تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۱۸۵۴۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارش‌های پاییزه خوزستان چه زمانی آغاز می‌شود؟
 مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: بارش باران در صورت نرمال بودن وضعیت بارش‌ها از مهرماه آغاز می‌شود و در این مدت بارش‌ها به‌صورت طبیعی کم خواهد بود.  

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان  درباره برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه بارش باران‌های پاییزی امسال از مهرماه آغاز می‌شود، اظهار کرد: بارش باران در صورت نرمال بودن وضعیت بارش‌ها از مهرماه آغاز می‌شود و در این مدت بارش‌ها به‌صورت طبیعی کم خواهد بود. مدل‌ها نشان می‌دهند که امسال پاییز نرمالی را در استان خوزستان و به ویژه در مناطق غربی استان خواهیم داشت.

وی افزود: اما  نرمال بودن به معنای این نیست که بارندگی از مهرماه آغاز شود و حتی اگر در مهرماه بارندگی داشته باشیم ممکن است کم باشد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان با طرح این سوال که چه بارشی ممکن است سیلاب ایجاد کند، گفت: بارشی ایجاد سیلاب می‌کند که در حجم بالایی در منطقه ریزش داشته باشد و یا در حجم متوسط و زمانی کوتاه باشد همچنین شرایط رطوبتی زمین در ایجاد سیلاب موثر است.

سبزه‌زاری افزود: در ماه‌های بعد از تابستان به علت اینکه  تابستان گرم را گذرانده‌ایم و زمین‌ها کاملاً خشک هستند درصد زیادی از بارندگی جذب زمین می‌شود و خطر سیلاب کم می‌شود اما زمانی که زمین کاملاً خیس باشد حجم زیادی از بارش تبدیل به روان آب می شود.

وی با بیان اینکه از حالا پیش بینی بارش‌های سیل آسا در مهرماه علمی نیست، گفت: از پیش بینی‌های فصلی نمی‌توان سیلاب را پیش بینی کرد و فقط می‌توان تخمینی در مورد برآورد آب نزولی در بازه زمانی سه ماهه ارائه داد.

سبزه‌زاری با تاکید بر اینکه  ادارات کل هواشناسی استان‌ها پیش بینی فصلی انجام نمی‌دهند، عنوان کرد: پیش‌بینی فصلی را به صورت تخصصی مرکز اقلیم شناسی سازمان هواشناسی انجام می‌دهد و برای کل استان‌ها ارسال می‌کند که  ما این پیش بینی را به مدیریت بحران استانداری ارسال کردیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی مرکز اقلیم شناسی سازمان هواشناسی سه ماهه است، عنوان کرد:  این پیش بینی به طور معمول در ابتدای هر ماه ارائه می شود؛ آخرین پیش بینی در ابتدای مردادماه صادر شده است که تا پایان مهرماه اعتبار دارد و  اطلاعیه آن به سازمان‌های ذیربط ارسال می‌شود.

سبزه‌زاری با اشاره به مدت زمان پیش‌بینی بارش‌های سیل آسا و پدیده‌های مخرب جوی در کشورهای پیشرفته، گفت: پیش بینی پدیده‌های مخرب جوی در آمریکا 10 روزه، انگلستان 7 روزه و ژاپن 5 روزه است، که این کشورها با وجود تجهیزات و سطح تکنولوژی که در بحث هواشناسی در اختیار دارند در فواصل زمانی یاد شده این پیش‌بینی‌ها را انجام می‌دهند و هیچ کس از 3 ماه قبل پیش بینی سیلاب را نمی تواند انجام دهد.

وی با بیان اینکه هم‌زمان با سیلی که در خوزستان اتفاق افتاد، سه ایالات آمریکا نیز درگیر سیل بودند، گفت: که در یکی از این ایالت‌ها یک میلیون رأس دام تلف شد که کارشناسان آمریکایی گفتند ما هیچ وقت انتظار چنین سیلی را نداشتیم ارتفاع سیل بندها به ارتفاع آخرین سیلاب عظیم ما در سال 1940 بود به همین دلیل ارتفاع سیل را در حد آن سیل بند تعیین کردیم و فکر نمی‌کردیم ارتفاع سیل بالاتر از سیلاب فعلی باشد.

سبزه‌زاری افزود: ارتفاع سیل بندها معمولاً بر اساس آخرین سیلاب بزرگی که اتفاق افتاده است، تعیین می‌شود اما تغییر اقلیم نشان داده که همواره ما باید انتظار سیل‌های بزرگ‌تر را داشته باشیم.

سبزه‌زاری گفت: آنچه در خوزستان اتفاق افتاده بر همین اساس بود، در نتیجه ارتفاع سیل بندها را باید بر اساس ارتفاع سیلابی که امسال اتفاق افتاده تعیین کنیم  چرا که  ممکن است در سال‌های آینده دوباره چنین سیلابی  را تجربه کنیم.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار