تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۱۸۴۳۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۴۰۰ میلیارد ریال به مدارس مسجد سلیمان خسارت وارد شد
مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: زلزله اخیر در مسجد سلیمان حدود ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت به مدارس شهرستان مسجدسلیمان وارد کرد.

علی قربانی عصرروز یکشنبه در جلسه ستاد بحران مسجد سلیمان در سرسرای نفت افزود: ۹۰ کلاس درس بر اثر این زلزله تخریب و ۱۳ مدرسه سنگی در این شهرستان دچار آسیب شد ضمن اینکه سه واحد آموزشی نیز نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.

وی گفت: باتوجه به اعتباراتی که برای بازسازی به ما اختصاص داده می شود نمی توانیم برای شهرستان مدارس مسجدسلیمان هزینه کنیم و نیاز است از طرف استان نیز کمک‌هایی را دریافت کنیم.

قربانی ادامه داد: مدارسی که آسیب دیده‌اند مستعد تخریب هستند و با زلزله حتی با شدت کمتر در آینده، خطر آنها را تهدید می کند.

وی گفت: طراحی و مقاوم‌سازی مدارس تخریب شده مسجد سلیمان نیز در ۲ هفته آینده انجام می‌شود و امید است اعتبارات لازم را بتوانیم به موقع دریافت کنیم.

سهم بیشتری از منابع استانی در اختیار مسجدسلیمان قرار گیرد

نماینده مردم مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باتوجه به خسارت وارد شده و بلاتکلیفی مردم زلزله زده نیاز است برای بازسازی و ترمیم منازل سهم بیشتری از منابع استانی در اختیار مسجدسلیمان قرار گیرد.

علی عسکر ظاهری عبدوند بیان کرد: تهدید امنیتی در حوادث طبیعی از اصلی‌ترین تهدیدات است که جا دارد از فرماندار و سایر نیروهای نظامی و انتظامی برای حفظ آرامش و برقراری امنیت مناطق زلزله‌زده تقدیر کنیم.

وی افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما در خوزستان مشکلات زیادی برای مردم زلزله زده ایجاد شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اسکان اضطراری مردم زلزله زده باید ساماندهی شود و هر چه سریع‌تر وضعیت مردم آسیب دیده مشخص شود.

وی بیان کرد: ۲۰ سال است که موضوع جا به جایی ساکنان بافت فرسوده و مناطق آلوده به نفت در مسجد سلیمان مطرح است اما تاکنون اقدامات در حد انتظار نبوده است.

ظاهری عبدوند گفت: شهرستان مسجدسلیمان در جایگاهی قرار گرفته که توسعه در آن هنوز معنی پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: اکنون ۸۵ هکتار زمین در اختیار نفت است اما تعیین تکلیف نشده و اگر قرار است خریداری شود نباید پشت گوش انداخته شود.

نماینده مردم مسجد سلیمان درمجلس شورای اسلامی گفت: ۲۲ اداره در این شهرستان بر اثر زلزله آسیب دیدند و چهار اداره نیز غیر قابل استفاده است؛ درخواست داریم که محل های جدیدی برای آنها در نظر گرفته شود.

ظاهری ادامه داد: بنیاد مسکن نیاز است که با عزم جدی پای کار باشد؛ اکنون خانواده‌های بلاتکلیف باید در اولویت برای اسکان و جابجایی قرار گیرند.

وی افزود: شب گذشته از منطقه زلزله زده ای دیدن کردم و بیش از ۲۰ خانواده سرگردان بودند و حتی جای خواب نداشتند.

طرح جامع آلودگی هوا در مسجدسلیمان مورد ارزیابی جدید قرار گیرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پس از وقوع زلزله همکاران ما با دستگاه های پیشرفته اقدام به بررسی آلودگی زیست محیطی کردند که با بررسی صورت گرفته موضوع فعال شدن گسل ها باید به صورت جدی مورد مطالعه قرار گیرد.

محمد جواد اشرفی افزود: در سال ۱۳۷۹ بخش باز مناطق مسجد سلیمان به عنوان منطقه آلوده به محیط زیست معرفی شد که این امر توسعه شهری را با محدودیت خاصی روبه رو کرده است.

وی بیان کرد: نیاز است که طرح جامع آلودگی هوا در مسجدسلیمان مورد ارزیابی جدید قرار گیرد.

زلزله ۵.۷ ریشتری ۱۷ تیر در مسجد سلیمان که کانون آن شهر گلگیر از توابع این شهرستان بود در بیشتر نقاط خوزستان احساس شد. این زمین لرزه ۱۳۵ مصدوم بر جا گذاشت که بیشتر آنها سرپایی مداوا شدند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار