تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۸۴۳۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هفت شکاف دایک مرزی هورالعظیم هنوز ترمیم نشده است
معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به هفت شکاف باقیمانده در دایک مرزی هورالعظیم، خواستار ترمیم هر چه سریع تر این سد خاکی، برای جلوگیری از تخلیه آب هور به سمت بخش عراقی این تالاب شد.

سید عادل مولا اظهار داشت: در زمان وقوع سیلاب در فروردین امسال ۹ شکاف در دایک مرزی هورالعظیم (هشت شکاف در مخزن شماره یک و یک شکاف در مخزن شماره ۲) ایجاد شد تا سیلاب به بخش عراقی این تالاب هدایت شود.

وی افزود: با پایان شرایط سیلابی و کاهش دبی رودخانه کرخه، در حال حاضر ۲ شکاف مسدود شده و اقدام برای مسدود کردن مابقی شکاف‌ها آغاز شده است.

مولا با تاکید بر تسریع در مسدود کردن خرابی‌های دایک مرزی، تصریح کرد: هم اکنون ۱۵۰ مترمکعب درثانیه آب از بخش ایرانی تالاب به سمت بخش عراقی تخلیه می‌شود، که در صورت ادامه این شرایط، با توجه به گرمای هوا و تبخیر بالا، در روزهای آینده شاهد کاهش شدید آب تالاب و اتلاف آبزیان خواهیم بود.

وی سطح آب دار هورالعظیم را ۸۰ تا ۸۴ درصد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ورودی آب از رودخانه کرخه به هورالعظیم در حدود ۲۰۰ مترمکعب درثانیه و عمق تالاب به طور متوسط سه متر است.

مولا درباره لزوم یکپارچه سازی هورالعظیم که خواسته فعالان محیط زیست است، توضیح داد: اگر چه یکپارچه سازی ضروری است اما اولویت با آبگیری بخش ایرانی تالاب است، بنابراین با توجه به اینکه شیب هور به سمت بخش عراقی آن است، ادامه خروج آب به سوی دیگر دایک مرزی، کاهش شدید حجم آب را به دنبال خواهد داشت؛ از سوی دیگر بخش عراقی تالاب در حال حاضر پرآب است و نیازی به تخلیه آب ندارد.

مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در حالی ترمیم دایک مرزی را درخواست کرده‌اند که فعالان محیط زیست پیش از این خواستار یکپارچه سازی هورالعظیم، تخریب جاده‌ها و برداشتن دایک مرزی بوده‌اند.

دایک مرزی هورالعظیم یک سد خاکی به طول ۱۰۴ کیلومتر با عرض بیش از هفت متر و ارتفاع متوسط پنج متر است که بخش ایرانی و عراقی تالاب را از هم جدا می‌کند. ساخت این سد از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و در سال ۱۳۹۰ با تأخیر ۱۱ ساله خاتمه یافت. دایک مرزی با هدف نگهداشت آب کرخه در بخش ایرانی تالاب ساخته شده است.

در پی وقوع سیل در حوضه رودخانه کرخه، با توجه به کاهش ظرفیت تالاب در پذیرش سیلاب، بخش‌هایی از دایک مرزی تخریب شد تا آبگرفتگی شهرها و روستاهای پایین دست کمتر شود.

تالاب مرزی هورالعظیم در غرب کشور واقع است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار