تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۶
کد خبر: ۱۸۵۴۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چه کسانی می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند؟
رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: استان خوزستان بیشترین اعتبار ریالی و ارزی را از صندوق توسعه ملی دریافت کرده است.
مرتضی شهید زاده در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه‌ریزی استان که امروز 13 مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هدف از صندوق توسعه ملی تبدیل بخشی از منابع به ثروت‌های ماندگار و حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز از طریق تامین مالی طرح های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیر دولتی است.

وی افزود: پول‌های موجود در صندوق توسعه ملی سهم نسل‌های آینده است و باید صرف سرمایه‌گذاری مولد در بخش‌های خصوصی و نهادهای غیردولتی شود. در این زمینه این سرمایه‌ها باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد که کارایی داشته باشد و بتواند زمینه‌ساز توسعه باشد.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: منابع صندوق توسعه ملی باید به اشخاص حقیقی و حقوقی داده شود که سابقه فعالیت و توسعه اقتصادی داشته باشند. در این زمینه افرادی که سابقه فعالیت و توسعه اقتصادی ندارند، نمی‌توانند از این منابع استفاده کنند.

شهید زاده عنوان کرد: این منابع به طرح هایی تخصیص داده می‌شود که بتواند از محل درآمدهای ارزی خود، اقساط مد نظر را پرداخت کند. طرح‌ها و پروژه‌هایی که می‌خواهند از منابع صندوق استفاده کنند، باید تولید صادراتی داشته باشند و در این زمینه آن تولیدکنندگان باید دارای استانداردهای بین المللی باشند.

وی در خصوص طرح‌هایی که با توجه به نوسانات قیمتی دچار مشکل شده‌اند، ادامه داد: در این زمینه مصوب شده تا بانک‌ها تا سقف 40 درصد به این طرح‌ها که در اثر تغییرات نرخ ارز متوقف شده‌اند، تسهیلات اعتبارات تکمیلی پرداخت کنند تا شاهد اجرای این طرح ها در سراسر کشور باشیم.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: استان خوزستان بیشترین منابع ارزی را از صندوق توسعه ملی دریافت کرده است. در این زمینه تا کنون به بیش از 26 طرح ارزی در استان خوزستان، معادل 9.6 میلیارد دلار تسهیلات پرداخت شده است. در این زمینه چند طرح دیگر نیز موافقت نامه آن‌ها دریافت شده و در آینده به آن‌ها تسهیلات مدنظر اعطا خواهد شد.

شهید زاده عنوان کرد: تلاش شده تا با توجه به پتانسیل و برنامه‌هایی که از سوی وزراتخانه و دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود، از بخش های مختلف و اجرای طرح ها حمایت و پشتیبانی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اعتبارات ریالی نیز در میان همه استان‌ها، بیشترین اعتبارات نیز به استان خوزستان تخصیص داده شده است. تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان به خوزستان اختصاص داده شده که این عدد در هیچ استانی به این میزان نبوده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار