تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۸۴۴۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گلایه مردم از پرداخت نشدن خسارات
حکایت سیلاب و قول‌هایی که محقق نشد/وعده‌های مسئولان روی کاغذ ماند
پس از سیلاب فروردین‌ماه امسال وعده‌های بسیاری داده شد تا مرهمی بر زخم‌های سیل‌زدگان باشد اما گذشت زمان نشان داد بسیاری از وعده‌های مسئولان محقق نشده و برخی وعده‌ها نصفه و نیمه محقق شده است.
 سیلاب که تمام شد، سیل‌زده‌ها با هزار امید و آرزو به خانه برگشتند تا دوباره زندگی را با وعده‌های داده‌شده از سر بگیرند اما زمان گذشت و هیچ اتفاقی نیفتاد. چشم‌انتظاری پایان نداشت، چشم‌هایشان به در بود، آخر خودشان دیگر آه نداشتند که با ناله سودا کنند.

سیل اما تنها به خانه‌ها نزد، زمین‌ها و محصولات کشاورزی هم از سیل بی‌نصیب نماندند. سیلاب فروردین‌ماه امسال بیش از همه به شهرهای سوسنگرد، هویزه، حمیدیه و شادگان خسارت زد. بارندگی که به گفته کارشناسان وزارت نیرو در ۱۰۰ سال اخیر و بنا به گفته متخصصان دیگر در هزار سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

طبق گفته سازمان هواشناسی، بارندگی فروردین‌ماه امسال ۴۹۰ میلی‌متر بوده و بنا بر اعلام سازمان آب و برق خوزستان و مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، حجم آبی که با بارندگی‌ها و سیلاب امسال وارد خوزستان شد ۴۰ میلیارد مترمکعب بوده است. از طرف دیگر بیشترین خسارت‌ها هم به شهرهایی وارد شد که در پایین‌دست رودخانه‌های کرخه و دز بوده‌اند: یعنی سوسنگرد، هویزه و حمیدیه.

در همین زمینه سرپرست فرمانداری دشت آزادگان در اردیبهشت‌ماه امسال در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان گفته بود: جهاد کشاورزی از هم‌اکنون باید پرداخت خسارت‌های کشاورزان را آغاز کند تا مردم امیدوار شوند.

حمید سیلاوی یادآور شده بود که با این وضعیت پرداخت خسارت‌ها به کشاورزان، آن‌ها ناامید می‌شوند.

سرپرست فرمانداری دشت آزادگان این را هم اضافه کرده بود که از مسئولان درخواست می‌کنیم اگر قولی داده می‌شود در حد مصوبه و صورت‌جلسه نباشد و اگر فکر می‌کنند قول آن‌ها عملیاتی نمی‌شود قول ندهند ما باید رضایت مردم را با انجام کارهای عملیاتی و اجرایی جلب کنیم اما امروز گویا مشکلات تا حدودی برطرف شده و وضعیت تا حدی تغییر کرده است.

سرپرست فرمانداری دشت آزادگان در همین زمینه  اظهار می‌کند: تاکنون بیش از دو هزار پرونده بررسی پرداخت خسارت کشاورزی ناشی از سیل اخیر در این شهرستان تشکیل شده است.

سیلاوی می‌افزاید: بیش از ۹۵۰ پرونده توسط کارگروه تخصصی بازدید و بررسی و با تأیید ۸۲۰ پرونده، ۶۵۰ پرونده مورد تأیید نهایی قرار گرفت و وارد سامانه سجاد و کد ره‌گیری دریافت شد.

سرپرست فرمانداری دشت آزادگان بیان می‌کند: از این تعداد پرونده ۲۴۰ پرونده تائید کارگروه استانی و ۱۴۰ پرونده به بانک سوسنگرد معرفی شدند.

وی عنوان می‌کند: از کشاورزان می‌خواهیم تا با مراکز خدمات کشاورزی به‌منظور تسریع در تشکیل پرونده و تعیین اراضی خسارت‌دیده خود اقدام کنند تا با سرعت عمل به‌منظور نهایی کردن پرونده‌ها و طی مراحل قانونی و سپس پرداخت تسهیلات بلاعوض اقدام شود.

سیلاوی بیان می‌کند: تمام تلاش ما تائید همه پرونده‌های کشاورزان خسارت‌دیده، اعم از زراعت، دام و طیور، شیلات و امور زیر بنایی و در نهایت معرفی به بانک به‌منظور پرداخت تسهیلات و پیگیری تسریع در پرداخت بلاعوض خسارات کشاورزی است.

سرپرست فرمانداری دشت آزادگان یادآور می‌شود: به‌طور حتم پرداخت تسهیلات در جهت تأمین سرمایه در گردش کشاورزان زحمت‌کش و شروع کشت تابستانه و یا تولید بوده و بحث پرداخت تسهیلات بلاعوض جدای از دیگر تسهیلات است و همه افراد یقیناً با تأمین اعتبار لازم تسهیلات بلاعوض آن‌ها پرداخت خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: پرداخت تسهیلات بلاعوض ارتباطی به پرداخت دیگر تسهیلات ندارد و همه افراد تسهیلات بلاعوض را دریافت خواهند کرد.

سیلاوی اظهار می‌کند: در حال حاضر ۱۴۰ پرونده به بانک عامل در سوسنگرد معرفی‌شده‌اند و از کشاورزان شهرستان می‌خواهم به‌منظور جذب تسهیلات سریعاً به این شعبه مراجعه کنند.

سرپرست فرمانداری دشت آزادگان می‌گوید: با توجه به محدود بودن استفاده از این تسهیلات، در صورت جذب نشدن، افراد دیگری معرفی می‌شوند، بنابراین مراجعه کشاورزان به‌منظور جلوگیری از برگشت تسهیلات، لازم و ضروری است.

وی می‌گوید: با تخلیه آب ناشی از سیلاب، تاکنون بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت آزادگان به زیر کشت تابستانه رفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره میزان خسارات پرداخت‌شده به کشاورزان خوزستانی خسارت‌دیده از سیلاب می‌گوید: از مدتی پیش روند پرداخت این خسارت‌ها آغازشده و در این زمینه به ۴۶۸ نفر کشاورز آسیب‌دیده از سیل به مبلغ ۴۸ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت‌شده است.

پرداخت خسارت به کشاورزان

کیخسرو چنگلوایی می‌افزاید: در این زمینه پس از سیل مخرب استان خوزستان با تلاش و پیگیری‌های مستمر و شبانه‌روزی و مدیریت جهادی در تاریخ ۱۹ تیر ۹۸، مبلغ مذکور پرداخت شد.

وی یادآور می‌شود: این تسهیلات بلاعوض در شهرستان‌های کارون، شادگان، شوش و حمیدیه پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بیان می‌کند: اعتبار در نظر گرفته‌شده برای پرداخت این تسهیلات ۹۳۰ میلیارد تومان بوده که ۵۰ درصد از این اعتبار تاکنون به استان تخصیص داده شده است.

چنگلوایی بیان می‌کند: روند پرداخت تسهیلات همچنان ادامه دارد و در این زمینه تا آخرین پرونده در کنار کشاورزان هستیم و جای هیچ‌گونه نگرانی در بحث پرداخت تسهیلات بلاعوض وجود ندارد.

اما سیلاب تنها به اراضی و محصولات کشاورزی خسارت نزد، جاده‌ها، صنایع و زیرساخت‌های اساسی هم از سیلاب در امان نماندند.

پس از گذشت سه ماه از سیلاب و وعده‌های داده‌شده در خصوص پرداخت اعتبارات عمرانی مربوط به خسارت وارده به جاده‌ها و زیرساخت‌های جاده‌ای خوزستان هنوز خبری از پرداخت اعتبارات نیست که نیست و تنها اعتباراتی نصف و نیمه تامین شده است که کفاف خسارت‌های میلیاردی سیلاب را نمی‌دهد. این بدقولی تا جایی پیش رفته که صدای انتقاد و گله مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان را هم درآورده است.

در همین زمینه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان درباره خسارت سیلاب به جاده‌های استان می‌گوید: در آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته با توجه به رفع آب‌گرفتگی در بیشتر جاده‌های خوزستان، برآورد خسارت سیل به زیرساخت‌های جاده‌ای استان به ۸۵۰ میلیارد تومان رسید.

غلام عباس بهرامی نیا می‌افزاید: اطلاعات مربوط به این خسارت‌ها به وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و استانداری ارسال شد که پس از جمع‌بندی این اطلاعات، اعتبار موردنیاز جبران خسارت‌ها تأمین و ابلاغ می‌شود.

وی بیان می‌کند: بخشی از اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی و بخشی از محل اعتبارات استانی تأمین خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی چگونگی جبران خسارت‌ها انجام‌شده و بعد از تأمین اعتبار و ابلاغ آن، اقدامات اجرایی آغاز خواهد شد.

اعتبار تخصیص داده‌شده به این اداره کل برای جبران خسارت جوابگوی ترمیم و بازسازی محورهای خسارت‌دیده از سیل نیست وی با اشاره به زمان تأمین اعتبار خسارت سیلاب یادآور می‌شود: متولیان امر تأکید دارند که کار تأمین و ابلاغ اعتبار موردنیاز برای جبران خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های جاده‌ای خوزستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان با انتقاد از عدم تحقق وعده‌های داده‌شده برای پرداخت اعتبارات خسارت سیلاب به جاده‌های استان، عنوان می‌کند: اعتبار تخصیص داده‌شده به این اداره کل برای جبران خسارت جوابگوی ترمیم و بازسازی محورهای خسارت‌دیده از سیل نیست.

بهرامی نیا یادآور می‌شود: ابلاغ اعتبار هنوز انجام‌نشده و فرصت کاری در حال از دست رفتن است.

وی می‌گوید: درصورتی‌که مناقصه برنده‌ای داشته باشد، انتخاب پیمانکار، انعقاد قرارداد و شروع کار حداقل به دو ماه زمان نیاز دارد.

خرابی جاده‌های اربعین

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به اینکه اطلاعات خسارت سیل در خوزستان طی چند نوبت استخراج و به مرکز ارسال‌شده است، بیان می‌کند: باید توجه داشت بخشی از خرابی‌های سیل خوزستان در محورهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه است و باید پیش از شروع مراسم اربعین حسینی اقدامات لازم برای آماده‌سازی این محورها انجام شود.

بهرامی نیا می‌گوید: برای تسریع در روند اجرای پروژه‌ها، دولت تأمین قیر پروژه‌های جبران خسارت سیلاب را خارج از سهمیه سالانه سازمان، متقبل شود.

وی با بیان اینکه مبلغ تخصیص داده‌شده وزاتخانه در چند آیتم اولویت‌بندی شده است، می‌گوید: با توجه به اینکه رقم پیش‌بینی‌شده برای اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کمتر از رقم برآورد خسارت‌ها است، نیاز است که تصمیم‌گیری در خصوص نحوه هزینه کرد اعتبار به خود اداره کل واگذار شود تا بر اساس این اولویت‌ها اقدامات لازم انجام شود.

فرماندار شادگان درباره میزان خسارتی که سیلاب فروردین‌ماه امسال به زیرساخت‌های این شهرستان زد، اظهار می‌کند: سیلاب فروردین‌ماه امسال به بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شادگان از جمله باغ‌ها، زراعت و کشت زمستانه خسارت زد.

سعید حاجیان می‌افزاید: برآورد ریالی خسارت سیلاب به زیرساخت‌های شادگان میلیاردی بوده به‌طوری‌که نزدیک به ۱۵ کیلومتر از سیل بندهای استاندارد این شهرستان دچار مشکل شد که نیازمند ترمیم و تعمیر هستند.

وی درباره میزان تحقق وعده‌های داده‌شده برای پرداخت خسارات سیلاب در بخش‌های مختلف به شادگان، یادآور می‌شود: در بخش مسکن می‌توان گفت که ۱۰۰ درصد وعده‌های داده‌شده برای پرداخت وام برای منازل مسکونی سیل‌زده که احداثی و تعمیری هستند محقق شده است.

فرماندار شادگان می‌گوید: ۹۵ درصد سیل‌زدگانی که واحدهای مسکونی آن‌ها در سیلاب اخیر خسارت دید برای دریافت وام به بانک معرفی شدند و قرارداد بستند.

فقط معرفی به بانک

حاجیان ادامه می‌دهد: در بخش کشاورزی اعم از زراعی و باغی هر متقاضی خسارت‌دیده‌ای که بود به بانک معرفی شد.

وی با اشاره به درصد تحقق میزان پرداخت خسارت‌های وارده به کشاورزان سیل‌زده شادگان، بیان می‌کند: با توجه به صحبت‌های معاون عمرانی استاندار خوزستان بخشی از پرونده‌ها از هفته قبل به بانک معرفی شد.

فرماندار شادگان می‌افزاید: بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی سیل‌زده شادگان احداثی و بیش از ۲۰۰ دستگاه واحد مسکونی تعمیری هستند.

حاجیان درباره میزان خسارت‌های وارده شده به مسیرهای دسترسی شادگان، توضیح می‌دهد: جاده‌های مسیر خنافره، روستای عبودی و دریسیه بر اثر سیلاب دچار خسارت شدند و اصلاح شبکه جاده‌ای آن‌ها هم به‌نوعی زمان‌بر است و کند پیش می‌رود، البته قطعاتی تعمیر و ترمیم شده است.

وی می‌افزاید: دستور پرداخت خسارت سیلاب به همه ادارات شهرستان شادگان ابلاغ و اعتبارات برداشت شده است.

عدم معرفی مقصران سیلاب

عدم معرفی مقصران سیلاب نیز یکی از دیگر از وعده‌های محقق نشده است. مردم انتظار دارند این موضوع برای آنان به‌خوبی روشن شود که چه فرد یا نهادی در بروز این سیل ویرانگر مقصر بودند. تعلل‌ها از کجا نشات گرفت که آبی که می‌توانست خوزستان را آباد کند، بخش‌هایی از شهرها را نابود کرد.

در همین زمینه نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقدامات نمایندگان خوزستان در مجلس برای شناسایی و معرفی مقصران سیلاب اخیر می‌گوید: چند اقدام اساسی در این زمینه انجام‌شده و چون فرآیند پیگیری طولانی است باحوصله جریان را دنبال می‌کنیم.

علی ساری می‌افزاید: همیشه زمان بروز رخدادها صحبت از پیگیری می‌شود ولی زمانی که اثراتش می‌رود، همه‌چیز تمام و معمولاً پرونده آن بحث نیز بسته می‌شود.

وی یادآور می‌شود: تاکنون بحث تحقیق و تفحص از سوی کل اعضای مجمع مطرح و خودم نیز دو سؤال اساسی در این زمینه مطرح کردم که یکی علت عدم رهاسازی به‌موقع آب و سؤال دوم در خصوص حق آبه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی شهر تصریح کرد: این دو سؤال سند محکمی در پاسخ به تمام داعیه‌داران سیاست‌های انتقال آب و رهاسازی به‌موقع آب است؛ این روزها خیلی شعار می‌دهند و مسئله را چنان برجسته می‌کنند که چرا این بلا سر مردم آمد درصورتی‌که اصلاً چنین چیزی نیست.

ساری ادامه می‌دهد: در نقاطی از استان کشاورزان خوزستانی از آب محروم هستند که نمونه بارز آن در حوضه آبی سد کرخه و سد دز قابل‌مشاهده است.

وی با بیان اینکه اثبات این حرف‌ها به‌سادگی قابل انجام است، می‌گوید: حرف‌هایی که زدم بی‌حساب‌وکتاب نیست و برای هر جمله خود از نظر تاریخ و اعداد و ارقام اعلامی سند و مدرک دارم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: همه حساب‌وکتاب‌ها دقیق و بر اساس فرآیندها و متنی بود که خود سازمان آب و برق منتشر کرد.

ساری بیان می‌کند: اطلاعاتم مختص وزارت نیرو بود و گزارش را به ریاست جمهوری، دفتر رهبر معظم انقلاب و رئیس قوه قضائیه ارائه دادم.

درخواست از رئیسی

وی با درخواست از قوه قضائیه برای کمک به ساماندهی آسیب‌های بسیاری که در سیل به مردم خوزستان واردشده است، می‌گوید: از ریاست قوه قضائیه خواستار شدم که از لحاظ قانونی این موضوع را دنبال و من از طریق صحن مجلس کمیسیون در حال پیگیری سؤالات هستم.

با برخی تصمیم‌گیری‌های اشتباه محصولات کشاورزانی که در آستانه درو بودند را نابود کردیم اما بعضی از مسئولان هنوز هم با منت با مردم صحبت و می‌گویند ما چنین و چنان کردیم‌

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور می‌شود: با برخی تصمیم‌گیری‌های اشتباه محصولات کشاورزانی که در آستانه درو بودند را نابود کردیم اما بعضی از مسئولان هنوز هم با منت با مردم صحبت و می‌گویند ما چنین و چنان کردیم‌.

ساری تصریح می‌کند: هرچند در عمل در مورد شدت سیلاب صحبت می‌شود ولی کسی درباره مدت‌زمان سیلاب صحبت نمی‌کند و خیلی‌ها از این حجم ادبیات به نفع خودشان استفاده می‌کنند تا کوتاهی لازم را در زمینه مدیریت آب پنهان کنند.

ساری با بیان اینکه دولت زحمات زیادی را در زمینه خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان کشیده است، تصریح می‌کند: امیدوارم سازمان برنامه‌وبودجه برای تحقق وعده‌های وزارتخانه‌های مختلف در خصوص پرداخت خسارت سیل به مردم همکاری لازم را داشته باشد.

در ایام سیلاب؛ مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قول دادند که اراضی کشاورزی چه بیمه‌شده و چه بیمه نشده خسارت دریافت می‌کنند تا بلکه این خبر مرهمی بر زخم کشاورزانی باشد که زمین‌ها و محصولات کشاورزی‌شان را بیمه نکرده بودند. اما چند ماه گذشت و اکنون خبرها حکایت از روی زمین ماندن وعده‌ها دارد. وعده‌هایی که تاریخ‌مصرف آن‌ها تنها تا پایان سیلاب بود و سیلاب که رفت گویا وعده‌ها را هم با خود برد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار