تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۸۵۶۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زمان بهره برداری از مدارس مناطق سیل زده و زلزله‌زده خوزستان مشخص شد
پس از وقوع سیل مدارس زیادی در مناطق سیل زده و زلزله مسجد سلیمان آسیب دید اما به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان مدارس سیل زده در سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری می‌رسند اما مدارس زلزله زده مسجد سلیمان به مهرماه نمی‌رسند.
 در سیل اخیر علاوه بر اینکه روستاهای زیادی و برخی از شهرهای استان آسیب دید، به مدارس مناطق سیل زده نیز خسارت‌های  زیادی وارد شد به طوری که تخریب و آبگرفتگی 113 مدرسه در مناطق سیل‌زده سبب شد بالغ بر 730 هزار دانش‌آموز از تحصیل باز بمانند.

طبق برآوردهای اولیه بازسازی و تعمیر مدارس سیل‌زده به 990 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که از این میزان  مبلغ 150 میلیارد ریال را  سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس را اختصاص داد و مابقی مقرر شد بخشی توسط خیرین و بخش دیگر مدارسی را که در مناطق زیر پوشش نفت بر اثر سیل دچار خسارت شده اند را  شرکت نفت بازسازی کند ضمن اینکه ۲۱ میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت آموزش و پرورش برای کمک به تامین تجهیزات مدارس سیل زده استان اختصاص داده شد علاوه براین زلزله اخیر مسجد سلیمان 18 مدرسه آسیب دید، آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی فارس با علی قربانی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان است.

  اکنون وضعیت مدارس خسارت دیده در مناطق سیل زده چگونه است؟ و آیا در سال تحصیلی جدید آماده بهره‌برداری می‌شوند؟

  در سیل اخیر حدود 113 مدرسه زیر آب رفت که از این تعداد 35 مدرسه  بافت قدیمی داشتند و حجم زیادی از آب وارد آنها شده بود و نیاز به تخریب و ساخت مجدد داشتند به همین دلیل آنها را تخریب و اکنون در حال ساخت آنها هستیم. خوشبختانه در بین آنها مدرسه بزرگ 6 کلاسه  وجود نداشت و همه مدارس دو، و سه کلاسه روستایی بودند که تا مهرماه آماده بهره‌برداری هستند.

تعداد 78 مدرسه که حجم آبگرفتگی آنها کمتر بود و  باید تعمیر می‌شدند تعمیر آنها آغاز شده  و تا مهرماه نیز آماده خواهند شد.

فارس: گفته می‌شود برخی از مدارس سیل زده فرسوده بودند و نیاز به بازسازی مجدد داشتند آیا این مدارس بازسازی می‌شود؟

  حدود 40 میلیاردتومان از محل کمک‌های خیرین جمع‌آوری شد که با این کمک‌ها تصمیم گرفتیم مدارس فرسوده در مناطق سیل‌زده را بازسازی کنیم، در واقع سیل وارد این مدارس نشده بود اما  فرسوده شده بودند و  نیاز به تخریب و احداث مجدد داشتند، از این مدارس تعداد شش مدرسه، 6 کلاسه هستند که این 6 مدرسه آبان یا آذرماه امسال آماده بهره برداری می‌شوند و با احداث آنها 200 کلاس به ظرفیت مدارس آن مناطق افزوده می‌شود.

 کلاس‌های درس مدارس مناطق سیل به سال تحصیلی جدید می‌رسد؟ چه تعداد کلاس در مهرماه آماده می‌شوند؟

  در سال تحصیلی جدید مدرسه‌ای نداریم که سیل‌زده باشد و دانش‌آموزان آن در مهرماه نتوانند مدرسه بروند هیچ دانش‌آموز سیل‌زده‌ای در سال تحصیلی جدید مشکلی برای مدرسه رفتن ندارد.

حدود 130 کلاس در حال تعمیر و یا احداث مجدد هستند و تعداد 190 کلاس درس جدید احداث شد که در سال تحصیلی جدید 330 تا 340 کلاس درس آماده بهره برداری هستند.

  در تعمیر و بازسازی مدارس مناطق سیل زده آیا شیوه‌های جدید ساخت و ساز اتخاذ شد تا در صورت تکرار سیل از ورود سیل به مدارس جلوگیری شود؟

  در تعمیر مدارس خیر!  چرا که مدرسه‌ای که از قبل ساخته شده نمی توان روی آن کاری خاصی انجام داد تا سطح آن را تغییر داد اما در احداث مدارس جدید حدود 40 سانتی متر سطح را بالاتر آوردیم.

اتفاقی که در خوزستان رخ داد، یل نبود و آبگرفتگی نام دارد؛ مانند اتفاقی که در سوسنگرد رخ داد و  مجبور شدند سیلاب را به سمت  زمین‌های کشاورزی و روستاها  رهاسازی کنند؛ در واقع روستاها در حریم رودخانه‌ها  نبودند که زیر آب رفتند اما به خاطر  نجات شهرها آب رها سازی شد.

 زلزله مسجد سلیمان نیز آمار مدارس تخریبی استان بر اثر حوادث طبیعی را بالا برد از طرفی نگرانی‌های زیادی در مورد بازماندن دانش‌آموزان این شهرستان از تحصیل در سال تحصیلی جدید ایجاد کرده است چه راهکاری برای حل مشکل مدارس زلزله زده با توجه به زمان باقی مانده تا مهرماه اتخاذ شده است؟

  مشکل مدارس ما در مسجدسلیمان از مشکل مدارس در مناطق سیل‌زده بیشتر است و وضعیت شهرستان مسجدسلیمان حتی قبل از زلزله بد بود چرا که در مسجد سلیمان حدود 80 مدرسه سنگی با قدمت 50تا60 ساله وجود دارد.

در اوایل وقوع زلزله کار ما بسیار سخت بود که استاندار دستور داد به مسئله ورود کرد و به همین دلیل حدود 25 میلیارد تومان برای 8 پروژه جدید ساخت مدارس تعریف شد اما زمان بهره برداری از این مدارس مهر امسال نیست.

در حال حاضر 18 مدرسه  از زلزله آسیب جدی دیدند که از این تعداد 13 مدرسه کلاً باید تخریب و احداث مجدد شوند و تعداد 5 مدرسه باید مقاوم سازی شوند که مدارسی که نیاز به مقاوم سازی دارند نهایتاً تا مهر و آبان امسال آماده بهره‌برداری می‌شوند.

در حقیقت وضعیت اعتبارات ما به آن صورت خوب نیست که روی منابع دولتی حساب کنیم تا کنون کمک‌هایی که دولت تصویب کرده بیشتر در بحث خانه‌های مسکونی بوده که  برای دولت اولویت دارد؛ بیشتر روی ظرفیت خیرین کشور  و مشارکت‌های مردم حساب باز کردیم.

زمانی که رئیس سازمان نوسازی مدارس به همراه وزیر آموزش و پرورش از مدارس زلزله زده مسجدسلیمان بازید کرد، دستور مساعدت داد. علاوه براین سعی می‌کنیم از محل اعتبارات ملی سه تا چهار پروژه و از ظرفیت استانی نیز چند پروژه در مسجد سلیمان تعریف کنیم.

 با توجه به شرایط اعتباری و زمان کم تا آغاز سال تحصیلی به نظر می‌رسد مدارس زلزله زده  به بهره‌برداری نمی‌رسد؟

  هیچ کدام از مدارس منهای 5 مدرسه ای که قرار است مقاوم سازی شوند به مهرماه نمی‌رسد به همین دلیل با مشورتی که با مدیرکل آموزش و پرورش کردیم، تصمیم بر این شد که برخی مدارس دو شیفته شود و اگر نیاز باشد برای برخی دانش‌آموزان که شرایط تحصیل در مناطق خود را ندارند برای آنها سرویس ایاب و ذهاب در مدارس دیگر در نظر گرفته شود تا سال امسال به پایان برسد و پروژه احداث مدارس را برای سال آینده آماده کنیم.

 فارس: در احداث مدارس جدید مسجدسلیمان آیا ایمن سازی مدارس در زمان وقوع زلزله در نظر گرفته می‌شود؟

باقری: در ساخت و ساز جدید به سراغ روش‌های نوین مانند LSF که در کارخانه ساخته می‌شوند رفتیم و که هم ساختمان سبک‌تر ساخته می‌شود، هم ضد زلزله و هم سرعت کار  بیشتر از  روش‌های معمول است ضمن اینکه  در روش جدید  به ما اطمینان داده می‌شود که مهرماه سال آینده تعدادی از پروژه‌ها وارد سیکل آموزشی می‌شود.

فارس: سخن پایانی

قربانی: از جامعه رسانه می‌خواهم از نزدیک بروند و مسائل و مشکلات شهرستان مسجدسلیمان را رصد کنند مشکلات این شهر فقط مربوط به زلزله نیست و قبل از زلزله نیز مسائل و مشکلات زیادی در شهر وجود داشت.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار