تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۱۸۴۴۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ورود پدیده گرد و خاک به آسمان خوزستان؛ مردم باید چه اقداماتی انجام دهند؟
  مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان ‌از وزش بادهای قابل ملاحظه همراه با تند باد لحظه‌ای و وقوع پدید گرد و خاک موقت هشدار داد که در همین راستا توجه به اقدامات پیشگیرانه هنگام وقوع این پدیده ضروری است.

مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان در اطلاعیه شماره 7 از وزش بادهای قابل ملاحظه همراه با تند باد لحظه‌ای و وقوع پدید گرد و خاک موقت هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است که با توجه به خروجی مدل‌های جهانی هواشناسی، وزش بادهای قابل ملاحظه همراه با تند بادهای لحظه‌ای از اواسط روزهای سه شنبه تا جمعه در مناطق غرب، جنوب، جنوب غرب و تا حدودی مرکز استان، پیش‌بینی می‌شود.

در ادامه اطلاعیه هواشناسی خوزستان آمده است که در این ایام از اواسط روز برای ساعاتی احتمال رخداد پدیده گرد و خاک موقتی در مناطق یاد شده وجود دارد.

اقدامات پیشگیرانه هنگام وقوع پدیده گرد و خاک

اما نکته حائز اهمیت هنگام وقوع پدیده گرد و خاک و وزش بادهای قابل ملاحظه رعایت نکات بهداشتی و سلامتی توسط اقشار مختلف به ویژه سالمندان، بیماران تنفسی و کودکان است.

در همین راستا برای مقابله با عوارض گرد و غبار مصرف سیب شیرین، پرتقال شیرین، سالاد کاهو، هویج رنده‌ شده، روغن زیتون با کمی آب نارنج طبیعی دمنوش گل گاوزبان همراه ریشه سنبل‌الطیب و بهارنارنج توصیه می‌شود.

همچنین در روزهای آلوده هوا، حتی‌الامکان از ورود مواد زاید و سمّی دیگر که نهایتا انباشت سموم را در بدن افزایش می‌دهند باید پرهیز کرد. حشره‌کش‌ها، سیگار و قلیان از جمله مواردی است که در روزهای پرغبار نباید از آنها استفاده کرد.

پیشنهاد می‌شود در روزهایی که میزان ذرات آلوده‌کننده هوا بالا می‌رود، از مصرف گوشت و غذاهای چرب و سنگین پرهیز شود، این مواد غذایی یبوست‌آور هستند و دفع مواد زاید از طریق روده را کاهش می‌دهند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار