تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۱۸۵۷۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علایم و دلایل انسداد روده را بشناسیم
یک فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص انسداد روده، دلایل بروز، علایم و درمان این بیماری توضیحاتی ارایه کرد.

دکتر پژمان علوی نژاد بیان کرد: روده ها دارای ساختمان لوله ای شکل و شامل روده بزرگ و باریک هستند، زمانی که به هر دلیل انسدادی در این ساختار لوله ای ایجاد شود عنوان انسداد روده به آن اطلاق می شود.

وی با اشاره به اینکه دلایل انسداد روده بسته به رده سنی متفاوت است افزود: انسداد روده در یک نوزاد تازه متولد شده نشان از اختلال در زمان رشد و نمو جنینی دارد و به صورت مادرزادی ایجاد شده است.

علوی نژاد ادامه داد: در بزرگسالان زمانی که بیماری با انسداد روده مراجعه می کند ابتدا باید انسداد از نظر بروز آن در روده بزرگ یا باریک مورد بررسی قرار گیرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: از جمله دلایل انسداد در روده بزرگ، پیچ خوردگی روده است و گاهی تومورها و ضایعاتی از جمله پولیپ ها و تومورهای روده فضای روده و ساختار لوله ای آن را مسدود می کنند.  

وی گفت: در روده باریک نیز ممکن است پیچ خوردگی روده به دور خودش ایجاد شود و گاهی به دلیل ایجاد ضخامت در قسمتی از روده، خود روده به درون خود فرو رفته و انسداد ایجاد می کند.

علوی نژاد بیان کرد: از طرف دیگر ضایعات بدخیم و تومورهای خوش خیم ممکن است در روده باریک دیده شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: از زخم های روده نیز نباید غافل شد و ممکن است به دلیل ورم و اتساع (فراخ و گشاد شدن) در جدار روده انسداد ایجاد کنند.

وی  در خصوص علایم انسداد روده گفت: علایم انسداد روده بستگی به اینکه انسداد در کدام قسمت دستگاه گوارشی رخ می دهد متفاوت است.

علوی نژاد بیان کرد: به عنوان مثال زمانی که قسمت های ابتدایی روده شامل اثنی عشر دچار انسداد شود علایمی مانند تهوع و استفراغ بروز می کند که گاهی جهنده است و بلافاصله پس از صرف غذا خود را نشان می دهد.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: وقتی انسداد در قسمت های میانی روده باریک رخ دهد ممکن است به صورت دردهای کولیکی(دردهایی که شدت گرفته و در فواصل معینی کاهش می یابند) بروز کند و استفراغ با حالت تاخیری پس از صرف غذا ایجاد و مواد استفراغی حالت گندیده دارد.

وی اضافه کرد: اگر انسداد در روده بزرگ ایجاد شود ممکن است به دلیل تجمع گاز و مواد ترشحی در درون روده ها شکم خیلی متسع شود.

علوی نژاد گفت: انسداد روده عارضه ای است که به صورت فوریتی و اورژانسی تظاهر پیدا می کند و اگر غربالگیری توصیه شده را انجام دهیم از بسیاری از عوارض در آینده جلوگیری می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص درمان بیان کرد: برای درمان بیمار باید از مصرف هرگونه آب و غذا پرهیز و روده ها استراحت داده شود و آب و املاح بدن از طریق وریدی تامین ، تا انسداد برطرف شود در غیر این صورت ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار