تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۸۵۷۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شکایت از آبفا علت توقف فعالیت تصفیه خانه شرق اهواز است
 قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز به دلیل طرح شکایت حقوقی یک شرکت به نام "شرکت فردوس" قادر به فعالیت برای تصفیه فاضلاب نیست.

احمد باقری درخصوص علت عدم فعالیت تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز بیان کرد: خروج پساب تصفیه خانه به سمت یک کانال متعلق به شرکت فردوس است، این پساب تصفیه می شود و حتی قابلیت استفاده برای مصارف کشاورزی دارد اما این شرکت با طرح شکایت حقوقی مانع فعالیت این تصفیه خانه شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که شرکت فردوس چگونه فعالیتی دارد افزود: از نوع فعالیت های این شرکت بی اطلاع هستم اما این شرکت وابسته به یکی از نهادهای حکومتی است، درحال حاضر شکایت طرح شده علیه آبفا در مرحله رسیدگی می باشد و تاکنون رایی صادر نشده است.

باقری اظهار داشت: با افتتاح این تصفیه خانه در سال گذشته، حدود ۲۰ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه روز تصفیه می شد درواقع یک خط جریان در مدار بهره برداری قرار گرفت.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب اهواز تصریح کرد: برخی دلیل علت عدم فعالیت تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز را آماده نبودن آن عنوان می کنند و معتقدند افتتاح این تصفیه خانه در آبان سال گذشته تبلیغاتی بوده است درحالی که شرکت آب و فاضلاب آمادگی اجرای این پروژه را دارد و حتی چند ماهی نیز فعال بوده و درحال حاضر نیز اقدامات زیر ساختی برای توسعه آن تا تصفیه ۹۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز انجام شده است.

وی ادامه داد: ۳۰ کیلومتر کلکتور جمع کننده فاضلاب در این تصفیه خانه انجام شده و برنده مناقصه احداث ۳۰ ایستگاه پمپاژ نیز برگزار شده است.

تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفیت تصفیه ۱۱۲هزار مترمکعب در شبانه روز برای پوشش جمعیتی ۵۵۰ هزار نفری ساخته شده است.این تصفیه خانه در سال ۸۸ در مساحتی حدود یازده هزار مترمکعب به زمین زده شد اما در این سال ها به دلیل برخی چالش ها، روند اجرایی آن به کندی پیش رفت تا آنکه در آبان سال ۹۷ توسط معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد. 

سیستم تصفیه فاضلاب در این تصفیه خانه به روش SBR یا همان راکتور ناپیوسته متوالی است،یک فرایند هوازی تصفیه فاضلاب برای اصلاح کیفیت فاضلاب است که آسیب به محیط زیست و اکوسیستم را به حداقل می رساند. 
هیات دولت در جلسه فروردین سال ۹۶ اجرای پنج ابرپروژه (مگا پروژه) برای حل مشکلات اساسی خوزستان را به تصویب رساند که ساماندهی آب و فاضلاب خوزستان یکی از آنهاست. 

در کلانشهر اهواز روزانه ۳۳۰هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه روز تولید می شود که تنها یک تصفیه خانه در غرب شهر برای تصفیه آنها وجود دارد. 

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار