر به شدت کاهش یافته است. این مساله اعتراض کشاورزان حاشیه این رودخانه را در پی داشته است.

به دنبال وقوع سیلاب در حوزه رودخانه‌های کرخه، کارون و دز و پر شدن سدهای خوزستان، شریعتی استاندار وعده کرده بود برای جبران خسارت سیل و نابودی کشت زمستانه روستاییان، کشت تابستانه بدون محدودیت اجرا شود. این در حالیست که با وجود امکان تأمین آب (به گفته مسئولان سازمان آب و برق) به دلیل محدودیت شبکه‌های آبیاری، امکان کشت تابستانه بدون محدودیت وجود ندارد.

پس از چندین سال خشکسالی و محرومیت از کشت، امسال پنج هزار هکتار صیفی جات و شلتوک در هویزه به زیر کشت تابستانه رفته است. بیش از ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی هویزه در سیلاب اخیر خوزستان از بین رفته است.

رودخانه کرخه نور (کرخه کور) با طول ۱۰۴ کیلومتر در جنوب شرقی حمیدیه از کرخه منشعب شده و پس از عبور از هویزه به هورالعظیم می‌ریزد. آب این رودخانه از کانال «وصیله» تأمین آب می‌شود و حدود ۳۰ هزار هکتار از زمین های ن اطراف را زیر پوشش قرار می‌دهد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار