تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
کد خبر: ۱۸۵۴۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش آبگیری هورالعظیم در صورت ادامه هدایت آب به بخش عراقی

 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ادامه هدایت آب تالاب هورالعظیم به بخش عراقی این تالاب، گفت: شکاف‌هایی که برای هدایت سیلاب در هورالعظیم ایجاد شده بودند، هنوز مسدود نشده‌اند و با این وضعیت، آبگیری تالاب هورالعظیم از سال گذشته هم کمتر می‌شود.

  محمدجواد اشرفی در جلسه کارگروه تخصصی امور سیل و مخاطرات دریایی و آب و فاضلاب که امروز (13 مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: حجم آب تالاب شادگان تا پایان تیرماه سال 97، یک میلیارد و 440 میلیون مترمکعب بود که در حال حاضر میزان آب این تالاب 2 میلیارد و 130 میلیون مترمکعب است و تقریبا رشد 100 درصدی داشته است. همچنین حجم نهایی ذخیره تالاب شادگان 3 میلیارد مترمکعب است.

وی با بیان اینکه در زمان سیلاب، حدود 600 مترمکعب بر ثانیه آب وارد تالاب شادگان می‌شد، افزود: از نظر سطح آب در تیرماه سال گذشته 78 هزار هکتار از سطح تالاب شادگان در بخش شیرین تالاب تحت پوشش آب قرار گرفته بود که در حال حاضر 99 هزار هکتار از سطح تالاب شادگان تحت پوشش آب قرار دارد و وضعیت نسبی خوبی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب هورالعظیم، تصریح کرد: تالاب هورالعظیم در سال 97، یک میلیارد و 440 میلیون مترمکعب آب داشت که اکنون یک میلیارد و 830 میلیون مترمکعب آب دارد. همچنین مخازن هورالعظیم تا 4 میلیارد مترمکعب گنجایش دارند. 

وی عنوان کرد: از نظر سطحی نیز در سال گذشته، 78 هزار هکتار از سطح تالاب هورالعظیم زیر پوشش آب بود که امسال حدود 99 هزار هکتار از وسعت تالاب تحت پوشش آب قرار دارد که شرایط نسبتا مناسبی دارد.
اشرفی با اشاره به ادامه هدایت آب تالاب هورالعظیم به بخش عراقی این تالاب، بیان کرد: شکاف‌هایی که برای هدایت سیلاب در هورالعظیم ایجاد شده بودند هنوز مسدود نشده‌اند و با این وضعیت آبگیری تالاب هورالعظیم نسبت به سال گذشته هم کمتر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: تامین حق‌آبه تالاب‌ها بر عهده وزارت نیرو است و نگهداشت آب بخشی از تامین آب قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت تالاب بامدژ اهواز عنوان کرد: تالاب بامدژ در سال گذشته 57 میلیون مترمکعب آب داشت که اکنون 83 میلیون مترمعکب آب دارد و حداکثر ظرفیت آن 100 میلیون مترمکعب است.

اشرفی بیان کرد: وضعیت تالاب میانگران هم نسبت به سال گذشته بهتر شده است. سال گذشته تالاب میانگران یک میلیون مترمکعب آب داشت اما امسال حدود 30 میلیون مترمکعب آب دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار