تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۱۸۵۵۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تنش آبی در ۳۵ روستای هویزه در پی طغیان زهکش های کشاورزی
 کاهش دبی رودخانه کرخه درپی طغیان زهکش های جنوب این حوزه، ۳۵ روستای شهرستان هویزه را با تنش آب شرب روبه رو کرده است.

سیلاب در پایین دست کرخه فروکش کرده، اما حالا طغیان پساب های شور از زهکش های کشاورزی است، که همچنان زمین ها و محصول روستائیان را تهدید می کند.

آنطور که انجمن صنفی کشاورزان دشت آزادگان اعلام کرده، هزاران هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان در معرض خطر آلودگی با پساب های شور و نابودی است. هویزه و حمیدیه نیز در تیررس این زهاب ها هستند. آنطور که فرمانداران پایین دست کرخه می گویند، کاهش دبی رودخانه کرخه، تعیین مکان هایی برای تخلیه زهاب و لایروبی زهکش ها اقداماتی بوده که برای این مشکل در نظر گفته شده است. اما این راهکارها تبعاتی نیز به دنبال داشته است.

چنانکه فرماندار شهرستان هویزه گفته است: کاهش دبی رودخانه کرخه اگر چه توانسته حجم زهاب ها را کاهش دهد، اما روستاهای پایین دست را با تنش آبی مواجه کرده است.

حبیب عفری افزود: یکی از راهکارهای کاهش حجم زهاب در کانال ها و جلوگیری از طغیان آنها کاهش دبی رودخانه بوده که توانسته تاثیر زیادی در کاهش زهاب کانال ها داشته باشد و به گفته کارشناسان آب و برق تا ۲۰ سانتیمتر از ارتفاع زهاب کم کرده اما از سوی دیگر ۳۵ روستا پایین دست هویزه را با تنش آب شرب روبه رو کرده است.

وی همچنین گفت: بیش از ۵۰ درصد اراضی این شهرستان با وسعت بیش از پنج هزار هکتار در معرض تهدید طغیان زهکش های کشاورزی و نفوذ پساب شور هستند.

عفری دلیل طغیان زهکش ها را افزایش کشت شلتوک، عدم لایروبی زهکش ها و مسدود بودن آنها در برخی نقاط عنوان کرد و افزود: در هویزه پیش بینی کشت ۴۵ هزار هکتار شلتوک شده بود اما اکنون ۱۱ هزار هکتار زیر کشت این محصول رفته است.

وی اضافه کرد: لایروبی زهکش ها می تواند این مشکل را تا حدودی مرتفع کند اما عملیات آن که از ۱۵ روز پیش آغاز شده به کندی پیش می رود.

عفری تاکید کرد: در صورت طغیان زهکش ها و نفوذ زهاب به زمین های کشاورزی، این زمین ها دچار خسارت های فراوانی می شود.

وی خواستار برنامه ریزی دستگاه های متولی برای سال های آینده شد تا در زمان کشت با چنین مشکلاتی روبه رو نشویم.

نفوذ زهاب به زمین های دشت آزادگان

یکی از کشاورزان روستای شاکریه در بخش مرکزی شهرستان دشت آزادگان همچنین گفت: طغیان زهکش ها باعث ورود زهاب به بخش هایی از زمین های شاکریه، بنده و هوفل شده است.

یوسف ساعدی افزود: نفوذ زهکش ها در حال حاضر کم است اما احتمال افزایش آن وجود دارد که در صورت ادامه این شرایط به زمین ها خسارت های زیادی وارد می شود و محصول آنها خراب می شود.

به گفته وی کارشناسان آب و برق در بازدید از اراضی گفته اند که علت طغیان زهکش ها، بالا بودن سطح آب رودخانه کرخه در این منطقه است.

وی تاکید کرد: استانداری اعلام کرده بود که همه کشاورزان این منطقه بروند شلتوک بکارند و بر همین اساس بود که ما اقداام به کشت شلتوک کرده ایم.

ادامه سکوت خبری آب و برق

با وجود پیگیری خبرنگار ایرنا، سازمان آب و برق حاضر به پاسخگویی در این باره نشد. این سازمان ۲۹ تیر ماه نیز حاضر نشده بود در رابطه با مساله طغیان زهکش ها توضیح بدهد. اما روابط عمومی این سازمان طی اطلاعیه ای در سایت خبری خود اعلام کرده، بررسی تصاویر ماهواره ای ٧ مرداد ماه سال جاری نشان می دهد هنوز هیچ بخشی از اراضی دچار زهاب گرفتگی نشده و سازمان آب و برق در حال تعریض و ساماندهی زهکش های منطقه است.

در این اطلاعیه کشت برنج خارج از مصوبات استانداری و ستاد بحران استان، عامل طغیان زهکش ها و آب گرفتگی اراضی کشاورزی عنوان شده است. در حال حاضر سطوح کشت برنج بیش از ۲ برابر مقادیر مصوب و بیش از ٩ برابر الگوی کشت طراحی شده در نواحی زیر پوشش شبکه های آبیاری و زهکشی است. به گفته ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق کشت شلتوک در ۷۰ هزار هکتار در استان مصوب شده بود اما اکنون ۱۱۰ هزار هکتار زیر کشت رفته است.

جنوب کرخه پیش از این نیز سابقه طغیان زهکش ها را داشته و در تابستان ۹۵ کشاورزان را غافلگیر کرد. در این سال زهاب شور به حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین های دشت آزادگان و هویزه خسارت زد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ۲۲ تیر نسبت به احتمال طغیان زهکش ها هشدار داده بود. انجمن صنفی کشاورزی دشت آزادگان نیز پیش از آن از احتمال سرریز زهاب ها خبر داده و خواستار رسیدگی به این مساله شده بود.

تخلیه زهاب در ۷۰ هکتار زمین کشاورزی

فرماندار شهرستان دشت آزادگان همچنین در این رابطه گفت: برای کاهش سطح زهاب های کشاورزی در زهکش ها ۵۰ تا ۷۰ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان که در این فصل زیرکشت نرفته برای تخلیه زهاب در نظر گرفته شده است.

حمید سیلاوی افزود: این اراضی در منطقه جلیزی و بخش بستان قرار دارد و برای تسریع در هدایت زهاب، تعیین شده اند.

وی دلیل طغیان زهکش ها و سرریز شدن پساب را عدم لایروبی زهکش ها و افزایش سطح زیر کشت عنوان کرد و گفت: برای کنترل زهاب هایی که در کانال های زهکشی جریان دارد و جلوگیری از نفوذ آن به زمین های کشاورزی اقدامات دیگری نیز انجام شده که لایروبی، افزایش تعداد موتورپمپ ها و کاهش دبی رودخانه از آن جمله است.

سیلاوی ادعای سازمان آب و برق خوزستان مبنی بر افزایش سطح زیرکشت شلتوک در این شهرستان رد کرد و گفت: سطح زیرکشت تابستانه در این شهرستان افزایش نیافته اما امسال کشاورزان بخش عمده زمین های خود را شلتوک کاشته اند.

وی تصریح کرد: عملیات لایروبی تنها با سه دستگاه بیل مکانیکی در حال انجام است که باعث شده کار به کندی ادامه یابد.

سیلاوی همچنین خسارت زهاب شور کشاورزی به محصولات را رد کرد و افزود: شوری زهاب ها کم و در حدود یک هزار و ۲۰۰ میکروموس است که ضرری برای زمین های کشاورزی نخواهد داشت.

سیلاوی از کشاورزان دشت آزادگان درخواست کرد: نوبت بندی در آبیاری و مصرف بهینه آب را رعایت کنند.

تهدید اراضی حمیدیه

فرماندار حمیدیه نیز گفت: کانال های زهکشی اراضی اطراف روستای «شبیلیه» در آستانه سرریز و طغیان است.

شاهین هاشمی افزود: سطح زیر کشت شلتوک افزایش چشمگیری داشته و زهکش های کشاورزی ظرفیت عبور این زهاب ها را ندارد، که این مساله باعث طغیان زهکش ها شده است.

وی تاکید کرد: برای رفع این مشکل سازمان آب و برق باید زهکش ها را لایروبی و رفع انسداد کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار