تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۱۸۴۶۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۶ شهر خوزستان کتابخانه عمومی ندارند
 مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان با ارایه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی گفت: ۶ شهر در این استان همچنان از داشتن کتابخانه عمومی بی بهره هستند.

 منصور کوهی رستمی روز شنبه در دومین نشست انجمن کتابخانه های عمومی خوزستان در استانداری اظهار داشت: شهر الهایی اهواز، آبژدان اندیکا، چغامیش، حمزه و سیاه منصور دزفول، سرداران شوشتر و چمگلک اندیمشک فاقد کتابخانه عمومی هستند.

وی با اشاره به تکمیل شدن ۶ کتابخانه و بهره برداری از آنها در چندماه آینده بیان کرد: در حال حاضر کتابخانه عمومی ابن سکیت در ملاشیه آماده افتتاح است، کتابخانه عمومی برکت سردار مدافع حرم شهید سید حمید تقوافر در صورت رفع مشکل برق و کتابخانه عمومی دهکده حمیدیه در صورت رفع مشکل انشعاب آب آماده افتتاح کامل هستند.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: همچنین کتابخانه های قمر بنی هاشم در رمیله رامشیر، کتابخانه خروسی شادگان و کتابخانه رسالت شهر سماله اندیکا آماده بهره برداری هستند.

وی با تشرح عملکرد و برنامه‌های این نهاد گفت: از ابتدای سال و پس از شروع سیل در فروردین برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی در مناطق سیل زده برگزار شد که این برنامه‌ها همچنان استمرار دارد و برای مهر سال جاری نیز برنامه‌ای ملی به نام "مهر مهربانی" برنامه ریزی شده که براساس این برنامه مردم هدایایفرهنگی خود را به کتابخانه های عمومی می‌دهند تا در مناطق سیل زده توزیع شود.

کوهی رستمی با اشاره به وضعیت کتابخوانی نابینایان درخوزستان تصریح کرد: چهار کتابخانه در شهرهای اهواز، امیدیه، آبادان و آغاجاری در استان دارای بخش مستقل نابینایان هستند که بدین منظور سه روشندل نیز استخدام شده‌اند.

وی توضیح داد: بر اساس آمار اداره کل بهزیستی حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار نابینا در سطح استان داریم که ۹۷۶ نفر آنها در کتابخانه های عمومی عضویت دارند.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: همچنین یک پزشک متخصص و خیر نیز یک دستگاه چاپگر خط بریل به کتابخانه مرکزی اهواز اهدا کرده که از طریق آن می‌توانیم تمامی کتاب‌ها یا جزوات مورد نیاز نابینایان را با خط بریل چاپ کنیم.

توجه به بافت فرهنگی خوزستان

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز دراین نشست با بیان اینکه بافت استان بافتی صنعتی و خشن به خود گرفته است توضیح داد: تلاش می‌کنیم تا بافت این استان چهره فرهنگی هنری به خود بگیرد و از این منظر نیز دیده شود.

محمدصادق کریمی کیا با بیان اینکه در حوزه خوانش و مطالعه در استان نیازمند برنامه‌های جدی هستیم گفت: هیچ کشور توسعه یافته‌ای نیست که بدون رشد فرهنگی توسعه یافته باشد، لذا نمی‌توان بدون بالا بردن سرانه مطالعه و افزایش کتابخانه ها به توسعه رسید.

وی با بیان اینکه توسعه ابزاری درون زا است گفت: اگر بهترین ابراز دنیا را بیاورید ولی هیچکدام از خودمان نباشد مدرن نشده‌ایم و تفاوت رشد و توسعه دقیقاً درهمین نکته است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با تاکید بر توجه بر خرد جمعی گفت: ضرورت دارد که در حوزه فرهنگی رویدادهای متنوع تعریف کنیم و مخاطبان خود را با ابزارهای مختلف با این رویدادها درگیر کنیم.

وی بیان کرد: آمادگی داریم اگر نهاد کتابخانه های عمومی و اعضای انجمن‌های آن در حوزه کتابخوانی و مطالعه برنامه فوق العاده ای برای استان تعریف کنند با تمام توان چه از لحاظ اعتباری و چه از لحاظ معنوی در کنار انها باشیم.

کریمی کیا با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی در روستاها گفت: هر اعتباری که در حوزه اجتماعی و فرهنگی تخصیص داده می‌شود باید در دو حوزه شهری و روستایی به تفکیک توزیع شود چراکه در حوزه روستایی نیازمند توجه بیشتری هستیم و نباید همه برنامه‌های فرهنگی و هنری فقط مختص شهرها باشند.

کاهش اقبال از کتابخانه های سنتی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز دراین نشست گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که از اقبال عمومی به کتابخانه های سنتی کاسته شده و اغلب کسانی هم که از این کتابخانه ها استفاده می‌کنند دانش آموزان و دانشجویان برای مطالعه درسی است.

محمد جوروند بیان کرد: اگر استان خوزستان پیشرو و اولین استان در راه اندازی کتابخانه دیجیتال باشد به یقین مورد اقبال قرار می‌گیرد.

وی گفت: باید اطلاعات علاقه مندی های مخاطبان کتاب را در استان احصا کنیم تا با مخاطب شناسی بتوانیم برنامه ریزی درستی دراین حوزه داشته باشیم.

منظور خود را از فرهنگ مشخص کنیم

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان گفت: وقتی از فرهنگ حرف میزنیم باید توجه کنیم که از چه چیزی سخن می‌گوئیم یا زمانی که از توسعه فرهنگی سخن می‌گوئیم باید مشخص کنیم مراد چه نوع مؤلفه‌های توسعه‌ای هستند چرا که با روشن شدن این شاخص‌ها متناسب با استان و وضعیت جامعه برنامه‌های فرهنگی را می‌توان برنامه ریزی و به ارتقای سطح فرهنگی جامعه کمک کرد.

وحید کیانی بیان کرد: با توجه به فضای استان ضرورت دارد که متناسب با هر فصل برنامه‌هایی برای نشاط افزایی در استان تعریف شود.

وی ادامه داد: کتابخانه های سیار در روستاهای استان با مقاومت دهیاران رو به رو می‌شود لذا از مدیر کل امور روستایی می‌خواهیم طی نامه‌ای از آنها بخواهد در اجرای چنین برنامه‌هایی مشارکت کرده و یاریگر ما باشند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان همچنین گفت: آمادگی داریم بخش کودک کتابخانه محله ملاشیه اهواز را از نظر کتاب و امکانات تجهیز کنیم.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار