تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۸۴۵۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کانال های سیلاب‌بر با اهمیت‌تر از سیل بندها هستند
استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت ایجاد کانال های سیلاب بر در حوضه های آبی کرخه و دز، گفت: این کانال ها حتی از سیل بندها برای استان مهم تر هستند.

غلامرضا شریعتی روز سه شنبه در قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان که در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارداشت: لازم است هرچه سریعتر کار ساماندهی سیل بندها شروع شود اما موضوع مهمتر توجه به ایجاد کانال های سیلاب بر است.

وی با بیان اینکه طی گزارشی رئیس جمهوری و وزیر کشور در جریان اهمیت این موضوع قرار گرفته اند، افزود: در حوضه آبریز مارون کانال سیلاب بر داریم و به همین دلیل در جریان سیل خوزستان این منطقه دچار بحران خاصی نشد و رودخانه به میزان طبیعی خود، آب را عبور داد.

نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: همچنین در حوضه آبریز زهره سیلاب یکهزار و ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه ای جاری بود اما به دلیل وجود کانال های سیلاب بر، آب به سمت کانون های ریزگرد بین ماهشهر و هندیجان منتقل شد و بحرانی متوجه این حوضه نشد.

شریعتی با بیان اینکه در حوضه های کرخه و کارون کانال های سیلاب بر موجود نیست، بیان داشت: بر همین اساس پیشنهاد شد ۲ کانال سیلاب بر در مسیر خسرج و نهر ماله ایجاد شود اما تا کنون اقدام عملی برای ابلاغ اعتبار مورد نیاز آن صورت نگرفته است.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه این کانال های می توانند در ایام بارش ها به استان کمک زیادی کنند، گفت: این کانال ها برای مقابله با سیل در استان ضروری هستند.

اتمام کار تعمیرات بیش از پنج هزار واحد مسکونی در مناطق سیل زده

وی همچنین در بخش دیگری از این نشست، اضافه کرد: کار ساخت ۲ هزار واحد احداثی در مناطق سیل زده را شروع کردیم و همزمان تعمیرات بیش از پنج هزار واحد نیز به اتمام رسیده است اما انتظار می رود که مقدمات ساخت واحدهایی که نیاز به احداث دارند با سرعت عمل بیشتری صورت بگیرد.

استاندار خوزستان درخصوص روستاهای بلاتکلیف در مناطق سیل زده، بیان داشت: هرچه سریعتر موقعیت مکانی اینگونه روستاها باید مشخص شود و اگر برای تعیین تکلیف نهایی نیاز به مصوبه شورای تامین باشد این شورا آماده همکاری است.

شریعتی از ابلاغ ۶هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات سیل به زیرساخت های استان خبر داد و گفت: از این میزان ۶۶ درصد تخصیص یافته که به زودی این میزان از اعتبار درنظر گرفته شده بین دستگاه های اجرایی توزیع می شود.

استاندار خوزستان همچنین به بررسی های صورت گرفته در زمینه عملکرد جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: دوگانگی به وجود آمده بخاطر این است که در بحث پرداخت خسارت ها تاخیرهای صورت گرفته باعث نارضایتی شده است اما در حال حاضر کار شکل جدی تری پیدا کرده و عملاً با سرعت بیشتری شاهد پرداخت ها هستیم.

شریعتی تصریح کرد: اما در زمینه کشت تابستانه، رفع محدودیت ها باعث رضایتمندی شده به شکلی که با همکاری و هماهنگی که بین جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق برای تخصیص آب به وجود آمده، مردم امیدوارتر شده اند.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا سطح میزان کشت تابستانه امسال خوزستان بی سابقه محسوب می شود، ادامه داد: کشت امسال تابستان خوزستان تنها محدود به شلتوک نمی شود و علاوه بر این مردم نسبت به کاشت کنجد، ذرت، یونجه و … اقدام کرده اند که این موضوع باعث جبران مافات و خسارت هایی که در جریان سیل صورت گرفته، خواهد شد.

کشت تابستانه در خوزستان بی سابقه است

نماینده عالی دولت در خوزستان در بخش دیگری از این نشست به اهمیت انجام کشت تابستانه برای جبران بخشی از خسارات اشاره کرد و گفت: برداشته شدن محدودیت کشت باعث شده تا مردم با امیدواری بیشتری رو به رو شوند.

استاندار خوزستان یادآور شد: سطح به زیر کشت رفته از زمین های کشاورزی استان باعث می شود که بخش قابل توجهی از آب پشت سدها خالی شود اما در حال حاضر به شکل قابل ملاحظه ای همچنان آب در پشت سدهای استان وجود دارد.

شریعتی با تاکید بر اینکه تلاش شده در حد استانداردها و مقررات فضای پشت سدها را خالی کنیم، گفت: در همین راستا لازم است که به تعهدات سدها برای تامین آب شرب پایبند باشیم.

وی همچنین به موضوع تغییر اقلیم در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه که واقعیت دارد و اکثر کارشناسان به آن اذعان می کنند این است که بعد از یک دوره ترسالی شدید، سال بعد از آن دوره نرمالی است که بر همین اساس پیش بینی می شود؛ امسال بارش های قابل توجه ای را شاهد باشیم.

فرسودگی بافت مسکونی در مسجدسلیمان دلیل حجم بالای خانه های تخریب شده

وی در بخش دیگری از قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده استان به موضوع زلزله مسجدسلیمان اشاره کرد و گفت: این زمین لرزه که ۵.۷ ریشتر قدرت داشته ولی باعث ایجاد حجم بالایی از تخریب ها شده که ناشی از فرسودگی بافت موجود در این شهرستان است.

شریعتی افزود: در این شهرستان مناطقی مانند گلگیر، کلگه، نمره هشت، پشت برج و سی برنج به دلیل زلزله آسیب جدی تر را متحمل شده اند و خانه بعضاً دیگر قابل سکونت نیستند.

نماینده عالی دولت در استان از غیر قابل استفاده بودن ۴۴ مدرسه در منطقه زلزله زده مسجدسلیمان خبر داد و گفت: تخریب این فضاهای آموزشی به حدی است که به هیچ عنوان نمی توان از آنها به عنوان فضاهای امن برای حضور دانش آموزان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این فضاها دارای ۶۰ تا ۷۰ سال قدمت بوده اند، گفت: پیش از این حادثه تخریب و بازسازی این مدارس در دستور کار استان بوده است.

ساختمان های دولتی نوسازی که تخریب شدند

استاندار خوزستان یادآورشد: در جریان این حادثه ما شاهد تخریب ساختمان اداراتی بودیم که مدت زمان زیادی از ساخت آنها نگذشته بود اما در همین زلزله بلا استفاده شدند و لازم است تا مسببان ساخت و ساز چنین بناهایی مورد بازخواست قرار بگیرند.

شریعتی تصریح کرد: سازنده، ناظر، کارفرما و … باید پاسخگو باشند که چرا یک اداره که از محل بیت المال ساخته شده به دلیل یک زلزله نه چندان قوی، فرو می ریزد و کاملاً بدون استفاده شود.

وی تاکید کرد: باید با متخلفان و آنهایی که در ساخت این بناها قصور کرده اند، برخورد جدی صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش، زلزله ۵.۷ ریشتری ۱۷ تیر شهرستان مسجد سلیمان را در شمال خوزستان لرزاند که حدود ۱۳۵ مصدوم برجا گذاشت.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار