تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۱۸۴۴۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رساندن وضعیت آب و فاضلاب اهواز به وضع عادی دوسال زمان می برد
سرپرست شرکت آبفای اهواز با اشاره به اینکه برای ایجاد شرایط عادی آب و فاضلاب اهواز به زمان ۲ ساله نیاز است گفت: یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در حوزه فاضلاب و یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال طرح در حوزه آب در دست اجرا است.

به گزارش ایرنا صادق حقیقی پور بیان کرد: ۲۰۰ کیلومتر از شبکه آب اهواز نیاز به اصلاح دارد که اصلاح یکصد کیلومتر آن آغاز شده است زیرساخت‌های مختلف ازجمله شبکه آب و فاضلاب باید پیش از سکونت مردم در یک منطقه ایجاد شود اما در اهواز مردم در نقاط حاشیه‌ای پیش از احداث زیرساخت‌ها سکونت کرده‌اند، درحال حاضر ۱۸ کیلومتر شبکه آب در کوی علوی ساخته شده اما مردم اجازه وصل شدن آن را نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: کیفیت آب تولید شده در تصفیه خانه‌ها بالا است اما عامل کاهش کیفیت آن در منازل به ویژه در ساعات پیک مصرف، استفاده از پمپ‌های مکش آب است که بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و ورود آنها از طریق ترک‌های لوله‌ها سبب گل آلود بودن آب در برخی نقاط می‌شود.

وی افزود: طبق قانون شرکت آب و فاضلاب به کسانی که حق انشعاب دریافت نکرده‌اند مجاز به ارائه خدمت نیست، در طرح جامع فاضلاب اهواز ۶۳ ایستگاه پمپاژ اصلی و فرعی تعریف شده اما در حال حاضر برای ارائه خدمت به تمام نقاط شهر بیش از ۱۷۰ ایستگاه پمپاژ وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب در اهواز وجود دارد که رقم بسیار بالایی است همچنین ۲۵ هزار مورد کنتور صفر تا پنج وجود دارد که نشان دهنده انشعاب لوله از پشت کنتور منازل است.

حقیقی پور بیان کرد: طبق مصوبه گرفته شده از شورای تأمین هر کدام از ساکنان مناطق حاشیه‌ای با پرداخت ۵۰ هزار ریال می‌توانند از انشعاب قانونی آب استفاده کنند در حالی که مبلغ حق انشعاب در حالت عادی بسیار بالاتر است، این کار با هدف تأمین آب سالم مناطق حاشیه‌ای انجام می‌شود زیرا میزان استاندارد برای انشعاب ۶ الی هشت متر است در حالی که در برخی نقاط حاشیه‌ای تا یکصد متر نیز ادامه دارد.

وی در خصوص مساله افت فشار و قطعی آب گفت: در نقاط مختلف شهر اهواز دستگاه‌های فشارسنج آب نصب شده که با مشاهده آنها می‌توان از وضعیت فشار آب شرب مناطق مطلع شد البته این دستگاه‌ها هنوز کامل نیستند به همین دلیل در نقاط مختلف شهر اهواز معتمدانی برای اطلاع از وضعیت کیفی و کمی آب داریم.

سرپرست شرکت آبفای اهواز ادامه داد: در شهر اهواز روزانه ۳۰۰ تماس با سامانه ۱۲۲ برقرار می‌شود که حدود ۵۰ مورد شکایت آب و ۲۵۰ مورد در خصوص مشکلات فاضلاب است.

وی ادامه داد: سامانه ۱۲۲ شرکت آبفا به صورت دیجیتالی است و مشترکان می‌توانند در تماس با این شماره مشکل آب منطقه یا منزل خود را گزارش دهند اما برخی افراد که از انشعاب غیرمجاز استفاده می‌کنند به دلیل نداشتن شماره پرونده و حق اشتراک حاضر به تماس با این سامانه نیستند.

نیاز اهواز به مخزن ذخیره آب

حقیقی پور در بخشی دیگر بیان کرد: روزانه ۸۰۰ هزار مترمکعب آب در اهواز تولید می‌شود که معادل ۷۰ درصد آن یعنی ۵۵۰ هزار مترمکعب باید در مخازن آب ذخیره شود این درحالی است که مخزن ذخیره آب اهواز کمتر از ۲۰۰ هزار مترمکعب گنجایش دارد که از این مقدار نیز ۱۰۰ هزار مترمکعب آن غیرفعال است، در بیشتر شهرهای استان این مخازن فعال هستند و معادل ۷۰ درصد آب تولیدی را ذخیره می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل قطع یا افت فشار آب در اهواز عدم توسعه شبکه آب متناسب با رشد جمعیت است، مجوزهای بیش از حد برای احداث ساختمان‌های بزرگ به جای منازل ویلایی و استفاده از پمپ‌های قوی مکش آب سبب افت شدید آب در برخی ساعات روز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان افزود: در چند ماه گذشته وضعیت شبکه فاضلاب بسیاری از کلانشهرها با پیاده سازی بهترین الگو در اهواز بررسی شد اما هیچکدام از آنها به لحاظ توسعه حاشیه نشینی مشابه اهواز نبودند درواقع ۳۰ درصد جمعیت شهر اهواز حاشیه نشین هستند، از سویی دیگر مناطقی در خود شهر اهواز داریم که در عدم تمایل به پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب رفتاری مشابه حاشیه نشین ها دارند.

وام بانک جهانی چه شد

حقیقی پور گفت: یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز به دلیل فرسوده بودن باید تعویض شوند، شبکه فاضلاب در بسیاری از نقاط با لوله‌های آزبست بتنی بدون پوشش داخلی ساخته شده‌اند که به دلیل متناسب نبودن با محیط خورنده فاضلاب دچار خرابی شده‌اند.

وی ادامه داد: بانک جهانی در دهه ۸۰ شرایط فعلی فاضلاب اهواز را پیش بینی می‌کرد که وامی برای اصلاح این شبکه در نظر گرفت اما باید دید پول این وام در کجا هزینه شده است.

سرپرست شرکت آبفای اهواز اظهار داشت: حدود ۱۰ سال پیش مناقصه تصفیه خانه غرب اهواز برگزار و پیمانکار آن نیز مشخص شده است و برای طی کردن مراحل قانونی قرارداد در شرکت سایناشور چین است.

وی ادامه داد: سیستم دفع فاضلاب اهواز در زمان سیلاب به دلیل بالا آمدن دبی رودخانه کارون مستغرق شده بود از همین رو برای هدایت فاضلاب به رودخانه ناچار به استفاده از لیف استیشن‌ها شدیم که سبب فشار بیشتر به مجاری فاضلاب و در نهایت افزایش نقاط ریزشی شبکه در سطح شهر شد.

حقیقی پور گفت: با شروع سیل فروردین ماه امسال تصور می‌شد که در چهار شهر آبادان، خرمشهر، سوسنگرد و اهواز با مشکل جدی پس زدگی‌های فاضلاب مواجه باشیم اما به جز اهواز در سه شهر دیگر مشکل خاصی ایجاد نشد، در آبادان و خرمشهر هیچ‌گونه پس زدگی رخ نداد و در سوسنگرد نیز تنها در محله خزعلیه آب وارد شهر شد.

وی افزود: پس از مصوبه هیأت دولت در فروردین ماه سال ۹۶ حدود یکهزار کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در خوزستان اصلاح و توسعه یافته است، تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد ریال معادل یک سوم اعتبار تعیین شده به اصلاح شبکه آب به شهر اهواز اختصاص یافته همچنین حدود ۲ هزار میلیارد ریال نیز برای اصلاح شبکه آب سایر شهرهای خوزستان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال نیز برای توسعه شبکه فاضلاب شهرهای استان اختصاص یافته است اما رقم پرداخت شده برای اصلاح شبکه فاضلاب شهر اهواز کم است، تفاهم نامه‌ای با شرکت نفت برای اصلاح ۱۴۵ کیلومتر شبکه فاضلاب در نقاط حاشیه‌ای منعقد شده که تاکنون ۹۰ کیلومتر آن اجرایی شده است حجم اعتبار این پروژه ۵۶۰ میلیارد ریال است که ۲۴۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

حقیقی پور یادآور شد: اگر مصوبه هیأت دولت برای توسعه شبکه آب و فاضلاب در شهر اهواز اجرایی شود حدود ۷۰ درصد مشکلات حل می‌شود ۳۰ درصد باقی مانده نیز با مشارکت شهروندان قابل رفع شدن است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح نقاط ریزشی ساز و کار خاصی نیاز دارد گفت: خطوط ۸۰۰ میلیمتری پلی اتیلن فاضلاب باید در عمق ۶ متری زمین تعویض شوند برای این کار نیاز به سپرکوبی است که صدا و لرزش زیاد آن سبب رنجش خاطر شهروندان می‌شود.

سرپرست شرکت آبفای اهواز بیان کرد: تصفیه خانه شرق اهواز ظرفیت تصفیه ۱۱۲ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز را دارد اما درحال حاضر تنها ۱۰ الی ۱۲ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز تصفیه می‌شود، ۷۰ هزار مترمکعب فاضلاب از غرب و ۷۳ هزار مترمکعب از سمت شرق وارد رودخانه کارون می‌شود همچنین ۹۰ هزار مترمکعب فاضلاب وارد نهرمالح می‌شود که با راه اندازی تصفیه خانه شرق اهواز امکان تصفیه بخش زیادی از فاضلاب وجود دارد.

وی ادامه داد: در استان اصفهان صنایع بزرگ، فاضلاب را جمع و از پساب آن تصفیه می‌کنند انتظار می‌رود صنایع اهواز مانند صنایع فولاد نیز از این روش استفاده کنند، درحال حاضر صنایع فولاد روزانه ۸۰ هزار مترمکعب از رودخانه کارون آب برداشت می‌کند که تنها ۱۰ درصد آن برای مصارف شرب است.‌

یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال طلب آبفای اهواز

سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب اهواز یکهزار و ۱۳۰ میلیارد ریال از مشترکان طلب دارد که بخشی از آن مربوط به ادارات و دستگاه‌های دولتی است همچنین شرکت‌های آب و فاضلاب سایر شهرستان‌های استان نیز جمعاً ۲ هزار میلیارد ریال از مشترکان خانگی و اداری طلب دارند.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد آب شرب اهواز برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود در صورتی که با همکاری شهرداری می‌توان پکیج‌های تصفیه فاضلاب را در فضاهای سبز راه اندازی کرد که به این ترتیب ۲۰ درصد به ظرفیت تولید آب برای مصارف خانگی افزوده می‌شود.

حقیقی پور در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص شکایت محیط زیست از آبفای اهواز به دلیل ریختن فاضلاب به رودخانه کارون توضیح داد: شرکت‌های آب و فاضلاب غیر دولتی هستند و درواقع بهره بردار می‌باشند محیط زیست زمانی حق شکایت از شرکت آب و فاضلاب اهواز را دارد که این شرکت با وجود تصفیه خانه، فاضلاب تولید شده در شهر را به رودخانه کارون بریزد اما درحال حاضر این شرکت هیچ انتخاب دیگری ندارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار