تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۸۴۶۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تهیه طرح بازآفرینی‌شهری برای محلات ۱۶ شهر خوزستان/ جابه‌جایی۸۱۱ واحد مسکن در سکونتگاه غیررسمی منبع آب اهواز با محله سپیدار
برای ۱۶ شهر استان خوزستان طرح بازافرینی شهری تهیه شده است. شرکت بازآفرینی شهری ایران آمادگی دارد تا ساماندهی و بازافرینی محلات فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی خوزستان به ویژه مسجدسلیمان را در خور و شان مردم استان انجام دهد.
تهیه طرح بازآفرینی‌شهری برای محلات ۱۶ شهر خوزستان/ جابه‌جایی۸۱۱ واحد مسکن در سکونتگاه غیررسمی منبع آب اهواز با محله سپیدار
مجید روستا عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص بازدیدهایی که از بافت فرسوده شهرهای مسجدسلیمان و اهواز کرد، با اشاره به اینکه برای ۱۶ شهر در استان خوزستان طرح بازآفرینی شهری تهیه شده است، گفت: شرکت بازافرینی شهری ایران در شهرهای شوش، شوشتر، دزفول، آبادان، خرمشهر، اهواز  نیز اقداماتی در حوزه خدمات زیربنایی از گذشته تاکنون انجام داده است. به عنوان  نمونه در محله پیام نور در دزفول، محله کوی انصار در شوش، در اهواز محلات حصیرآباد، شیرعلی آباد و سایر محلات اقدامات در حوزه توسعه خدمات شروع شده است.

عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: اجرای پروژه مسکن ۱۶۸ واحدی شوشتر که متعلق به وزارت راه و شهرسازی است و با وجود پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی متوقف شده بود، دو هفته گذشته با حضور فرماندار شوشتر در بازدیدی که از آنجا داشتیم مجددا کار خود را از سر گرفته است. در صدد توسعه و تکمیل این پروژه هستیم.

روستا از دیگر برنامه‌های استراتژیک شرکت بازآفرینی شهری ایران را ساماندهی به سکونتگاه غیررسمی کوی محله منبع آب اهواز عنوان کرد و توضیح داد: ساماندهی و جابه جایی سکونتگاه‌های غیررسمی کوی منبع آب که علاوه بر فرسودگی، عدم رعایت ضوابط فنی در منطقه پرخطر اهواز از منظر زلزله خیزی قرار گرفته است، از سال ۱۳۸۸ در دستور کار قرار گرفته بود که محقق نشد.

وی ادامه داد: قرار بود جابه‌جایی این محله با ۲۲ میلیاردتومان از محل اعتبارات مدیریت بحران تامین شود که این پیشنهاد همان سال‌ها به دولت پیشنهاد شد اما هیچگاه عملیاتی نشد.

به گفته روستا، سال گذشته بر اثر ریزش چهار واحد مسکونی چند نفر از هموطنان ما جان خود را از دست دادند.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در عین حال در خصوص سکونتگاه غیررسمی منبع آب در شهر اهواز اعلام کرد: از یکسال قبل با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری، دفتر تسهیلگری در این محله مستقر شده است. این دفتر مطالعات اولیه را انجام داد و وضعیت مالکیت، الگوی سکونت مردم، وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم را استخراج کرد. به دنبال این مطالعات، امسال در قالب تفاهم نامه همکاری مشترک با استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری و شهرداری، این تفاهم نامه مبادله شد.

روستا ادامه داد: در چارچوب این تفاهم‌نامه، برنامه‌ای تدوین شد و مقرر شد تا ۸۱۱ واحد از سکونتگاه‌هایی که در معرض خطر هستند، اسکان مجدد یابند. سایتی ۲۵ هکتاری تحت عنوان سپیدار نیز به این منظور تخصیص یافت که دارای کاربری صنعتی بود اما در کمیسیون ماده پنج، تغییر کاربری انجام و مصوب شد.

وی افزود: شرکت بازآفرینی شهری در حال حاضر یک توسعه‌گر برای ساخت ۸۱۱ واحد انتخاب کرده است و در چارچوب تفاهم نامه مقرر شده تا وزارتخانه راه و شهرسازی ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به عنوان پیش پرداخت، ۱۰ میلیون تومان توسط استاندار به این موضوع تخصیص داده شود. همچنین تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی نوسازی مسکن به هر متقاضی پرداخت شود و مابه التفاوت این موضوع برای ساخت مسکن توسط توسعه گر تامین شود و به صورت غیرنقدی به متقاضیان پرداخت شود.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد: شرکت مسکن سازان ایران به عنوان توسعه‌گر این پروژه  انتخاب شده و در یک بازه زمانی کمتر از یک ماه عملیات آماده سازی انجام شده است.

روستا گفت: کلیه اختیارات در قالب تشکیل یک هیات اجرایی متشکل از معاون اجرایی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهردار تفویض شده و احکام این سه نفر به امضای استاندار و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ابلاغ شده است. کلیه اتفاقات محلی توسط هیات اجرایی در دستور کار قرار گرفته و شرکت بازآفرینی شهری به عنوان ستاد در تهران تنها پشتیبانی کننده و نظارت کننده اقدامات است.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، در خصوص مسجد سلیمان و اقداماتی که شرکت بازآفرینی شهری در این شهرستان در دستور کار قرار داده است نیز توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: طرح بهسازی و نوسازی مسجد سلیمان توسط شرکت بازآفرینی شهری پیش تر تهیه شده بود اما به دلیل مشکلاتی که وزارت نفت در نقاط آلوده به مسائل نفتی متاسفانه این موضوع هیچگاه به سرانجام نرسید.

وی خاطرنشان کرد: به سرانجام نرسیدن طرح جامع و تفصیلی مسجدسلیمان را نیز به دلیل محدودیت‌های فوق رخ داد.

روستا گفت: پیشنهادی که به عنوان شرکت بازآفرینی ارایه کرده ایم این است که به عنوان طرح اقدام مشترک، وزارت نفت باید ورود کند و بخشی از منابع تولید مسکن را تامین کند زیرا حجم ۵۰۰۰ واحد مسکونی که در هفت محله شهر مسجد سلیمان باید احداث شود، سرمایه گزافی می خواهد و منابع دولت و همچنین وضعیت فقر ساکنان نه تنها کفاف نمی دهد بلکه چندان کارساز نخواهد بود.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران تامین زمین برای اجرای این طرح را نیز از دیگر مواردی برشمرد که در حال رایزنی برای انجام آن هستند و اعلام کرد: وزارت دفاع زمینی در حدود ۷۵ هکتار را در مسجد سلیمان تحت اختیار دارد که لازم است وزارتخانه در این خصوص با وزارت دفاع وارد مذاکره شود و این زمین را به عنوان پشتیبان اسکان مجدد و تامین مسکن در دستور کار قرار دهد.

روستا همچنین گفت: در خصوص ارایه تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی در چارچوب برنامه، آمادگی کامل در شرکت بازافرینی شهری ایران وجود دارد تا مساله اسکان مردم و بازافرینی محلات را در خور و شان مردم مسجدسلیمان انجام دهیم./ایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

:
:
:
آخرین اخبار