تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۸۴۴۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعداد نمایندگان منتخب خوزستان در انتخابات دوم اسفند افزایش نمی یابد
 رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی بر انتخابات خوزستان گفت: تعداد نمایندگان منتخب استان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه ۱۳۹۸ بدون تغییر ، ۱۸ نفر خواهد بود.

ابوالحسن معماریان روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت ۲۶ تیر سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان در محل این دفتر افزود: بر اساس آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی، تعداد منتخبان در انتخابات آینده مجلس ۲۹۰ نفر خواهد بود که ۱۸ نفر آنان از استان خوزستان خواهند بود.
به گفته وی بر اساس قانون، مجلس شورای اسلامی می تواند هر ۱۰ سال، ۲۰ نفر را به تعداد نمایندگان اضافه کند ولی طی سه دهه اخیر، تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ثابت بوده است.
رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی بر انتخابات خوزستان در ادامه افزود: اگر چنانچه مصوبه مجلس شورای اسلامی در افزایش نیافتن تعداد نمایندگان، خلاف شرع یا مغایر با قانون اساسی بود شورای نگهبان بر اساس وظیفه ذاتی و قانونی خود، آن را رد می کرد.
وی کسب حداقل ۲۰ درصد کل آرا برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی که در سوم خرداد ۱۳۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید را مهمترین قانون اصلاحیه انتخابات عنوان کرد و افزود: در دوره‌های قبلی کسب ۲۵ درصد کل آرا ملاک بود که در انتخابات آینده به ۲۰ درصد کاهش یافته است.
معماریان در ادامه افزود: این مصوبه قانونی که به تایید شورای نگهبان رسیده نتیجه بسیاری از حوزه‌های انتخابیه را در همان مرحله اول انتخابات مشخص می‌کند و تکلیف تنها تعداد کمی از حوزه‌های انتخابیه در دور دوم مشخص می‌شود که این خود در کاهش هزینه‌های انتخابات بسیار موثر است.

آمادگی برای انتخابات دوم اسفند ۱۳۹۸
رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی بر انتخابات خوزستان از آمادگی این دفتر برای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۷۶ حوزه اصلی و فرعی استان خوزستان در موعد مقرر خبر داد.
به گفته وی در دوره قبلی انتخابات، ۲ هزار و۹۹۶ شعبه اخذ رای ثابت و سیار در خوزستان وجود داشت ولی احتمال دارد در انتخابات دوم اسفند، تعداد شعب به فراخور جمعیت هر منطقه افزایش یابد.
معماریان گفت: اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به زودی معرفی می‌شوند و به تبع آن نیز هیات‌های استانی و شهرستانی کار خود را شروع می‌کنند.
وی گفت: هم اکنون کار آموزشی، ساماندهی و سازماندهی ۱۲ هزار اعضای شبکه هیات نظارت و بازرسی در خوزستان با برپایی همایش‌های تخصصی، بصیرتی و فنی شروع شده تا آمادگی آنان برای برپایی انتخابات پیش رو کامل شود.
معماریان، جلب اعتماد و اطمینان مردم به صیانت از آرا آنان به عنوان حق الناس، مهمترین هدف شورای نگهبان عنوان کرد و افزود: همه ما مقید و ملزم به رعایت کامل شرع مقدس اسلام، اخلاق و قانون در انتخابات آینده خواهیم بود و با رعایت اصل بی طرفی در انتخابات، اجازه انجام کار خلاف قانون را به احدی نخواهیم داد.

استقبال از برگزاری انتخابات الکترونیکی
رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی بر انتخابات خوزستان با بیان اینکه شورا نگهبان از اصل برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی با رعایت شرایطی استقبال می‌کند بیان کرد: باید امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مناسب و مورد نیاز فراهم شود تا در برگزاری انتخابات الکترونیکی دغدغه‌ای نداشته باشیم.
معماریان در ادامه افزود: شورای نگهبان در حال ارزیابی طرح الکترونیکی برگزار کردن انتخابات آینده است ولی باید قبول کرد در سیستم انتخابات الکترونیکی اشکالات و نواقصی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارد که باید برطرف شود.
وی مخفی نبودن رای مردم، کمبود دستگاه تعیین هویت، عدم امکان بررسی شکایات مردم و نامزدها و بازشماری آرا به صورت عینی، نبود برخی زیرساخت‌ها در نقاط دورافتاده که انجام انتخابات به صورت الکترونیکی را منتفی می‌کند را از جمله ایرادات انتخابات الکترونیکی بیان کرد.
معماریان تاکید کرد آنچه برای شورای نگهبان و به تبع آن هیات‌های نظارت و بازرسی مهم است صیانت از آرا مردم و برگزاری انتخابات سالم توام با امنیت کامل است، بنابراین شورای نگهبان به عنوان تضمین کننده سلامت انتخابات باید بتواند از اشکالات احتمالی در فرایند انتخابات الکترونیکی به عنوان نظارت عالی و استصوابی جلوگیری کند.

انتخابات به صورت استانی برگزار نمی‌شود
رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی بر انتخابات خوزستان گفت: لایحه استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی که در مجلس تصویب شده پس از ارائه به شورای نگهبان رد شد بنابراین انتخابات پیش رو با همان شیوه قبلی که شهرستانی بود برگزار خواهد شد.
وی گفت: برگزاری انتخابات به صورت استانی به دلیل مغایرت با شرع و اصول سوم قانون اساسی در بندهای هشت و ۱۵ در شورای نگهبان رد شد.
معماریان، زمان کم برای بررسی صلاحیت نامزدها، مشخص نبودن نحوه تبلیغات و مصداق‌های تبلیغات پیش از موعد، عدم توازن تخلفات تبلیغاتی با مجازات‌های در نظر گرفته شده و شرایط نامزدها را از اهم نواقص قانون فعلی انتخابات بیان کرد.

۱۶ خرداد آخرین فرصت برای استعفای مدیران بود
رئیس دفتر هیات نظارت و بازرسی بر انتخابات خوزستان گفت: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ آخرین فرصت مدیران برای استعفای برای نامزدی در انتخابات دوم اسفند ۱۳۹۸ بود.
معماریان، استعفا نکردن مدیران در موعد مقرر قانونی را یکی از دلایل رد صلاحیت‌ها توسط هیات‌های نظارت و شورای نگهبان عنوان کرد و افزود: مدیرانی که قصد نامزدی در انتخابات آینده را دارند می‌بایست حداکثر تا ۱۶ استعفا کرده و استعفای آنان توسط مدیری که حکم انتصابش را صادر کرده پذیرفته شود و پس از آن تاریخ مشغول به کار نباشد.
وی از تعداد مدیران خوزستانی که برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی استعفا کرده‌اند اظهار بی اطلاعی کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار