تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۱۸۴۵۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاربرد کودهای آلی و معدنی در تولید آبزیان پرورشی ضروری است
 معاون آبزی پروری اداره کل شیلات خوزستان گفت: استفاده از کودهای آلی و معدنی برای بهبود تولید آبزیان پرورشی استان نه تنها منعی ندارد بلکه لازم است.

کوروش میرزایی افزود: مصرف کود شیمیایی در حوضچه‌های مزارع پرورش ماهی در ایجاد اثرات تغذیه‌ای گونه‌های پرورشی و اقتصاد پرورش ماهی نقش حیاتی دارد.
میرزایی اظهار داشت: یکی از کاربردهای کود شیمیایی، رشد جمعیت گیاهان‌ریزآبی به عنوان موتور تولید اکسیژن در استخر است چون این ریزگیاهان باعت جذب سموم موجود در آب شده و نقش اساسی در تولید غذای طبیعی استخرهای پرورشی دارند.
وی گفت: برای دستیابی به تولیدات مطلوب زی شناوران (گیاهی و جانوری‌) و کف زی (کرم‌ها، لارو و حشرات و حلزون) لازم‌است از کودهای آلی و معدنی به میزان مورد نیاز استفاده شود.
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه تأمین و تضمین بهداشت و سلامت فراورده‌های دامی، از جمله اهداف سازمان دامپزشکی کشور است افزود: تولیدات فرآورده‌های شیلاتی هم از جمله این موارد است و توسط دامپزشکی کنترل می‌شود.
میرزایی گفت: طبق بند هفت وظایف اساسی سازمان دامپزشکی کشور بازرسی و کنترل کیفی‌بهداشتی فراورده‌های خوراکی دام و آبزیان از تولید تا توزیع برعهده سازمان یاد شده است‌.
وی اظهار داشت: برخی اظهارنظرها در خصوص استفاده از کودهای آلی و معدنی موجب اختلال در صادرات آبزیان، ضربه به چرخه تولید و به تبع آن سبب کاهش مصرف داخلی ماهی می‌شود و این با توصیه‌های جامعه پزشکی که "ماهی غذای سلامتی " است در تناقض است.
میرزایی افزود: در سالهای اخیر تغییر در میزان تراکم و ترکیب کشت‌گونه های ماهیان پرورشی و همچنین فعالیت‌های آموزشی و ترویجی شیلات استان، مصرف کود شیمیایی را به کمتر از نصف میزان سال‌های گذشته رسانده و گواه آن سهمیه‌های کود تحویلی در ۲ سال قبل به بهره برداران و شواهد عملی پرورش در استخرهای پرورش ماهی استان است.
در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان این هفته در استانداری خوزستان استفاده از کود آلی و معدنی مورد انتقاد قرار گرفته بود که بازنشر این موضوع در رسانه‌های مجازی سبب دغدغه و نگرانی مردم شده بود.
غلامرضا افتخاری نسب سرپرست شیلات خوزستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مصرف کنندگان با خیال راحت از ماهیان گرمابی تولیدی خوزستان در تغذیه هفتگی و روزانه خود استفاده کنند و ضرری در نتسیجه مصرف این آبزیان متوجه آنان نیست.
به گفته وی پارسال حدود ۵۷ هزار تن ماهیان گرمابی شامل کپور، فیتوفاک و قزل آلا تولید شد و امسال با تأمین پایداری آبزی پروران، این رقم به ۸۰ هزار تن خواهد رسید.

خوزستان در زمینه تولید ماهیان گرمابی در کشور مقام نخست را دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار