تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۸۴۵۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مسجدسلیمان احداث می شود
 معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه یک هزار و ۵۰۰ واحد شهری و روستایی جدید در مسجدسلیمان احداث می شود گفت:حدود ۶ هزار واحد مسکونی نیز که بر اثر زلزله خسارت دیداه اند نیازمند تعمیر هستند.

عزیزالله مهدیان روز پنجشنبه در شورای مدیریت بحران مسجدسلیمان در سرسرای فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: بلافاصله پس از وقوع حادثه زلزله اقدامات لازم برای بررسی مناطق آسیب دیده در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر بسیاری از منازل این شهرستان آسیب پذیر هستند و شاید با کوچک‌ترین حادثه فاجعه بزرگی رخ دهد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تاکنون ۵۰۰ خانواده در مسجدسلیمان جابه‌جا شده‌اند و هنوز نیز تعدادی از خانوارها نیازمند جابجایی هستند.

وی بیان کرد: اکنون فرصت مناسبی است تا بتوانیم در زمینه بازسازی و احیای بافت فرسوده این شهرستان اقدامات اساسی انجام دهیم. احیای بافت فرسوده این شهرستان نیازمند حضور تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

وی تصریح کرد: در شهرستان مسجد سلیمان در دو نقطه زمین مناسب وجود دارد که فضای مناسبی برای احداث منازل جدید برای آسیب دیدگان زلزله است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: بنیاد مسکن این آمادگی را دارد که در این زمینه با تمام ظرفیت خود وارد میدان شود اما ابتدا باید جانمایی زمین‌ها مشخص و اعتبارات لازم نیز پیش بینی شود.

وی ادامه داد: اکنون هشت هزار و ۵۰۰ خانوار درخواست کارشناسی داده‌اند که تاکنون پنج هزار واحد کارشناسی شده است.

مهدیان گفت: بر اثر زمین لرزه تیرماه جاری ۹۰۰ واحد شهری و روستایی به صورت کامل تخریب شدند و دیگر قابل مرمت و بازسازی نیستند و در برخی از مناطق مسجدسلیمان نیز هیچ شرایطی برای تخریب وجود ندارد چرا که دسترسی ماشین‌آلات به این محلات بسیار مشکل است.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۳۵۴ واحد مسکونی نیاز به تعمیر تشخیص داده شده‌اند و باقی واحدهای مسکونی در مسجدسلیمان سالم مانده‌اند گفت: کارشناسی واحدهای آسیب دیده تا روز شنبه به پایان می‌رسد و اعتبار مورد نیاز نیز اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: برای سرعت بخشیدن به کار باید بخشی از این منازل تخلیه شوند تا بتوانیم با شرایط بهتری در زمینه تعمیر و جابجایی منازل مسکونی اقدام کنیم.

توسعه مسجد سلیمان نیازمند عزم ملی است

همچنینحجت الاسلام حیدر حجتی نیا فرماندار مسجد سلیمان در شورای هماهنگی مدیریت بحران مسجد سلیمان اظهار داشت: مسجدسلیمان شهری است که طرح جامع نداشته و بافت‌های فرسوده بسیاری دارد و حضور مقامات کشوری بخصوص وزارت راه و شهرسازی می‌تواند دلگرمی برای مردم این منطقه ایجاد کند.

وی بیان کرد: توسعه مسجدسلیمان نیازمند عزم ملی است که امید است با حضور مقامات کشوری تصمیمات خوبی برای برون رفت از وضعیت دلخراش و ناراحت کننده مسجدسلیمان گرفته شود.

مسجدسلیمان تنها نام شهرستان را به یدک می‌کشد

همچنین حجت الاسلام محمد صادق امینی امام جمعه شهرستان مسجدسلیمان گفت: مسجدسلیمان تنها نام شهرستان را یدک می‌کشد در حالی که هیچ امتیاز شهرستان ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از مناطق مسجدسلیمان آلوده است و باید برای جابجایی منازل در معرض خطر تصمیم جدی گرفته شود.

۶۸۱ هکتار بافت فرسوده در مسجد سلیمان است

همچنین رضا رضایی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: در شهرستان مسجدسلیمان حدود ۶۸۱ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که به شدت در معرض آسیب جدی قرار دارند.

وی افزود: اگر کانون زلزله در مرکز این شهرستان بود آسیب‌ها بسیار شدیدتر می‌شد و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی به همراه داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: ۶ منطقه مسجدلسمیان با پنج هزار منزل در معرض خطر آلودگی نفت و گاز هستند که در سال‌های گذشته قرار بود این منازل جابجا شوند اما تنها ۵۰۰ واحد جابه‌جا شد.

وی گفت: تفاهمنامه ای در این رابطه بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و بنیاد مسکن منعقد شد که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار این پروژه بود و بر اساس آن وزارت راه تأمین کننده زمین، بنیاد مسکن اجرا کننده و شرکت نفت قرار بود منابع مالی آن را تأمین کند.

وی گفت: همچنین بیش از ۷۰ هکتار زمین در شهرستان مسجدسلیمان در اختیار وزارت دفاع می باشد که می‌توان برای ساخت واحدهای مسکونی جدید و مقاوم در این مساحت برنامه‌ریزی کرد.

۱۷ تیر ماه زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر مسجدسلیمان (منطقه گلگیر) را لرزاند که بعد از آن بیش از ۶۰ پس لرزه رخ داده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار