تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۱۸۵۶۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لایحه حمایت از دهیاران بزودی در هیات دولت بررسی می شود
 معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های وزارت کشور به ارسال لایحه دهیاری‌ها پس از ۱۰ سال به هیات دولت اشاره کرد و گفت: این لایحه تا یک ماه آینده با هدف حمایت و توانمندسازی دهیاران با ۱۸ ماده در هیات دولت برسی می شود.

به گزارش ایرنا سعیدرضا جندقیان چهارشنبه در نشست دهیاران و اعضای شورای های بخش مرکزی و اروندکنار آبادان در فرمانداری این شهر اظهار داشت: مدت زیادی از تشکیل دهیاری ها می گذرد ولی قوانین دهیاری ها متناسب با شرح وظایف مورد بازنگری قرار نگرفته که در این لایحه به آن پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در این لایحه ۴۸ وظیفه متناسب با بودجه های دهیارای ها و شرح وظایف آنها پیش بینی شده است ، ارتقاء شرح وظاف دهیارها و نظم بخشیدن به روابط دهیاری ها با دستگاه های اجرایی را یکی دیگر از ویژه گی های لایحه دهیاری ها اعلام کرد وگفت: این لایحه وضعیت استخدامی و اجرایی دهیاری‌ها، دستورالعمل حقوق و مزایای دهیاری‌ها ، تبدیل وضعیت بیمه نیمه وقت به تمام وقت دهیاران و محاسبه سابقه دهیاران به عنوان سابقه کاری را شامل می شود.

وی به تاسیس ۳۷ هزار و  ۱۰۰ دهیاری در کشور اشاره کرد و افزود: بودجه دهیاری‌ها سراسر کشور در سال جاری ۷۰درصد افزایش یافته و در چهار ماه اول سالجاری ۳۴۰ هزار میلیارد ریال به حساب دهیاری ها واریز شد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور افزود:در ابتدای دولت یازدهم سرانه هر نفر در روستاها بالغ بر ۷۴۰ هزار ریال بود که این میزان در سال ۹۷ به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال افزایش داشته و می توان‌ گفت بالغ بر ۲۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه آبادان در بخش های گردشگری و کشاورزی از تواناهایی بالایی برخوردار است گفت: اگر این ظرفیت ها فعال شود  می تواند نقش مهمی درآمد پایدار روستایی داشته باشد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های وزارت کشور همچنین از اختصاص یک دستگاه خودروی آتش نشانی به دهیاری های بخش مرکزی آبادان خبر داد و گفت:با توجه به آتش سوزی های مکرر در نخلستان های بخش مرکزی آبادان این خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا فرماندار آبادان نیز در این جلسه اظهارداشت: نبود محل دفن زباله و تاسیسات فاضلاب روستایی ، تغییر کاربری زمین های کشاورزی و هجوم حیوانات وحشی از جمله گراز از کشور عراق به زمین های کشاروزی از مشکلات کشاورزان و روستائیان منطقه است.

سیدزین العابدین موسوی  ایمن ساری منازل روستایی، ترمیم ورودی روستاها، بازسازی مدارس روستایی و بهره مندی روستائیان از ناوگان حمل و نقل عمومی را خواستار شد و گفت:مرزدار بودن روستائیان آبادان یکی از ویژه گی های آنهاست و  همین موضوع می طلبد که مشکلات آنها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی از جنگ تحمیلی، شور شدن آب  اروندرود و بهمنشیر و سیلاب سالجاری به عنوان تجربه تلخ برای روستائیان منطقه یاد گرد و گفت:متاسفانه شوری آب سال گذشته باعث شده تا امسال نیز نخلستان های آبادان ثمر خوبی نداشته باشند.

موسوی گفت:طرح های هادی در روستاهای شهرستان آبادان نیاز به بازنگری دارند و این مهم باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایرنا امام جمعه آبادان نیز در این جلسه گفت: در اثر جنگ تمام زیرساخت ها منطقه از بین رفته است و بعد از پایان جنگ نیز به روستاها توجی نشده است و اینک نیاز است به آبادان بخصوص روستاها نگاه ویژه شود.

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور افزود:جایگاه آبادان به لحاظ مرزدار بودن مردم خاص و ویژه است ولی متاسفانه بعد از جنگ تحمیلی  برنامه مدونی برای ارتقاء شاخص های زندگی در آبادان بخصوص روستاها تدوین نشده است.

وی افزود:سه جاده روستایی قفاص، خضر و اروندکنار به قتلگاه تبدیل شده است ضمن اینکه در کنار نخلستان های آبادان  صنایع دستی نیز در حال از بین رفتن است.

 به گزارش ایرنا ۲ نفر از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بر آموزش دهیاران، ایجاد درآمد پایدار برای روستاها، احیاء زمین های کشاورزی، ایجاد فرصت های صنعتی در کنار کشاورزی و ایجاد کارگروه بررسی مشکلات روستاها را خواستار شدند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار