تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۸۴۴۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرونده الحاق ۲ جنگل دزفول به منطقه حفاظت شده دز درحال تصویب نهایی

 رئیس اداره محیط زیست دزفول گفت: پرونده الحاق جنگل و بیشه زارهای زاویه ها و عباس آباد دزفول به منطقه حفاظت شده دز در آخرین مراحل تصویب نهایی توسط شورای حفاظت محیط زیست کشور است.

مصطفی استاد چینی گر اظهار کرد: پرونده الحاق جنگل های عباس آباد و زاویه های دزفول به منطقه حفاظت شده و پارک ملی دز از ۱۲ سال پیش تاکنون در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه الحاق یک منطقه موضوع ساده ای نیست، افزود: اداره محیط زیست دزفول با همکاری اداره کل سال های متمادی مکاتبات متعددی را در این راستا انجام داده و در حال حاضر پرونده الحاق این دو بیشه زار و جنگل به منطقه حفاظت شده و پارک ملی دز در شورای حفاظت محیط زیست مطرح شده و در حال تصویب نهایی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول ادامه داد: مدارک مورد نیاز برای تصویب این پرونده طی سال های اخیر ارسال و پیگیری های اصلی نیز انجام شده اما تصویب این مهم نیازمند انجام آخرین پیگیری ها توسط مسئولان شهرستان و استان در سازمان محیط زیست و اهتمام این سازمان نسبت به تسریع در روند این پرونده است تا با رفع آخرین نواقص و رایزنی ها، این مهم محقق شود.

استادچینی گر توضیح داد: در حال حاضر متولی حفاظت از این بیشه زارها بر عهده ارگان های دیگر همچون منابع طبیعی است اما اگر الحاق این مناطق به پارک ملی دز عملی شود و این بیشه زارها به عنوان یکی از مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست درآیند علاوه بر اینکه می توان امکانات و اعتبارات بیشتر و بهتری برای آنها جذب کرد، بلکه می توان حفاظت فیزیکی بهتری از آنها نیز به عمل آورد.

وی در ادامه با بیان اینکه جنگل های زاویه های دزفول با بیش از دو هزار هکتار وسعت از آخرین بازمانده جنگل های نیمه گرمسیری ایران هستند، اضافه کرد: این جنگل ها که رویشگاه درختان متنوعی همچون گز است با قرار گیری در حاشیه رودخانه دز، زیست گاه بسیار مناسبی برای حیات وحش هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با بیان اینکه بیشه زارهای عباس آباد نیز جزو آخرین بازمانده جنگل های مناطق نیمه گرمسیری می باشند و در کنار شهرکی به همین نام قرار دارند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل غنا و تنوع زیستی این جنگل ها خواستار الحاق آنها به منطقه حفاظت شده و پارک ملی دز است.

 پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز، رویشگاه جنگلی نیمه گرمسیری حاشیه رودخانه دز یکی از پارک‌های ملی ایران است که در شمال استان خوزستان و در محدوده شهر میانرود دزفول واقع است.

این منطقه از جمله زیستگاه های ارزشمند پرندگان بوده که دارای میکروتالاب‌های منحصر به فرد و زیستگاه غنی انواع آبزیان و پرندگان است.

این پارک ملی همچنین زیستگاه گونه های مختلف جانوری به ویژه گوزن زرد ایرانی است که در ۱۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه دز امتداد دارد و از آن به عنوان تنها باقی مانده جنگل های گرمسیری جهان نام برده می شود.


مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار