تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۱۸۵۶۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بن عباس تاکید کرد؛
مرغداران متخلف به مردم معرفی شوند
 مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: طی سه هزار و ۴۰۰ مورد بازرسی از عرضه مرغ در بازار از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان۲۶۰ پرونده تخلف تشکیل شده است، باید مرغداران متخلف به مردم معرفی شوند.

امید بن عباس دوشنبه در جلسه قرارگاه فرماندهی اقتصادی در سرسرای معاونت اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: به دنبال افزایش قیمت مرغ با هماهنگی با بازرسی اتاق اصناف و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ، طرح تشدید بازرسی بازار مرغ انجام شد که از ۵۳ مورد بازرسی اتاق اصناف برای ۹ مورد تخلف، تشکیل پرونده انجام گرفت و از سه هزار و ۴۰۰ مورد بازرسی از سوی معاونت بازرسی سازمان صمت استان نیز  ۲۶۰ پرونده تخلف تشکیل شده است.

وی گفت: این تخلفات شامل گران‌فروشی، تخلف در قطعه بندی مرغ، فروش انتخابی با مشتریان و فروش مرغ منجمد به جای مرغ کشتار روز بوده است.

بن عباس ادامه داد: بر اساس مقایسه آمار جوجه ریزی در استان در پنج  ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در میزان جوجه ریزی بین پنج تا ۱۵ درصد افزایش داشته و در حال حاضر مرغ  آماده  تحویل به بازار به مقدار مناسب هست و نباید کسری مرغ برای عرضه در بازار وجود داشته باشد.

وی با اشاره به توزیع نهاده های دولتی در بین مرغداران با شرط عرضه مرغ با قیمت پیشین اظهار داشت: مرغداری هایی که شامل طرح "تبادل نهاده” (دریافت نهاده دولتی) بودند، موظف شدند که با نرخ مصوب پیشین، مرغ را به بازار عرضه کنند اما هیچ کدام از مرغداری ها با وجود اینکه نهاده را هم دریافت کردند به تعهد خود عمل نکردند که پرونده تخلف آن ها به معاونت بازرسی سازمان صنعت،  معدن و تجارت استان ارجاع داده شده است.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مرغ کشتار روز با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار استان مطابقت ندارد بیان کرد: متوسط قیمت مرغ کشتار روز دراستان ۱۵۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم است که این قیمت حدود ۲۰ هزار ریال بیشتر از قیمت مصوب تنظیم بازار است .( قیمت مصوب مرغ کشتار روز در ستاد تنظیم بازار خوزستان هر کیلوگرم ۱۲۹ هزار ریال است.)

بن عباس با اشاره به مشکلات موجود در بخش عرضه و توزیع مرغ افزود: عدم هماهنگی و اختلاف قیمت مرغ در بین استان‌ها  باعث شکایت و اعتراض مرغداری ها از بالا بودن قیمت مرغ در برخی استان ها شده است و این تفاوت قیمت در بین استان ها باعث شده که مرغداران خوزستان در پذیرش قیمت جدید مقاومت کنند و احتمال خروج مرغ از استان و افزایش ضریب زنده فروشی مرغ وجود دارد.

وی گفت:  بازرسان به دلیل احتمال انتقال بیماری، اجازه ورود به مرغداری ها را ندارند و به همین دلیل بررسی شرایط مرغداری‌ها مشکل است.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه  خوزستان سومین استان مصرف کننده عمده مرغ در کشور است بیان کرد:  سرانه مصرف مرغ در استان از سرانه کشوری حدود ۶ کیلوگرم بالاتر است و مردم خوزستان گرایش کمی به سایر طیور  دارند به طور مثال پرورش دهندگان بلدرچین به دلیل استقبال نکردن مردم با انباشت تولید مواجه هستند.

گرایش مردم خوزستان به خرید مرغ زنده

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در خصوص عرضه مرغ زنده در بازار بیان کرد:به لحاظ فرهنگی خرید مرغ زنده در استان بسیار مورد استقبال است، فروش مرغ زنده علاوه بر اینکه از نظر مسائل بهداشتی مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد می کند برای مصرف کننده نیز گرانتر تمام می‌شود،  اما موضوعات فرهنگی و استقبال مردم مانع از برچیده شدن فروش مرغ زنده در استان شده است.

بر اساس این گزارش قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ کشتار روز در ستاد تنظیم بازار استان ۱۲۹ هزار ریال است این در حالی است که در یک هفته اخیر قیمت هر کیلوگرم مرغ در اهواز و استان به ۱۵۲ هزار ریال نیز رسید.

هفته گذشته یک کشتارگاه صنعتی طیور در اهواز به دلیل تخلف گرانفروشی و کاهش عرضه مرغ در بازار اهواز به اداره کل تعزیرات حکومتی معرفی شد.
:
:
:
آخرین اخبار