تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۸۴۷۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تابوت‎های تاریخی در رامهرمز به محل امن منتقل شدند
 سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: تابوت‎های مکشوفه در منطقه جوبجی شهرستان رامهرمز، پس از پایان مستندنگاری و مطالعات علمی استخوان‎ شناسی، به محل امن از پیش تعیین‎شده منتقل شدند.

  احمدرضا حسینی بروجنی با اشاره به عملیات کاوش نجات‎ بخشی در محوطه تاریخی جوبجی رامهرمز که در راستای اجرای طرح آبرسانی دشت رامهرمز در پاییز و زمستان ۱۳۹۷ انجام شد افزود: در نتیجه کاوش‎ها مشخص شد که این بخش در دوره اشکانی به شکل گورستان استفاده می‎شده است.

او با بیان اینکه در کاوش‎ها که به سرپرستی میثم حسین‎زاده باستان‎شناس اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان صورت گرفت، ۲ عدد تابوت نیز کشف شد ادامه داد: در این زمان عملیات پاکسازی، مستندسازی، مطالعه روی بقایای استخوانی، مرمت و استحکام‎بخشی اولیه تابوت‎ها و استخوان‎ها توسط باستان‎شناسان، استخوان‎شناسان و تیم مرمت‎گران آثار تاریخی حاضر در تیم کاوش با دقت و به صورت کامل انجام شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: به دلیل نیاز به حفظ انسجام و پیوستگی یافته‎های فرهنگی گورستان و نیز پیگیری، تکمیل کاوش میدانی و انجام مطالعات نهایی، در روزهای گذشته پس از مستندنگاری و مطالعات علمی استخوان‎شناسی توسط متخصصان باستان‎شناس و انسان‎شناس و نیز پس از سبک‎سازی، تثبیت، حفاظت، مرمت و بلوک‎برداری تابوت‎ها توسط مرمت‎گران اشیای تاریخی، تدفین‎های تابوتی توسط تیمی از کارشناسان اموال تاریخی اداره ‎کل میراث فرهنگی خوزستان به سرپرستی مجید سروش‎نیا باستان‎شناس اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در چند مرحله و به تدریج از سطح محوطه باستانی جوبجی رامهرمز به مخازن امن از پیش تعیین‎شده سازمان میراث فرهنگی منتقل و در اختیار محققان قرار گرفت.

حسینی‎بروجنی ادامه داد: این امیدواری وجود دارد تا با اجرای گام به گام برنامه زمان‎بندی پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی برای این بخش از محوطه، مجموع یافته‎ها در محوطه جوبجی پس از تکمیل مطالعات، ساماندهی و به صورت سایت‎موزه‎ای از آثار ارزشمند تاریخی و سنت‎های متنوع تدفین انسانی به علاقمندان معرفی شود.

به گزارش ایرنا منطقه جوبجی در رامهرمز در شرق خوزستان محوطه‌ای است که گنجینه معروفی از دل آن توسط باستان شناسان بیرون آمد؛ گنجینه طلایی و مفرغی حاکم ایلامی رامهرمز در روستایی به نام جوبجی در عملیات لوله‌کشی سازمان آب و برق خوزستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۸۶ کشف شد؛ این گنجینه متعلق به ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی تخمین زده شده است.

کار کاوش و نجات‌بخشی در منطقه‌ای جوبجی از پاییز پارسال به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی آغاز شد که تیر امسال چند تابوت در این منطقه کشف شد.

تابوت‎های تاریخی در رامهرمز به محل امن منتقل شدند

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار