تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۸۴۹۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پروژه ملی جاده ساحلی اهواز – ملاثانی آری یا خیر؟
پروژه ملی جاده ساحلی اهواز – ملاثانی از سال ۹۶ از سوی استانداری خوزستان کلید خورد، طرحی که قرار بود ضمن حفظ محیط زیست،رونق تولید را سبب شود، اکنون به ضد خود تبدیل شده است.
 محیط‌زیست و طبیعت تاثیر مستقیمی بر زندگی انسان دارد و هرگونه دست اندازی و تخریب در آن موجب بر هم خوردن تعادل و اقلیم منطقه می‌شود. از این رو حفظ و نگهداری امری موکد و حیاتی بوده و  پاسداری از این نعمت الهی یک توصیه الهی و دینی است.

جاده ساحلی اهواز_ملاثانی به طول 48 کیلومتر و عرض 35 کیلومتر با عبور از شهرهای شیبان، ویس، ملاثانی،عبور از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به روستای ندافیه در نزدیکی بند قبل ختم می شود. این طرح در قالب دو باند رفت و برگشت هر کدام به عرض شش و نیم متر ، رفیوژهای میانی به عرض یک متر، پیاده‌رو دو طرف به عرض یک ونیم متر مصوب شده است.

مسئولان به صدای دانشجویان گوش دهند

صدرالدین قیاسی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان درباره مخالفت دانشجویان با این طرح اظهار داشت: این طرح در سکوت کامل خبری در دست احداث است و صدای فریاد مردم و کشاورزان منطقه، اساتید و دانشجویان به جایی نمی‌رسد.

وی افزود: هدف از ایجاد این طرح مطابق اظهارات مسئولان افزایش اشتغال و رونق گردشگری در منطقه است، حال سوال اساسی این است که زیست بوم منطقه و ظرفیت منطقه بیش از گردشگری، کشاورزی است.

این طرح در 2 محدوده شهری و یک محدوده روستای مشکلات عدیده‌ای ایجاد است

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان درباره  مشکلات این طرح بیان داشت: این طرح در محدود 3 شهر قرار دارد و در هر سه محدوده مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. مشکلات مربوط به مسر محدوده شهر اهواز (به طول 12km) عبارتند از: الف) - در مسیر بودن پادگان دغاغله، ب) کریدور لوله‌های نفت، ج) مجتمع واش‌اتر شرکت نفت، و د) منازل مسکونی محدوده کوی ملت و زرگان. در محدود شهر شیبان (به طول5/9km) مشکلاتی مانند : 1- عبور از کمربندی اهواز_بندرامام، 2- عبور از خط راه‌آهن، 3- عبور از تالاب کنار شهر و 4- معارضین محلی و منازل مسکونی وجود دارد.

قیاسی با اشاره به مشکلات طرح درمسیر روستاهای حد فاصل شهرها (به طول16/1km) گفت: در این محدوده نیز مشکلاتی مانند عبور از تاسیسات پمپاژ آب نیروگاه رامین، معارضین محلی و منازل مسکونی محدوده و  عبور از زمین‌های کشاورزی وجود دارد.

کشاورزی منطقه با اجرای این طرح نابود می شود

وی ادامه داد: آیا قطع ارتباط بهترین زمین های کشاورزی منطقه از آب افزایش اشتغال است؟ آیا از بین بردن زمینهای کشاورزی و تغییر کاربری آنها رونق تولید است؟ با توجه به نزدیکی به رودخانه چه تضمینی است که با وقع سیل، جاده از بین نرود؟

این فعال دانشجویی با انتقاد از این طرح گفت: نابودی زیست محیطی، نابودی اقتصاد منطقه و مهاجرت مردم روستا به شهرها از عوارض منفی این طرح است.

عماد عباسی  اظهار داشت: اجرای عملیاتی پروژه ملی جاده ساحلی اهواز - ملاثانی ارتباطی با فرمانداری ندارد و مجری آن در محدوده شهری برعهده شهرداری‌ها و در محدود برون شهری بر عهده اداره راه و شهرسازی است. با این وجود فرماندار باوی در راستای شفاف‌سازی و استفاده از ظرفیت علمی جامعه دانشگاهی از طرح و پیشنهاد دانشجویان استقبال می‌کند.

وی درباره این پروژه توضیح داد: پروژه ملی جاده ساحلی اهواز- ملاثانی سال 96 در شورای توسعه برنامه ریزی استان تصویب و همان سال از سوی استاندار خوزستان کلنگ زنی شد.

مشاور فرماندار شهرستان باوی ادامه داد: طول مسیر این پروژه 49 کیلومتر است که 13 و نیم کیلومتر آن در محدوده اهواز، 6 کیلومتر در محدوده شهر شیبان، حدود 4 کیلومتر در شهر ویس و 4 و نیم کیلومتر در محدود شهر ملاثانی و مابقی در بیرون محدوده شهری است.

وی تصریح کرد: این پروژه، یک پروژه کلان و شاخص استانی است و نقش مهمی در پدافند غیرعامل دارد. همچنین پس از سیل اخیر ارتفاع پروژه افزایش یافت تا نقش سیل بند را ایفا کند.

پروژه ملی جاده ساحلی اهواز - ملاثانی در توسعه گردشگری، اشتغال زایی جوانان نقش مهمی دارد

عباسی گفت: پروژه ملی جاده ساحلی اهواز - ملاثانی در توسعه گردشگری، اشتغال زایی جوانان، توسعه منطقه و بهبود عبور و مرور نقش مؤثر و مهمی دارد.

وی با بیان اینکه مجوزهای لازم قبل از اجرای پروژه اخذ شده است، افزود: این پروژه مجوزهای کارشناسی لازم زیست محیطی، منابع طبیعی و پدافند غیرعامل را گرفته و در کمیسیون ماده 23 مطرح و تامین اعتبار شده است.

فرمانداری باوی آماده شنیدن پیشنهادات دانشجویان است

مشاور فرماندار باوی در پایان با استقبال از پیشنهاد دانشجویان بیان داشت: دانشجویان می توانند برای کسب اطلاعات دقیق تر و بیشتر از جزئیات فنی این پروژه به اداره کل فنی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری مراجعه کنند.

  وجود نگاه های متضاد در اجرای طرح، لزوم تشکیل کارگروه های دانشگاهی و بررسی دقیق این طرح را ضروری می سازد. با توجه به اینکه اجرای طرح های کلان به این شکل ممکن است محیط زیست و فرهنگ عمومی منطقه را دستخوش تغییرات قرار دهد، تدوین پیوست فرهنگی و زیست محیطی در این گونه طرح لازم به نظر می رسد.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار