تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۸۴۹۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ترامپ نه از کره‌شمالی عصبانی است، نه ترکیه را مقصر می‌داند و نه با روسیه سر دعوا دارد!
  

رئیس جمهوری آمریکا با کم اهمیت شمردن آزمایش‌های اخیر موشکی کره شمالی، آنها را کاملا استاندارد خواند.

 برخی از تحلیلگران می‌گویند، این واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به آزمایش‌های اخیر موشکی کره شمالی معایب و نقص‌هایی را در رویکرد وی در قبال پیونگ یانگ نشان می‌دهد و به نوعی بی‌توجهی ترامپ را به تهدیدهای این کشور علیه ژاپن و کره جنوبی و همچنین سربازان آمریکایی مستقر در این کشور در خود جای داده است.

کره شمالی اعلام کرده، آزمایش‌های روز پنج‌شنبه هشداری به "جنگ‌طلبان" کره جنوبی برای توقف واردات تسلیحات و انجام مانورهای مشترک نظامی با آمریکا و همچنین پیامی برای آمریکا است.

این آزمایش‌ها، نخستین آزمایش‌های موشکی کره شمالی از زمان دیدار ماه گذشته میلادی ترامپ با رهبری کره شمالی با هدف احیای مذاکرات خلع سلاح اتمی بودند.

کره شمالی در مه سال جاری میلادی نیز آزمایش‌های مشابهی را انجام داد اما آزمایش‌های جدید پس از آن انجام شد که پیونگ یانگ، واشنگتن را به عدم تعهد به وعده‌هایش درباره توقف رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی متهم کرد.

ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در پاسخ به اینکه آیا این آزمایش‌ها را مشکل‌ساز می‌بیند یا خیر، گفت: نخیر، به هیچ‌وجه اینطور نیست. خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد اما آنها موشک‌های کوتاه برد آزمایش می‌کنند و بسیاری دیگر هم چنین موشک‌هایی را دارند. اینها موشک‌های بسیار استانداردی هستند.

ترامپ همچنین گفت، کیم جونگ اون نگفته که این آزمایش‌ها، هشداری علیه آمریکاست. آنها مناقشات خودشان را دارند. آنها مدت‌هاست که این موشک‌ها داشته‌اند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز آزمایش‌های اخیر کره شمالی را کم اهمیت شمرد و گفت: انجام مذاکرات جدید با کره شمالی هنوز هم امکان پذیر است. امیدواریم این مذاکرات ظرف چند هفته انجام شود.

ترامپ در جای دیگری از سخنانش در جمع خبرنگاران، به مساله خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسی توسط ترکیه نیز اشاره کرد و ترکیه را مقصر خرید این سامانه‌ها ندانست و گفت، ترکیه را سرزنش نمی‌کند.

ترامپ به این مساله هم اشاره نکرد که چه زمانی قرار است درباره اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه بابت این معامله با روسیه تحریم وضع کند.

وی ادامه داد: ما در حال بررسی کل اوضاع درباره ترکیه هستیم. این وضعیت سختی است. من ترکیه را مقصر نمی‌دانم چون شرایط زیادی در این وضعیت دخیل هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه گفته بود، اگر آمریکا به ترکیه جنگنده‌های اف-۳۵ نفروشد، آنکارا به جای دیگری متوصل می‌شود و ادامه داد: تصمیم آمریکا در قطع همکاری ترکیه در این پروژه، این کشور را از دستیابی به نیازهایش بازنمی‌دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره روابط با روسیه نیز گفت: هیچ دلیلی برای توجیه تقابل بین آمریکا و روسیه نمی‌بینم.

وی شدیدا از اصرار حزب دموکرات برای باقی نگه داشتن وضعیت تقابل بین او و حزب جمهوریخواه از جمله بزرگ کردن تهدید روسیه انتقاد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره دموکرات‌ها گفت: خود را مسخره جهان کرده‌اید، متاسفانه این برای کشور ما بسیار بد است، این امر بدی برای روابط ما با کشورهای دیگر از جمله روسیه است، هیچ دلیلی برای مشاجره با روسیه نیست. همچنین دلیلی برای مشاجره با کشورهای دیگر وجود ندارد.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار