تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۱۸۵۳۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رقصِ قیمت با مرغ‌ها
با وجود اینکه از سال گذشته دولت به منظور تعدیل قیمت مرغ دستور واردات مرغ را صادر کرد و صادرات آن را منع کرد اما عدم تسلط بر بازار خرید و فروش مرغ و افزایش قیمت آن حتی سبب شد در برخی مناطق خرید مرغ تا زمان کاهش قیمت آن ممنوع اعلام شود
از صف‌های طولانی مرغ گرفته تا افزایش قیمت آن که سبب شد مرغ از سبد غذایی بیشتر خانوارها حذف شود؛ از تصمیمات دولتی‌ها برای ایجاد تعادل در قیمت بازار مرغ تا نگه‌داشتن مرغ در سردخانه‌ها با هدف افزایش قیمت همه و همه سبب شد بازار گوشت مرغ  از سال گذشته تا کنون نوسانات زیادی را تجربه کند.

سال گذشته دولت نیز به منظور کنترل قیمت‌ مانع صادرات مرغ شد اما مجوز واردات آن را صادر کرد اقدامی که با تاخیر انجام شد و هیچ گونه  اثرگذاری را در بازار مرغ ایجاد نکرد.

از فرودین امسال با هدف تنظیم بازار قیمت مرغ به عنوان یک کالای اساسی به همراه نهاده های صنعت دام و طیور در فهرست مشمول دریافت ارز رسمی به نرخ 4200 تومان  شد با این‌حال افزایش نرخ هزینه‌های تولید سبب نوسان در قیمت محصولات پروتئینی به ویژه مرغ شد.

از طرفی کارشناسان معتقدند عرضه نهاده‌های تولید با نرخ دولتی به  صنعت طیور نتوانست جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد به همین دلیل  قیمت مرغ  در بازار بالاتر از ارقامی است که متولیان تنظیم بازار برآورد کرده‌اند.

 مقصر گرانی گوشت مرغ، مرغداران هستند

مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: مقصر گرانی گوشت مرغ، مرغداران هستند؛ چرا که بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار هر کیلوگرم گوشت مرغ زنده در مرغداری باید 8805 تومان فروخته شود که مغازه‌دار بتواند آن را از کشتارگاه 12  هزار تومان تهیه کند و 12  هزار و 900 تومان به مردم بفروشد اما مرغداران محصول خود را کیلویی 11  هزار تومان می‌فروشند و با این قیمت، نرخ منطقی برای گوشت مرغ در بازار مصرف کیلویی 15  هزار و 500 تومان است نه 12 هزار و 900 تومان!

وی افزود: مقصر گرانی گوشت مرغ مرغداران هستند اما اگر واحد صنفی که محصولات پروتئینی می‌فروشد، گوشت مرغ را با این نرخ‌ها بالاتر از 15  هزار و 500 تومان می‌فروشد، مرتکب گران‌فروشی شده و باید با آن برخورد شود.

تشکیل گشت مشترک نظارت بر قیمت مرغ

علی محمد رحمانی معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان از تشکیل گشت مشترک  باهمکاری چند دستگاه شامل نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، دامپروری، سازمان صمت و اداره کل دامپزشکی استان خبر می‌دهد و می‌گوید: هدف از تشکیل گشت مشترک نظارت بر قیمت مرغ و نحوه توزیع آن در مرغداری ها و کشتارگاه ها و خرده فروشان استان است

وی می‌افزاید:  به این واحدها زمان داده شده تا قیمت مرغ را با قیمت مصوب تنظیم بازار استان تطبیق دهند.

قیمت مرغ در اهواز از بازاری تا بازار دیگر تفاوت دارد

این در حالی است که به گفته فهیمه عبادی شهروند اهوازی قیمت گوشت مرغ در شهر اهواز ار منطقه‌ای به منطقه دیگر تفاوت دارد و هر کس  در بازار ساز خود را می‌زند؛ قیمت مرغ از پَرکَنی تا دادن دست مشتری تغییر می‌کند مثلا:  مرغ را تیکه تیکه کنند یک قیمت می‌گیرند، قیمت هر کیلو کتف و بال مرغ  گرانتر از قیمت هر کیلو مرغ است؛ قیمت ران مرغ، سینه مرغ، نیز مختلف است.

وی می‌افزاید: برخی از مردم برای اینکه هزینه پَرکندن مرغ را پرداخت نکنند مرغ زنده می‌خرند؛ قیمت مرغ منجمد در بازار کاوه، سی‌متری و کیان متفاوت است؛ بعضی از مردم گوشت مرغ را برای مصرف خود نمی‌خرند بلکه چند تیکه مرغ را خریداری می‌کنند که اگر مهمانی به منزل آنها آمد پیش آن آبروداری کنند.

 «ننه محمد» اما می‌گوید: خیلی وقت است که خرید گوشت مرغ و ماهی و گوشت را ماهیانه انجام نمی‌دهد و هر وقت نیاز داشته باشم خرید می‌کنم.

از وی سوال می‌کنم چرا؟ پاسخ می‌دهد: بازار هر روز قیمت دارد ممکن است امروز با قیمت بالایی بخرم و کلاه سرم برود و از فردا قیمت تغییر کند به همین دلیل به روز خرید می‌کنم.

با این گرانی کسی نمی‌تواند مرغ بخرد

معصومه که ساکن یکی از محلات پایین شهر اهواز است در پاسخ به این سوال که  ماهیانه چند کیلو مرغ خریداری می‌کند، در حالی که دست خود را در هوا می‌چرخاند می‌گوید: با این گرانی دیگر کسی می‌تواند مرغ بخرد؟ خداروشکر دستمان به دهنمان می‌رسد و زندگی خودمان را می‌چرخانیم اما هزینه مواد غذایی واقعاً بالا است و بازار هر روز یک قیمت دارد.

تفاوت قیمت گوشت مرغ در بازار با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با ابراز تاسف از اینکه 50 درصد مرغ تولید شده با قیمت پایین در استان به صورت زنده فروشی توسط خرده فروشان به فروش می رسد گفت: برای برخورد با زنده فروشان مرغ نیاز به همکاری اداره کل دامپزشکی استان است تا از افزایش قیمت مرغ کشتار روز و وضعیت نامناسب بهداشتی این مراکز جلوگیری شود.

قیمت هر کیلو گرم مرغ کشتار روز برای مصرف کننده بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار خوزستان 129  هزار ریال ، و قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در محل درب مرغداری 85  هزار و 500  ریال ، و درب کشتارگاه 120  هزار ریال مصوب شده است.

این در حالی است که با وجود مصوب شدن  هر کیلوگرم قیمت مرغ کشتار در ستاد تنظیم بازار استان اما در بازار اهواز و بسیاری از شهرستان های استان قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار روز  تا بالای 150  هزار ریال است.

 تحریم خرید گوشت مرغ در رامهرمز

موسی ممبینی سرپرست فرمانداری رامهرمز نیز  چند روز گذشته  در واکنش به گرانی های اخیر و برخی سودجویی ها از سوی واحدهای کشتارگاهی و مرغداری در سطح این شهرستان از مردم خواست تا برای چند روز از خرید مرغ خود داری کنند.

 گفته میشود مانور نظارت بر قیمت مرغ کشتار روز عرضه شده در بازار خوزستان از پنجم مرداد با همکاری دستگاه های عضو تنظیم بازار آغاز شده است ولی این سوال مطرح است که آیا زور مسوولان به مرغ می رسد یا خیر؟

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار