تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۸۵۷۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خسارت سیل به جاده‌های خوزستان پرداخت نشد
در مدت زمان سیل خوزستان به بیش از ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۴۲ درصد راه اصلی و ۵۸ درصد راه فرعی و روستایی، یک هزار و ۱۰۳ ابنیه فنی، ۵۰۰ متر مربع ساختمان راهداری و ۳۶ دستگاه ماشین آلات آسیب وارد شد.
آب و هوای منحصر به فرد خوزستان در فصل بهار و زمستان و وجود یادمان‌های دفاع مقدس در جای جای استان سبب شده که این استان همه ساله در بهار پذیرای تعداد زیادی از گردشگران باشد؛ علاوه بر این‌ها وجود صنایع بزرگ مانند فولاد خوزستان، شرکت ملی حفاری ایران و مناطق نفت خیز جنوب سبب شده که روزانه خودروهای زیادی در محورهای مختلف در حال تردد باشد.

همچنین برخورداری استان از گذرگاه‌های مرزی و وجود بنادر بزرگ سبب شده که روزانه خودروهای سنگین زیادی برای بارگیری کالا در جاده‌های مختلف خوزستان تردد کنند و همه این مسائل بر اهمیت جاده‌های استان، می‌افزاید.

بنا بر آمار رسمی، خوزستان دارای 8 درگاه ورودی و خروجی زمینی است و از 5 هزار و 200 کیلومتر راه اصلی و فرعی، بزرگراه و آزادراه برخوردار است اما با همه این اوصاف، تردد در محورهای اصلی و فرعی استان همواره زیاد است و حجم زیاد ترافیک سبب فرسودگی جاده‌های استان شده است.

هرچند در سال‌های گذشته جاده‌های جدیدی برای کاهش ترافیک در محورهای مختلف خوزستان ساخته شد اما وقوع حوادث طبیعی مانند سیل در یکی دوسال گذشته سبب تخریب برخی از این جاده‌ها شده است.

خسارت یک هزار میلیارد تومانی سیل به جاده‌ها

بنا بر گفته مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان ۸۵۷ کیلومتر طول راه های مسدود شده استان در سیل اخیر بوده و این درحالی است که در این مدت به بیش از ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۴۲ درصد راه اصلی و ۵۸ درصد راه فرعی و روستایی، یک هزار و ۱۰۳ ابنیه فنی، ۵۰۰ متر مربع ساختمان راهداری و ۳۶ دستگاه ماشین آلات آسیب وارد شد.

رضا رضایی با اشاره به این‌که جاده‌های نزدیک به رودخانه کرخه در 79 نقطه به زیر آب رفتند، اظهار می‌کند: برای ترمیم سیل بندهای شکسته شده بیش از 57 هزار مترمکعب خاکریزی انجام شد اما این سیل بندها توان مقابله با سیل جدید را ندارند و باید قبل از آغاز پاییز عملیات ترمیم این سیل بندها آغاز شود.

وی ادامه می‌دهد: وقوع سیل اخیر سبب تحمیل خسارت یک هزار میلیارد تومانی به جاده‌های خوزستان شد که متأسفانه تاکنون اعتباری برای ترمیم این جاده‌ها اختصاص نیافته است.

وی با بیان اینکه این خسارت‌ها به زیر ساخت‌های جاده‌ای از جمله جاده‌ها و ابنیه فنی وارد شده است، می‌گوید: به علت آب گرفتگی جاده‌ها در سیل اخیر، حدود 300 ابنیه فنی خوزستان در مسیرهایی که بیشتر پل هستند، دچار آسیب شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان می‌افزاید: البته در سیل اخیر کمتر از 10 پل دچار آبگرفتگی و خرابی شدند که نسبت به حوادث مشابه گذشته شاهد تلفات کمتری بودیم اما با این حال ترمیم این پل‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

رضایی با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به خوزستان در اردیبهشت امسال می‌گوید: براساس تصمیمات اتخاذ شده در این سفر قرار شد کار عملیاتی مسیر کمربندی اهواز با توجه به اینکه ارتباط شهر‌های مهمی همچون آبادان، دشت آزادگان و چذابه را برقرار می‌کند، انجام شود.

فرصت کار کردن در حال از دست رفتن است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز با بیان اینکه اعتبار درنظر گرفته شده برای این اداره کل برای جبران خسارت پاسخگوی ترمیم و بازسازی محورهای خسارت دیده از سیل نیست، اظهار می‌کند: ابلاغ اعتبار هنوز انجام نشده و فرصت کار برای ترمیم و تعمیر جاده‌ها در حال از دست رفتن است.

غلامعباس بهرامی نیا می‌افزاید: در صورتی که مناقصه پروژه های بازسازی برنده ای داشته باشد، انتخاب پیمانکار، انعقاد قرارداد و شروع کار حداقل به ۲ ماه زمان نیاز دارد.

وی به استخراج اطلاعات خسارت سیل در خوزستان طی چند نوبت و ارسال آن به وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و ادامه داد: باید توجه داشت بخشی از خرابی‌های سیل خوزستان در محورهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه است و باید پیش از شروع مراسم اربعین حسینی اقدامات لازم برای آماده سازی این محورها انجام شود.

ضرورت تصمیم گیری به صورت استانی برای اولویت بندی کارها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بیان می‌کند به منظور تسریع در روند اجرای پروژه‌ها، دولت تأمین قیر پروژه‌های جبران خسارت سیلاب را خارج از سهمیه سالانه سازمان، متقبل شود.

وی اظهار می‌کند: مبلغ تخصیص داده شده وزاتخانه‌ها در چند بخش اولویت بندی شده است؛ با توجه به اینکه رقم پیش بینی شده برای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کمتر از رقم برآورد خسارت‌ها است، نیاز است که تصمیم گیری در خصوص نحوه هزینه کرد اعتبار به خود اداره کل واگذار شود تا بر اساس این اولویت‌ها اقدامات لازم انجام شود.

 براساس برآوردها سفرهای اربعین امسال از دهم مهرماه آغاز می‌شود و فرصت دوماهه‌ای تا آن مقطع برای تعمیر جاده‌ها وجود دارد. مدیران ارشد دولت در خوزستان معتقدند که به دلیل حذف روادید اربعین میزان سفرهای اربعین امسال افزایش می‌یابد و تعداد زیادی از زائران ترجیح می‌دهند که با خودروهای شخصی به مرزها بیایند.

همین مسئله سبب افزایش حجم ترافیک در جاده‌های خوزستان می‌شود و وجود خرابی در مسیرهای منتهی به مرز امکان بروز حادثه را افزایش می‌دهد؛ هرچند استاندار خوزستان تأکید داشته که همه اقدامات آماده سازی استان برای اربعین باید تا پیش از دهم شهریور به پایان برسد اما عدم تخصیص اعتبار برای جبران خسارت سیل به جاده‌های خوزستان سبب ایجاد موج جدیدی از نگرانی بین زائران شده است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار