تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۵۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی بافت کهن دزفول تصویب شد
نماینده دزفول در مجلس گفت: حدود ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از طریق ستاد بازآفرینی برای بهسازی و احیای بافت کهن دزفول در سال جاری تصویب شد.

عباس پاپی زاده اظهار کرد: با هدف تثبیت و حفظ بافت کهن دزفول به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی و همچنین اهتمام به سابقه تمدنی این شهرستان، اعتبارات قابل توجهی برای احیا و بهسازی بافت کهن و پل باستانی دزفول از طریق اعتبارات ملی مصوب شده است.

وی از تصویب ۱۵ میلیارد ریال اعتبار در راستای مرمت پل باستانی دزفول از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور برای سال جاری خبر داد و افزود: پل باستانی دزفول یادگار دوران تاریخی و از مهمترین آثار گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود که باید نسبت به احیا و مرمت آن اهتمام بیشتری نسبت به گذشته داشت.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته ۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیز از طریق ستاد بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی و شرکت توسعه و عمران برای احیا و بازسازی بافت کهن دزفول در منطقه بافت مرکزی و قدیم برای سال جاری مصوب و تأمین شده، عنوان کرد: تعریض معابر و خیابان‌های کم عرض بافت کهن با تملک و تخریب منازلی که ارزش میراثی ندارند، سنگ فرش محله‌هایی همچون سیاهپوشان، لوریان، سید صبور و چندین محله دیگر، سنگ فرش معابر و کوچه‌ها، احیا و مرمت برخی آثار تاریخی موجود در بافت همچون منازل تاریخی که تخریب شده و یا در معرض تخریب هستند از جمله اقداماتی است که با این اعتبار در سال جاری اجرایی خواهند شد.

پاپی زاده، احداث پارک‌های کوچک در برخی گذرهای بافت کهن را از دیگر طرح‌های در دستور کار در راستای این اعتبار تصویب شده برشمرد و گفت: یک مسیر گذری از محله سیاهپوشان تا محله کلانتریان که مسیر تردد هیئت‌های عزاداری ماه محرم است طراحی شده تا این مسیر به عنوان میراثی معنوی، علاوه بر احیا و بهسازی، در تمامی ایام سال به ویژه ایام محرم موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی شود.

وی در ادامه جذب این اعتبارات را فرصت ارزشمندی برای احیای بافت تاریخی و کهن دزفول که با مشکلات و تهدیدهای فراوان در زمینه تخریب مواجه است، برشمرد و یادآور شد: لازم است شهرداری نیز در کنار این اعتبارات ملی، برای پیشبرد هرچه بهتر این طرح‌ها به تعهدات خود در زمینه بهسازی بافت کهن عمل کند تا شاهد یک انقلاب مرمتی در بافت کهن دزفول و آثار تاریخی ارزشمند موجود در آن باشیم.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی همچنین از تأمین اعتبار برای دانشگاه جندی شاپور با محوریت انجام کار مطالعاتی در خصوص شهر باستانی جندی شاپور باستان خبر داد و بیان کرد: از سویی با پیگیری‌های به عمل آمده، ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای پایگاه میراث فرهنگی جندی‎شاپور در راستای کاوش و حفاظت از این محوطه در سال جاری تصویب و تأمین شده است.

پاپی زاده در پایان هدف اصلی از جذب این اعتبارات را اهتمام به سابقه تاریخی و اثر گذاری دزفول در پیشرفت تمدنی و علمی کشور عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح‌ها می‌توان بیش از پیش به حفظ و تثبیت بافت تاریخی و کهن دزفول که یادآور فرهنگ، تمدن و معماری کم نظیر این دیار است امیدوار بود، هر چند این رویه جذب اعتبار برای احیای گنجینه‌های تاریخی و تمدنی دزفول به شکل‌های مختلف تداوم خواهد داشت.


مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار