تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۱۸۵۲۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تکنولوژی که باید به کار گرفته شود/ انرژی خورشیدی را هدر ندهیم
در سال‌های اخیر از صفحات خورشیدی از نقاط مختلف کشور، از جمله استان خوزستان برای تولید برق استفاده می‌شود.

انرژی خورشیدی را هدر ندهیم/صفحات خورشیدی راهی برای تولید برق در خوزستان

انرژی‌های تجدیدپذیر به انواعی از انرژی می‌گویند که منبع تولید آن بر خلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر این قابلیت را دارند که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجدداً به وجود آید، یا به عبارتی منابعی هستند که پس از مصرف به راحتی جایگزین می‌شوند.

در استان خوزستان و شهرستان اهواز، ۱۹ خانوار با نصب پنل خورشیدی، نه تنها انرژی برق را ارزان مصرف می‌کنند، بلکه می‌توانند با فروش انرژی تولید شده به شرکت توزیع نیروی برق، درآمدزایی نمایند.


بابک افضلی مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: در شهرستان اهواز ۱۹ خانوار در خانه هایشان پنل خورشیدی نصب کرده اند که قدرت این دستگاه ۱۴۰ کیلووات است.

وی بیان داشت: در سطح شرکت توزیع برق اهواز تمامی بام پارکینگ‌ها با پنل‌های خورشیدی پوشانده شده که علاوه بر تامین سایه، منجر به تولید انرژی نیز می‌شوند.

خرید انرژی خورشیدی براساس نرخ دلار

افضلی در خصوص قیمت خریداری برق تولیدی از مشترکان دارای صفحات خورشیدی گفت: قیمت خرید انرژی خورشیدی از مشترکان از قیمت پایه ۸ هزار ریال است که این قیمت ماهیانه با توجه به قیمت روز دلار اصلاح می‌شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق اهواز کم‌ترین قیمت هر کیلووات برق خریداری شده را ۱۰ هزار ریال عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت مذکور، بیشتر از ۲۰ برابری است که خانوار‌ها بابت انرژی می‌پردازند، اقدامی بسیار خوب بوده که در دستور کار شرکت‌های تولید کننده است تا قیمت‌ها اصلاح شوند و کمک بیشتری به اقتصاد خانواده‌ها شود.

ادارات دولتی، موظف به تامین انرژی از صفحات خورشیدی

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ادارات دولتی موظف به تامین ۲۰ درصد انرژی مورد استفاده خود از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر شده‎اند، اظهار داشت: بسیاری از ادارات کلانشهر اهواز این اقدام را در دستور کار خود قرار داده‎اند، ضمن اینکه در برخی ادارات نیز تامین انرژی به وسیله صفحات خورشیدی انجام شده و در حال بهره برداری از این انرژی هستند.

افضلی فضای موردنیاز برای احداث نیروگاه خورشیدی به ازای هر کیلووات را حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مترمربع فضای بام عنوان و بیان کرد: این نیروگاه‌ها علاوه بر سود مالی برای ما، منجر به بهره مندی خوزستان از سود اختصاصی سایه‌هایی که در پشت بام‌ها ایجاد می‌کنند، می‎شوند، ضمن اینکه حدود ۵ درجه دمای محیط و خانه را کاهش می‌دهند.

استفاده از انرژی خورشیدی، یک ضرورت جهانی

تورج فتاحی کارشناس شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه امروزه وضعیت استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی، کم کم به عنوان بحران جدی در سطح جهانی مطرح می‌شود، گفت: به همین سبب وضعیت استفاده از انرژی خورشیدی در دنیا به عنوان یک ضرورت جدی محسوب می‌گردد و رویکرد جهانی به سمت انرژی‌های نو به خصوص انرژی‌ خورشیدی است.

وی افزود: استان خوزستان به واسطه شرایط اقلیمی خاص، حاکمیت دمای بسیار بالا و انرژی تابشی بسیار مؤثر، می‌تواند یکی از قطب‌های اصلی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هم در حوزه انرژی خورشیدی و هم در حوزه انرژی بادی باشد.

انرژی‌های نو، راهکاری برای خلاصی از ریزگرد‌ها

فتاحی به شرایط استان خوزستان در سال‌های اخیر به واسطه درگیری با موضوع ریزگرد‌ها اشاره کرد و بیان داشت: موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی ویژه خورشیدی، می‌تواند باعث شود که ما فرصت یک کارکرد دوگانه داشته باشیم. به این معنا که از یک سو کانون‌های ریزگرد را به وسیله استفاده پنل‌های خورشیدی به سمت تثبیت کردن آن‌ها ببریم و از سوی دیگر تولید حجم زیادی از انرژی‌ها را از آن‌ها داشته باشیم.

انرژی خورشیدی چه مزیت‌هایی دارد؟

کارشناس برق شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، اشغالزایی در سطح استان را یکی از مزیت‌های استفاده از انرژی‌های خورشیدی برشمرد و تصریح کرد: تجهیزاتی که برای بحث انرژی‌های خورشیدی اعم از باتری‌ها و پنل‌ها استفاده می‌شود، حجم زیادی از سرمایه گذاران را روانه استان کرده و به یکی از قطب‌های انرژی خورشیدی تبدیل نموده و به همان نسبت فرصت بسیار مغتنمی را برای توسعه اشتغال در این استان ایجاد می‌کند.

فتاحی یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر را بی نیازی نسبت به استفاده از سوخت‌های فسیلی و در نتیجه جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای عنوان کرد و اذعان داشت: سوخت‌های فسیلی منجر به گرم شدن زمین و آلودگی محیط زیست می‌شوند.

پیشروی تولید انرژی در خوزستان به سوی نیروگاه‌های انرژی‌های نو و تجدید پذیر

محسن ارفاق مدیر دفتر انرژی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در خصوص میزان تولید برق پارسال استان گفت: طی مدت مذکور، نیروگاه‌های برق آبی استان که به نوعی نیروگاه انرژی‌های تجدید پذیر هم محسوب می‌شوند ۵/ ۱۰ مگابایت ساعت انرژی تولید کرده‎اند.

وی تولید برق طی سال گذشته در نیروگاه‌های حرارتی را ۰۶/۲۵ مگابایت در ساعت عنوان کرد و اظهار داشت: همانطور که از آمار مشخص است بیشتر انرژی‌های مصرفی استان از نیروگاه‌های حرارتی و سوخت‌های فسیلی است.

به گفته ارفاق، تصمیم بر این است که برای تولید انرژی به تدریج به سمت توسعه نیروگاه‌های انرژی‌های نو و تجدید پذیر پیش روی کنیم.

احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در خوزستان

مدیر دفتر انرژی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان بیان کرد: نیروگاه بادی به ظرفیت ۲۵۰/۴۷ مگابایت در منطقه خرمشهر و ۴ نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگابایتی در شهرستان‌های ایذه، باغملک، ماهشهر و خرمشهر و نیروگاه ۱۰ مگابایتی دیگری در بهبهان از جمله نیروگاه‌هایی هستند که در حال حاضر برای توسعه آن‌ها برنامه ریزی شده که به تدریج ظرفیت‌ها به سوی انرژی‌های تجدید پذیر در حال افزایش است.

برای اولین بار در ایران، استان خوزستان در نمای ساختمان‌ها از پنل‌های خورشیدی استفاده کرده است که عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده اند و این موضوع می‌تواند بهانه‌ای خوب برای اشتغال جوانان استان باشد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار