تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۱۸۴۵۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باد و خاک جمعه خوزستان را فرامی گیرد
اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به وزش باد قابل ملاحظه و گرد و غبار تا ۲۴ ساعت آینده همچنین وقوع دمای ۵۰ درجه در استان در هفته آتی هشدار داد.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل هواشناسی خوزستان، آسمان این استان تا ۲۴ ساعت آینده کمی تا قسمتی ابری و در بعضی ساعات وزش باد قابل ملاحظه پیش بینی می‌شود که در مناطق جنوب غربی و غربی و مرکزی گاهی با گرد وغبار موقت همراه خواهد بود.

بر اساس اطلاعیه هواشناسی، انتظار می‌رود از اوایل هفته آینده به بعد شاهد وقوع دمای ۴۹ درجه و بالاتر در استان باشیم. همچنین طی امشب تا اوایل صبح در شهرهای ساحلی مثل هندیجان و ماهشهر افزایش رطوبت مورد انتظار است.

طی ۲۴ ساعت گذشته شوش با ۴۶.۳ درجه سانتیگراد بالای صفر گرم‌ترین و امیدیه با ۲۵.۱ درجه سانتیگراد بالای صفر خنک‌ترین نقاط استان گزارش شده‌اند. در همین مدت حداکثر دمای اهواز ۴۲.۶ درجه سانتیگراد بالای صفر و حداقل دمای آن ۲۹ درجه سانتیگراد بالای صفر بوده است.

دمای حداقلی در شهرهای گرم

مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین در پاسخ به پرسش برخی مخاطبان  درباره اعلام دمای حداقلی در بستان، دزفول و امیدیه در سه روز گذشته توضیح داد: آمارهای هواشناسی صحیح است و وقوع دمای حداقلی در این شهرها که گاهی جزو گرم‌ترین نقاط استان بوده‌اند، نیز پدیده جدیدی نیست.

محمد سبزه زاری افزود: شاخص‌های وقوع دمای حداقلی با شرایط وقوع دمای حداکثری متفاوت است، و ممکن است شرایط جوی همچون تشعشع صبحگاهی، وزش باد و یا عدم ابرناکی به گونه‌ای باشد که در یک منطقه گرم، نیز دمای حداقلی رخ دهد، همانطور که در روزهای گذشته شاهد بودیم در بستان و دزفول به وقوع پیوسته و یا امیدیه که همیشه رکوددار حداکثر دما بوده، امروز دمای حداقلی را تجربه کرده است.

وی اضافه کرد: حداقل دما می‌تواند در دشت و یا ارتفاعات رخ دهد اما حداکثر تنها در دشت اتفاق می‌افتد که بارها در شوش، امیدیه و شوشتر شاهد آن بودیم.

۲۵ تیر بستان با ۲۶ درجه سانتیگراد بالای صفر، ۲۶ تیر ماه دزفول با ۲۵ درجه سانتیگراد بالای صفر و امروز امیدیه با ۲۵.۱ درجه سانتیگراد بالای صفر خنک‌ترین نقاط استان گزارش شده‌اند. با توجه به اینکه این شهرها همیشه جزو گرم‌ترین نقاط استان مطرح بوده‌اند، برخی مخاطبان  با احتمال خطا در آمارهای هواشناسی، توضیح بیشتر در این باره را خواستار شده بودند.

در پی پیش بینی هواشناسی مبنی استقرار الگوی تابستانه از روز پنجشنبه تا اواخر هفته آینده و وقوع دماهای ۵۰ و بالاتر بویژه در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه، ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان کاهش ساعت اداری طی روزهای یکشنبه تا سه شنبه و پایان آن تا ساعت ۱۲ ظهر را اعلام کرده همچنین روز چهارشنبه آینده نیز ادارات تعطیل است.

بهزاد لایقی مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور یکشنبه گذشته اعلام کرده است: خلیج فارس جز گرم‌ترین مناطق دریایی دنیاست و حداکثر دمای آن به ۳۶ درجه می‌رسد، این در حالیست که در دریای عمان حداکثر دما ۲۸ درجه ثبت شده است.

طول مرز آبی خلیج فارس به یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد و نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر آن در خوزستان قرار گرفته است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار