تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۱۸۵۷۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توضیح مدیر پایگاه جندی شاپور درخصوص تخریب دیوار آرامگاه یعقوب لیث صفاری
توضیح مدیر پایگاه جندی شاپور درخصوص تخریب دیوار آرامگاه یعقوب لیث صفاری
  مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری جندی شاپور و ایوان کرخه درخصوص تخریب دیوار ضلع جنوبی آرامگاه یعقوب لیث صفاری توضیحاتی ارائه داد.

یعقوب زلقی  اظهار داشت: این بخش از دیوار آرامگاه یعقوب لیث صفاری دارای الحاقاتی بود که در سال های نه چندان دور به بنا اضافه شده بودند.

وی با بیان اینکه این الحاقات باید در روند مرمت برداشته می شدند، افزود: آجرهای سنتی متناسب با جایگاه تاریخی بنا جایگزین آنها می شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری جندی شاپور و ایوان کرخه گفت: فصل سوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری از ابتدای مرداد ماه آغاز شده و تا ۲ ماه دیگر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این مرمت با یک میلیارد ریال اعتبار زیر نظر میراث فرهنگی انجام می شود، افزود: مرمت دیواره ضلع جنوبی بنا با مصالح سنتی انجام می شود تا اصالت تاریخی آن بیش از پیش ملموس شود.

زلقی عملیات حفاظتی و مرمتی در نمای ضلع شمالی (ورودی) این بنای تاریخی را از دیگر اقداماتی برشمرد که در این فصل انجام می‌شود.

وی همچنین از مرمت قسمت‌های آسیب دیده پشت بام بنا ناشی از بارندگی‌های اخیر، اصلاح ناودانها برای خروجی بهتر آب و… دراین آرامگاه خبر داد و افزود: توسعه زیرساخت‌های این محوطه مانند آب، برق و ساماندهی منظر محیطی آن از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این پایگاه می باشند.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در شهر جندی شاپور در ۱۰ کیلومتری دزفول به شوشتر قرار دارد. در کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهر باستانی گندی شاپور دیده می‌شوند.

این آرامگاه اثری برجا مانده از دوره تیموریان است که در هشتم دی‎ماه ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۵۰ در ردیف آثار ملی ثبت شد.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار