تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۸۵۷۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اولویت نامعلوم خوزستان در ساخت سیل‌بند یا کانال سیلاب بر
در حالی که فرمانداران مناطق سیل زده و جانشین قرارگاه بازسازی بر ساخت سیل بند به‌عنوان اولویت اول تأکید می‌کنند اما استاندار خوزستان معتقد است که ساخت کانال سیلاب‌بر در اولویت است.
  وقوع سیل در زمستان سال گذشته و بهار امسال در خوزستان سبب تخریب سیل بندهای در شهرستان‌های غربی استان شد. همچنین به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در سیل سال 95 همه سیل بندهای اهواز، شوش، شوشتر و باوی تخریب شده‌اند و همین مسئله بر اهمیت ترمیم سیل بندهای استان افزوده است.

این در حالی است که مهم‌ترین خواسته فرمانداران شهرستان‌های آسیب دیده در سیلاب اخیر در پنجمین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده ترمیم و بازسازی سیل بندها به منظور پیشگیری از بحران‌های احتمالی اعلام شد.

اهمیت ترمیم و احداث سیل بند برای فرمانداران

فرماندار شهرستان دشت آزادگان در این خصوص به پراکندگی سیل بندها و انتهایی بودن این شهرستان در تخلیه سیلاب اشاره می‌کند و می‌گوید:در صورتی که سیل بندهای این شهرستان ترمیم نشود این احتمال وجود دارد که کشت تابستانه انجام نشود.

حمید سیلاوی می‌افزاید: یک هزار و ۳۵۰ متر سیل بند تخریب شده در شهرستان دشت آزادگان وجود دارد و تاکنون فقط ۷۰ متر از این سیل بندها ترمیم شده‌اند.

وی اظهار می‌کند: امکانات و تجهیزات موجود کفاف سرعت عمل لازم را ندارد و این موضوع باعث شده کار در دشت آزادگان با مشکلات متعددی همراه باشد. این در حالی است که مأموریت استان تهران به عنوان استان معین در دشت آزادگان به پایان آن رسیده و کارکنان آن به صورت کامل از این شهرستان خارج شده‌اند.

فرماندار حمیدیه هم در این باره می‌گوید: در خصوص بحث سیل یکی از مشکلات اساسی در حوزه شهر بحث سیل بندها است که به دلیل بحران سیل این موضوع به عنوان یک اولویت تبدیل شده و باید تاکید کرد که اگر همت مردم حمیدیه در احداث سیل بند نبود این شهر با مشکلات جدی رو به رو می شد.

شاهین هاشمی خواستار تعیین تکلیف سیل بند حمیدیه از سوی سازمان آب و برق شد و ادامه داد: این سازمان باید بررسی های لازم را انجام دهد که آیا همین سیل بند در جایی که ایجاد شده باید همچنان پابرجا باشد که در این صورت نیاز است نسبت به تقویت آن اقدام فوری صورت بگیرد.

وی اهمیت موضوع سیل بند حمیدیه را به این دلیل دانست که شهر با دبی کمتر از یکهزار متر مکعب ممکن است دوباره دچار آبگرفتگی شود. هاشمی ادامه می‌دهد: شهرستان حمیدیه ۴۰ کیلومتر سیل بند دارد که عملاً برای اصلاح و یا تقویت آن اقدامی صورت نگرفته است.

کانال‌های سیلاب بر مهم‌تر از سیل بند هستند

استاندار خوزستان اما نظری برخلاف فرمانداران دارد؛ او با اشاره به اهمیت ایجاد کانال های سیلاب بر در حوضه های آبی کرخه و دز،می‌گوید: این کانال ها حتی از سیل بندها برای استان مهم تر هستند. غلامرضا شریعتی می‌افزاید: لازم است هرچه سریعتر کار ساماندهی سیل بندها شروع شود اما موضوع مهمتر توجه به ایجاد کانال های سیلاب بر است.

وی با بیان اینکه طی گزارشی رئیس جمهوری و وزیر کشور در جریان اهمیت این موضوع قرار گرفته اند، اظهار می‌کند: در حوضه آبریز مارون کانال سیلاب بر داریم و به همین دلیل در جریان سیل خوزستان این منطقه دچار بحران خاصی نشد و رودخانه به میزان طبیعی خود، آب را عبور داد.

نماینده عالی دولت در استان بیان می‌کند: همچنین در حوضه آبریز زهره سیلاب یک‌هزار و ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه ای جاری بود اما به دلیل وجود کانال های سیلاب بر، آب به سمت کانون های ریزگرد بین ماهشهر و هندیجان منتقل شد و بحرانی متوجه این حوضه نشد.

شریعتی با بیان اینکه در حوضه های کرخه و کارون کانال های سیلاب بر موجود نیست، ادامه می‌دهد: بر همین اساس پیشنهاد شد ۲ کانال سیلاب بر در مسیر خسرج و نهر ماله ایجاد شود اما تا کنون اقدام عملی برای ابلاغ اعتبار مورد نیاز آن صورت نگرفته است.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه این کانال های می توانند در ایام بارش ها به استان کمک زیادی کنند، می‌گوید: این کانال ها برای مقابله با سیل در استان ضروری هستند.

سیل‌بندها باید ترمیم شوند

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان با اشاره به وضعیت فعلی سیل بندها در مناطق سیل زده استان، می‌گوید: در بسیاری از شهرستان ها سیل بندها وضعیت خوبی ندارند، اگر امسال سال آبی کمتر از نرمال نیز باشد در برخی سیل بندها دچار مشکل می شویم.

کیامرث حاجی‌زاده با بیان اینکه باید از هم اکنون روند ترمیم و احداث سیل بندها با جدیدت پیگیری شود، می‌افزاید: در بخش‌هایی از خوزستان کشاورزان برای برداشت آب به سیل بندها ضربه می‌زنند و ایجاد این منافذ سبب می‌شود که در زمان وقوع سیلاب با مشکل مواجه شویم.

وی بیان می‌کند: در سیل سال 95 خسارت زیادی به سیل بندهای استان وارد شد اما تاکنون خسارتی برای ترمیم آنها پرداخت نشده است اما بخش زیادی از این سیل بندها با همکاری درون بخشی دستگاه‌های مسؤول بازسازی شدند.

سرپرست دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خوزستان نیز می‌گوید: در مجموع 332 روستا در بستر و حریم رودخانه ها واقع شدند و 244 روستا در کرخه کارون و دز و 127 روستا در سیل اخیر دچار آبگرفتگی شدند.

هدایت الله زارع زاده درباره پیش‌بینی برای ساخت سیل بند جدید و ترمیم سیل بندهای قدیمی می‌افزاید: براساس برآوردهای انجام شده در معاونت عمرانی استانداری خوزستان 600 کیلومتر سیل بند تخریبی در استان وجود دارد که برای ترمیم آنها باید 300 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار