تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۱۸۴۹۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضرورت توسعه پارکینگ‌های مرزی برای میزبانی از زائران اربعین
مسؤولان خوزستانی معتقدند که با توجه به حذف ویزای اربعین تردد خودرو‌های شخصی برای انتقال زائران به مرزهای منتهی به عراق به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.
نزدیک به یک دهه است که پیاده روی اربعین تبدیل به یک همایش جهانی شده است و علاوه بر شیعیان، پیروان سایر ادیان و مذاهب هم برای درک این همایش عازم کربلا می‌شوند؛ خوزستان به دلیل دارا بودن مرزهای دریایی و زمینی با عراق در روزهای منتهی به اربعین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و حدود یک میلیون زائر مرزهای این استان را برای عزیمت به عراق انتخاب می‌کنند.

جاده‌های هموار منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه و نزدیکی این دو مرز به شهرهای بصره و العماره عراق سبب می‌شود که بسیاری از زائران با خودروهای شخصی، خود را به مرز برسانند و همین موضوع سبب شد که در یکی دو سال گذشته بحث توسعه پارکینگ‌های مرزی در اولویت قرار بگیرد.

فرمانده انتظامی خوزستان می‌گوید: در بازدید‌های میدانی از ۲ مرز استان داشتیم و با توجه به اینکه امسال ویزای اربعین حذف شده پیش بینی می‌شود، تردد خودرو‌های شخصی میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

سردار حیدر عباس زاده می‌افزاید: با این وضعیت حداقل نیازمند افزایش و توسعه ۳۰ درصدی ظرفیت پارکینگ‌های هر ۲ پایانه مرزی هستیم  تا بتوانیم در یک وضعیت ایمن از خودروهای زائران نگهداری کنیم.

در سال‌های گذشته با توجه به حجم زائران در مرزهای خوزستان یک پارکینگ 50 هکتاری در مرز شلمچه احداث شد که ظرفیت آن استقرار 30 هزار خودرو بود؛ همچنین در مرز چذابه یک پارکینگ 30 هکتاری با ظرفیت 25 هزار خودرو فعال است.

رصد وضعیت آماده سازی پارکینگ‌های مرزی

رئیس پلیس راه خوزستان در این باره می‌گوید: در بحث مسیرها و راه‌های دسترسی مراسم اربعین امسال جلساتی از طریق استانداری و فرمانداری‌ها برگزار شده است و تمهیدات زیرساختی در حوزه ترافیک در حال انجام است.

رضا دولتشاهی می‌افزاید: در خصوص مراسم اربعین اولین بحثی که به جد در زمینه آن اقدام کرده‌ایم، پارکینگ‌های مرزهای شلمچه و چذابه است زیرا اصلی‌ترین مشکل ما در اربعین، همین مساله بود که سال گذشته به ویژه در مرز چذابه برای ما مشکل‌ساز شد.

وی بیان می‌کند: با اقدمات صورت گرفته مرزهای شلمچه و جذابه در حال توسعه هستند و تاکنون برای هر مرز حدود 100 هکتار پارکینگ در نظر گرفته‌اند که با این احتساب این مساحت دارای ظرفیت 50 هزار دستگاه خودرو هستند.

رئیس پلیس راه خوزستان عنوان می‌کند: اکنون برنامه توسعه این دو پارکینگ در حال اجرا است و یک روز در میان این اقدامات رصد و پایش می‌شوند. استاندار خوزستان نیز بر حل مساله پارکینگ‌ها در شلمچه و چذابه تاکید دارد.

وی اظهار می‌کند: ساماندهی پارکینگ‌های مستقر در این دو مرز دومین موضوع بسیار مهم برای ما است. بحث روشنایی، قطعه‌بندی، تعیین ورودی و خروجی‌ها، یا نقاط دسترسی به این پارکینگ‌ها و مشخص کردن متولی پارکینگ‌ها در بحث ساماندهی پارکینگ‌ها مدنظر قرار گرفته است.

وقتی برای تلف کردن در حوزه پارکینگ نداریم

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان نیز می‌گوید: سیل و آبگرفتگی جاده‌ها باعث کند شدن اجرای پروژه‌ها در مسیر مواکب و پارکینگ‌ها شده بود که بعد از خروج آب اجرایی شدن آنها از سر گرفته شد.

رضا نجاتی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف پارکینگ یکی از مصوبات جلسه اخیر ستاد اربعین بود، می‌افزاید: در حوزه ترافیک و پارکینگ وقتی برای اتلاف کردن و ریسک نداریم، بنابراین پیمانکار باید از حسن خلق کاری قبلی برخوردار باشد.

وی از احتمال افزایش حضور زائران اربعین حسینی در مرزهای خروجی کشور با استفاده از خودروهای شخصی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: بنا بر اعلام ستاد مرکزی اربعین حسینی، امسال استقبال به‌خصوص خودروهای شخصی بسیار زیاد خواهد بود و اعلام نیاز به توسعه پارکینگ به تهران ابلاغ شده است.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری خوزستان عنوان می‌کند: برای توسعه پارکنیگ‌ها در مرزهای شلمچه و چذابه، اعلام نیاز به امکانات و تجهیزات باید به‌صورت کامل از فرمانداری‌های خرمشهر و دشت آزادگان اعلام شود که اقدامات لازم را برای تأمین انجام دهیم.

تفاوت واقعیت‌ها با آمارهای ارائه شده در جلسات رسمی

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان نیز می‌گوید: وضعیت دو مرز شلمچه و چذابه در حوزه زیرساخت خردادماه امسال با حضور فرماندهان ارشد انتظامی و نماینده وزارت کشور بررسی و در حوزه زیرساخت نیز خدماتی که باید انجام شود را رصد کردیم.

شهاب صدیقی با اشاره به تفاوت گزارش های اعلامی مدیران در ستاد اربعین با واقعیت های موجود، اظهار می‌کند: آن چیزی که در جلسه ستاد اربعین به صورت گزارش ارائه می شود با آن چیزی که به صورت ملموس برای مردم قابل مشاهده است، تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه در مرز چذابه بخشی از جاده ترانزیت پارکینگ جنوبی نیز در حوزه زیرسازی فعال بودند، عنوان می‌کند: با فاصله کمی که تا اربعین باقیمانده تمامی کارها باید حداکثر تا دهه اول شهریور ماه به اتمام برسد، چون از اول مهرماه شاهد ورود زائران به مرز خواهیم بود و باید خودمان را برای این موارد آماده کنیم.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان می‌افزاید: روزهای آخر فقط باید درگیر لکه گیری ها یا کارهای نهایی باشیم؛ بنابراین فرصت طلایی برای انجام فعالیت های عمرانی و بهبود زیرساخت ها تا پایان مرداد ماه امسال است.

دهم شهریور، آخرین مهلت برای آماده سازی زیرساخت‌ها

استاندار خوزستان نیز با اشاره به پیش بینی افزایش چشمگیر شمار زائرین اربعین حسینی امسال به علت حذف ویزا، اظهار می‌کند: همه زیرساخت‌ها شامل راه، بهداشت، امکانات حمل و نقل، مواکب، برق، فاضلاب، پایانه‌ها و امکانات امدادی در ۲ مرز شلمچه و چذابه باید تا دهم شهریور ماه ۱۳۹۸ کاملاً آماده شود.

غلامرضا شریعتی می‌افزاید: بخشی از زیرساخت‌های آسیب دیده در جریان سیلاب به ویژه در مسیر چذابه، باید بازسازی و اصلاح شود تا در زمینه تردد زائران اربعین مشکل خاصی نداشته باشیم.

وی بر توسعه پارکینگ‌های خودرو در ۲ مرز چذابه و شلمچه تاکید می‌کند و می‌گوید: چون امسال تعداد بیشتری از زائران با خودروهای سواری به ۲ پایانه چذابه و شلمچه حرکت می‌کنند نیاز است پارکینگ‌های خودروها توسعه یابند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار