تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۱۸۵۶۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش جمعیت سگ‌های خیابانی در برخی نقاط خوزستان
افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در برخی نقاط خوزستان سبب نارضایتی شهروندان و انتقاد از مدیریت شهری شده است.
  سگ‌های خیابانی به عنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد زیادی گزش انسان توسط سگ (بدون انتقال بیماری) منجر به مرگ به‌ویژه در اطفال می‌شود. سگ‌های خیابانی سبب سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاها شده و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل آلوده کننده پارک‌ها و تفرجگاه‌ها مطرح هستند. سگ‌ها دارای قابلیت تولید مثل بسیار بالایی هستند که با اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه با سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره) جمعیت این حیوانات خیابانی به سرعت در حال افزایش بوده و مخاطرات فراوانی برای شهروندان ایجاد کرده است.

ضرورت اقدام برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد

یکی از شهروندان ساکن بندر امام خمینی(ره) درباره حادثه تلخی که سگ‌های خیابانی برای دخترش پیش آورده بودند، می‌گوید: همسرم روز اول ماه رمضان امسال نتوانست دخترم را به کلاس قرآن ببرد به همین خاطر برادرش با دوچرخه او را به کلاس برد.

وی افزود: در مسیر کلاس و ورودی مجتمع مسکونی سگ‌ها دنبال بچه‌ها می‌افتند و دخترم شروع به جیغ‌زدن می‌کند، پسرم فکر می‌کند خواهرش از ترس سگ‌ها دارد جیغ می‌زند به خاطر همین سرعت بیشتری می‌گیرد.

موسوی ادامه داد: دخترم از ترس اینکه سگ‌ها او را گاز نگیرند پای خود را جمع کرده و پای او بین استوک‌های دوچرخه گیر می‌کند و سبب جراحت شدید از ناحیه پای راست شد و کمک مردم سبب دور شدن سگ‌ها از بچه‌ها شدند.

وی افزود: بالغ بر دو ماه پیگیر درمان پای دخترم هستم و اگر خدا کمک نمی‌کرد الان پای دخترم از دست رفته بود و تازه توانسته روی پای خود بایستد.

موسوی با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری بندر امام خمینی(ره) بیان کرد: شهر بدون مسئول است و برای مدیریت سگ‌های خیابانی کاری انجام نمی‌شود، سگ‌ها به دنبال خودرو، دوچرخه، زن، بچه و هر کسی که از کنار آنها عبور می‌کنند؛ می‌افتند و مردم را می‌ترسانند.

این پایان ماجرای ترس شهروندان از جولان سگ‌های خیابانی در بندر امام خمینی(ره) نیست، فرار زن حامله از ترس سگ‌های ولگرد سبب سقط جنین کودک 5 ماهه وی شده است، در موردی دیگر حمله سگ‌های خیابانی به کاسب بازاری موجب سقوط وی از روی موتور سیکلت می‌شود و به دلیل جراحات وارده بیست روز خانه نشین می‌شود.

شهرداری اقدام موثری برای سگ‌های ولگرد انجام نداده است

علی نوری معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرماهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه شهرداری تاکنون اقدام موثری برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب انجام نداده است، اظهار می‌کند: در اکثر شهرهای بزرگ کشور به جای کشتار سگ‌های بلاصاحب کار زنده‌گیری و عقیم‌سازی انجام می‌شود ولی شهرداری بندر امام خمینی(ره) بیش از دو سال است که هیچ اقدامی برای کشتار یا عقیم سازی و زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب انجام نداده است.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری سوله‌ای به عنوان پناهگاه در اختیار حامیان حیوانات قرار داده است ولی در این پناهگاه فقط تعداد محدودی سگ بلاصاحب جمع‌آوری شده است و عقیم‌سازی آنها با هزینه شخصی حامیان حیوانات انجام می‌شود.

نوری می‌افزاید: شهرداری بندر امام خمینی(ره) تاکنون هیچ هزینه‌ای را برای جمع آوری و یا کشتار سگ‌های بلاصاحب انجام نداده است و طرح شکایت سال گذشته از شهرداری به دادگستری بندر امام خمینی(ره) نیز بی‌نتیجه بوده است.

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرماهشهر با بیان اینکه موضوع ساماندهی سگ‌های ولگرد هر ماه در شورای سلامت شهرستان مطرح می‌شود، بیان می‌کند: زمینی در جاده ماهشهر به چمران برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در نظر گرفته شده و شهرداری‌های سطح شهرستان توافق کردند هر شهرداری جمع‌آوری سگ های بلاصاحب را انجام داده و برای نگهداری و عقیم سازی تحویل این پناهگاه بدهند.

وی افزود: شهرداری بندرماهشهر در حال انجام کشتار سگ‌های بلاصاحب است ولی شهرداری بندر امام خمینی(ره) به بهانه اینکه می‌خواهد زنده‌گیری و عقیم‌سازی را انجام دهد، کشتار را متوقف کرده و در عمل هم به خاطر هزینه‌بر بودن جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب این اقدام را نیز انجام نمی‌دهد.

80 مورد گزش شهروندان توسط سگ از سال گذشته تاکنون گزارش شده است

نوری با بیان اینکه سال گذشته به خاطر عدم اقدام موثر در ساماندهی سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری‌ها شاهد افزایش گزش در سطح شهرستان ماهشهر بودیم، عنوان می‌کند: واکسن گزش سگ وارداتی است و هزینه بالایی بر حوزه سلامت تحمیل می‌کند و سبب خروج ارز از کشور و به خطر انداختن جان شهروندان می‌شود.

وی می‌افزاید: از سال گذشته تاکنون 80 مورد گزش توسط سگ‌های بلاصاحب در بندر امام خمینی(ره) گزارش شده است که از این میزان 47 مورد مربوط به چهار ماه نخست امسال است.

پرونده تخلف شهرداری بندر امام خمینی(ره) را به دادگستری ارسال می‌کنیم

نوری می‌گوید: با توجه به افزایش شکایت‌های مردمی در خصوص وفور سگ‌های بلاصاحب و لزوم پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال از جمله هاری ،کیست هیداتیک، سالک، کالازار و... بین حیوان و انسان و جلوگیری از به مخاطره افتادن سلامت مردم از شهرداری می‌خواهیم طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدام کنند.

وی می‌افزاید: در دو سال گذشته نامه نگاری‌های بی نتیجه را با شهرداری بندر امام خمینی(ره) داشتیم و به همین منظور شبکه بهداشت به صورت ویژه طرح شکایت از شهرداری بندر امام خمینی(ره) را به دلیل عدم توجه به ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در دادگستری طرح می‌کند.

سال گذشته 400 قلاده سگ خیابانی سرشماری شده است

زهرا چغالوند، فعال حقوق حیوانان اظهار می‌کند: اسفند ماه سال گذشته سوله‌ای در کنار کارخانه آسفالت به عنوان پناهگاه حیوانات به مساحت تقریبی 300 مترمربع توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره) در اختیار حامیان حیوانات قرار داده شد.

وی می‌افزاید: در این پناهگاه کارهای نگهداری، درمان، تغذیه، دارو، واکسن، عقیم‌سازی و رسیدگی به سگ‌های بی‌پناه با هزینه شخصی و کمک مالی خیرین و دوستداران حیوانات انجام می‌شود.

مسئول پناهگاه یارا بیان کرد: سال گذشته بالغ بر 400 قلاده سگ خیابانی و بی‌پناه در سطح شهر، جاده، صنایع پتروشیمی و مجتمع بندری توسط حامیان حیوانات سرشماری شده است که در حال حاضر به خاطر فضا و امکانات محدود، 82 قلاده سگ مریض و مورد تعرض قرار گرفته شده شهری، تحت نظر پناهگاه قرار دارند.

این فعال حامی حیوانات با اشاره به هزینه بالای نگهداری هر قلاده سگ عنوان می‌کند: غذای مورد نیاز حیوانات را از ضایعات مرغ و گوشت سطح شهر و با هزینه شخصی خریداری می‌کنیم و کمک‌های مردمی نیز پاسخگوی تامین هزینه‌ها نیست.

وی می‌افزاید: امکانات اولیه سرویس بهداشتی و وسایل سرمایشی برای کسانی که در آن کار می‌کنند فراهم نیست و سبب فرسایشی شدن رسیدگی به حیوانات شده است.

چغالوند با بیان اینکه حداکثر زمان نگهداری سگ‌ها در پناهگاه برای عقیم‌سازی و سپری کردن دوره نقاهت 25 روز است، بیان می‌کند: اگر مسئولان شهرداری بندر امام خمینی(ره) برای مکان مناسب و اختصاص منابع مالی لازم حمایت کنند با پلاک گذاری سگ‌ها می‌توانیم کارهای لازم را طبق دستورالعمل سگ‌های بی‌پناه انجام داده و به مکان‌های که شهرداری تعیین می‌کند، رهاسازی کنیم.

وی می‌گوید: طبق دستورالعمل وزارت کشور کشتن سگ‌های خیابانی جرم است و کشتار سگ‌های بی پناه حرکتی غیراخلاقی و انسانی نیست و در عمل هم جوابگو نخواهد بود.

چغالوند اظهار می‌کند: عقیم‌سازی سگ‌های خیابانی کاری زمان بر بوده ولی در دراز مدت اثرگذار است ولی شهرداری بندر امام خمینی(ره) با اختصاص نیروی انسانی، زیرساخت و منابع مالی می‌توانند در مدیریت سگ‌های خیابانی کمک موثری انجام دهد.

وی بیان می‌کند‌: در حال حاضر سگ‌های خیابانی معضل شهری شده است و امکانات موجود پناهگاه امکان نگهداری بیش از 80 قلاده سگ را ندارد ولی شهرداری بندر امام خمینی(ره) می‌تواند با الگوبرداری از دیگر شهرها این معضل را مدیریت کند.

مسئول پناهگاه حیوانات یارا بندر امام خمینی(ره) عنوان می‌کند: نتیجه پیگیری ما از ادارت مختلف برای حل موضوع امکانات اولیه و مناسب برای مدیریت سگ‌های خیابانی شهری حاصل نشده است و از طرفی وظیفه اصلی مدیریت سگ‌های خیابانی با شهرداری بندر امام خمینی(ره) است و توقع داریم شهرداری در این باره کمک موثری انجام دهد.

پیگیری‌های خبرنگار همشهری برا گفت‌وگو با مسئولان مدیریت شهری بندرامام درباره طرح‌های جمع آوری سگ‌های ولگرد نتیجه نداد و کسی حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، افزایش سگ‌های ولگرد در شهر بندر امام خمینی(ره) با اجرا نکردن برنامه‌های کنترل و مبارزه سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری بندر امام خمینی(ره) جمعیت این حیوانات خیابانی به سرعت در حال افزایش است که مخاطرات فراوانی برای شهروندان ایجاد کرده و سبب رعب و وحشت در میان شهروندان شده است.

آیا وقت آن نشده است که دادستان به عنوان مدعی العموم برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار و جلوگیری از رشد سریع سگ‌های خیابانی که سبب سلب آسایش و آرامش شهروندان شده است, شهرداری را مکلف به اجرای دقیق و صحیح ساماندهی سگ‌های خیابانی کند و در صورت عدم اجرا، برخورد قانونی و موثر انجام بدهد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار