تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۸۵۲۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسیر پر پیچ و خم رودخانه‌ها در خوزستان و راه ناهموار ورود به گردشگری آبی
گردشگری آبی در خوزستان باتوجه به وجود رودخانه و سدهای بسیاری از اهمیت و جایگاه بالایی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال به همراه دارد اما باوجود مسیر پر پیچ و خم رودخانه‌ها در استان اما شاهد راه ناهموار برای ورود به گردشگری آبی هستیم.
 گردشگری انواع و اقسام مختلفی دارد و هرکدام از آنها مخاطب و طرفدار خاص خود را به دنبال دارد که اهتمام مسئولان و مردم محلی می‌تواند بستر جذب گردشگران و سرمایه به منطقه را هموار کند.

از جمله گردشگری‌ها در استان خوزستان، گردشگری آبی بوده که با برخورداری از رودخانه‌های جاری، دسترسی به خلیج فارس، سدهای بسیار، دریاچه و تالاب‌های گوناگون محلی بکر و مناسب برای حضور گردشگران است.

استان خوزستان با برخورداری از رودخانه‌های پر آب در شمال، جنوب شرق و غرب خود همچون کارون، دز، کرخه، مارون، شاوور، زهره، اروند، بهمنشیر و 6 سد مخزنی و 4 سد تنظیمی و تالاب‌های بسیار به استانی غنی با قابلیت بین‌المللی وجود دارد.

شهرستان بندرماهشهر با برخورداری از قریب به 83 کیلومتر راه‌ دریایی در خلیج فارس به عنوان قطب گردشگری در استان خوزستان به شمار می‌آید که سالانه می‌تواند چندین هزار گردشگر داخل و خارج را میزبان باشد.

دو شهرستان آبادان و خرمشهر نیز به عنوان قطب دیگر گردشگری در استان خوزستان هستند که وجود رودخانه‌های پرآب اروند، کارون، بهمن‌شیر نقش به‌سزایی در توسعه گردشگری آبی این شهرستان‌ها ایفا می‌کند اما بدون شک نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مسئولان است.

بررسی آمار و ارقام حکایت از حضور گردشگران در مناطق با قابلیت گردشگری دریایی و استقبال از جاذبه‌های گردشگری در بازه‌های زمانی مشابه دارد که این امر رسالت مسئولان مربوطه اعم از استانداری، میراث فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط را مضاعف می‌کند.

در راستای تسهیل شرایط گردشگری آبی تفاهم‌نامه همکاری این حوزه توسط استاندار خوزستان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با حضور وزیر نیرو و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تاریخ هشتم خردادماه سال جاری به امضاء رسید که نوید اهتمام در این زمینه است.

ایجاد زیرساخت صدور مجوز پرداخت تسهیلات گردشگری آبی در خوزستان  

همچنین پیمان نبهانی اظهار داشت: خوزستان با حدود18000 کیلومتر رودخانه و نهر دائمی و فصلی و حدود 650 کیلومتر ساحل دریایی بیشترین فضای آبی در کشور را به لحاظ رودخانه‌ای و آبی برخوردار است.

وی بیان کرد: عمده شهرهای استان خوزستان توسط رودخانه‌های عبوری به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده‌اند و با توجه به تاثیرات رودخانه بر آب وهوای این شهرها فضای اطراف انها همواره مورد اقبال شهروندان قرار می‌گیرد.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: آب مایه حیات و پدید آورنده تمدن بوده و اکثر تمدن‌ها و حاکمان محل سکونت خود را در کنار رودخانه‌ها احداث می‌کردند و به همین دلیل در اطراف رودخانه‌ها همواره محوطه باستانی قدیمی وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که مسیر طولانی و پر پیچ و خم رودخانه‌ها در استان خوزستان پدید آورنده سکونتگاه‌های اقوام مختلفی بوده که در اطراف رودخانه سکونت یافته‌اند، ادامه داد: طی کردن این مسیر از کوه تا دریا به طور قطع جذابیت‌هایی را برای دیدن و فرهنگ‌هایی را برای بررسی و آداب و سننی را برای تجربه کردن در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

نبهانی خاطرنشان کرد: تاثیر رودخانه‌ها در استان خوزستان به حدی است که محوطه‌های چند هزار ساله در استان که ثبت جهانی شده‌اند بر پایه آب و در کنار آن ساخته شده‌اند.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: ورزش‌های آبی، تفریح‌های کنار آب و بیشه‌های دز و کرخه به همراه ‌آسیاب‌های شوشتر محوطه چغازنبیل و محوطه شوش از جمله جاذبه‌های اطراف رودخانه بوده که نیاز به برنامه‌ریزی جهت برداشت اقتصادی دارند.

وی ادامه داد: این مهم با ایجاد زیرساخت صدور مجوز پرداخت تسهیلات توسط اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان خوزستان در حال انجام است. در ساحل دریا نیز می‌توان با راه‌اندازی گردشگری زیردریا و مسافرت با کشتی‌های مجلل کروز یک تجربه به یاد ماندنی در سفر به خوزستان ایجاد کرد.

نبهانی تأکید کرد: با توجه به حمایت‌های دولت در این حوزه و فرهنگ سازی‌های انجام شده درباره گردشگری آبی شاهد یک رونق نسبی در این حوزه هستیم که به طور مثال در شهرهای دزفول واهواز تاسیسات مناسبی با طرفیت بالا در اطراف رودخانه‌ها ساخته شده و امیواریم که این سرمایه‌گذاری در بقیه شهرهای رودخانه‌ای استان رونق گیرد.

طولانی بودن پروسه اداری صدور مجوز مهم‌ترین علت عدم توسعه زیرساخت‌های لازم گردشگری آبی

بنا به این گزارش شهرستان خرمشهر از جمله ظرفیت‌های گردشگری آبی خوزستان است که در همین راستا با سجاد پاک‌‎‎گهر رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان به گفت‌وگو نشستیم.

وی با اشاره به ظرفیت منحصربفرد استان خوزستان دسترسی این استان به آب‌های آزاد، اظهار داشت: با وجود چنین جاذبه‌های ارزشمند در استان خوزستان اما بهره‌مندی لازم از گردشگری آبی نشده است.

پاک‌‎‎گهر از جمله علل عدم بهره‌مندی از ظرفیت گردشگری آبی را عدم توسعه این حوزه و ورود سرمایه‌گذاری برشمرد و خاطرنشان کرد: مقررات و دستورالعمل‌های سخت و بسیاری در زمینه گردشگری آبی وجود دارد که ورود به این حوزه را مشکل کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر تأکید کرد: مهم‌ترین علت توسعه نیافتگی زیرساخت‌های لازم گردشگری آبی طولانی بودن پروسه اداری صدور مجوز و خستگی سرمایه‌گذار برای فعالیت در این زمینه است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت نیرو، ادامه داد: این تفاهم‌نامه با هدف بهبود شرایط صدور مجوزهای احداث زیرساخت‌های گردشگری آبی و پشتیبانی از سرمایه‌گذار صورت گرفته است که در آن اختیارات به مدیران استانی تفویض و کمیته‌ای در استان‌ها تشکیل شده است.

پاک‌‎‎گهر با اشاره ظرفیت‌های گسترده گردشگری آبی در سطح استان خوزستان و مغفول ماندن آنها، افزود: چشم‌اندازهای زیبا و گذر از بین روستاها و مرکز شهر، وجود لنج و قایق سبب جذب گردشگران و مسافران بسیاری به منطقه شده که نویدبخش فعالیت سرمایه‌گذاران در این حوزه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر عنوان کرد: از نیازمندی‌هایی که سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند می‌توان به فعالیت جت‎اسکی و وسایل ورزش‎های آبی، قایق‎ها، لنج‎ها، طرح‎های اسکله‎های قایقرانی و ماهیگیری، تورهای آبی و غواصی، رستوران‎های دریایی و تاکسی‎‌های آبی و موج‎سواری اشاره کرد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در مراسم امضای تفاهم‌نامه میراث فرهنگی با وزارت نیرو، گردشگری را سومین اقتصاد در دنیا معرفی کرد و اظهار داشت: ظرفیت‌های آبی همچون دریا و رودخانه در بسیاری از کشورهای دنیا در خدمت گردشگری قرار دارند و خوزستان از ظرفیت‌های مهم در گردشگری آبی برخوردار است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار