تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۱۸۵۷۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ثبت ۲ اثر معنوی ماهشهر
۲ شیوه سنتی ماهیگیری بندر ماهشهر شامل «دست‌اشکن» و «آلات» در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شدند.

 رئیس اداره میراث فرهنگی  ، صنایع دستی و گردشگری ماهشهر  اظهار داشت: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت ملی ۲ اثر معنوی بندر ماهشهر در آثار ناملموس کشور را به استاندار خوزستان ابلاغ کرد.

سارا عبادی افزود: شهرستان بندر ماهشهر در جنوب استان خوزستان به دلیل واقع شدن بین خشکی و دریا (محدوده ساحلی) و تاثیرپذیری از این ظرفیت ها دارای ویژگی‌های طبیعی خاص و منحصر به فرد است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بندر ماهشهر گفت: از جمله مهمترین ویژگی‌های طبیعی منطقه وجود خورهای بندر ماهشهر است که در نتیجه هزاران سال جذر و مد و پیشروی آب دریا در سواحل پدید آمده‌اند.

عبادی با بیان اینکه خورها همواره نقش و تاثیر بسزایی در شیوه معیشت و زندگی ساکنان منطقه داشته و دارند افزود:از قدیم تاکنون در میان شیوه‌های معیشتی مردمان این دیار، صیادی جایگاهی خاص و اهمیت بسیار زیادی داشته است. 

وی افزود: هرچند از دیرباز صیادی در خور به روش‌های مختلف انجام شده است، اما ۲ روش ماهیگیری یعنی روش «دست‌اشکن» و روش «آلات» به سبب ویژگی‌های محیطی در این منطقه بسیار مورد توجه بوده است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ماهشهر گفت: منحصر به فرد بودن، قدمت فراوان، کاهش آسیب‌های محیطی و زیست محیطی نسبت به دیگر روش‌های صیادی، معرفی اصولی و دقیق، تلاش در راستای حفظ و ماندگاری سنت‌ها و روش‌های کهن ماهیگیری و دلایل فراوانی از این قبیل سبب شد تا این ۲ اثر در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شوند. 

عبادی گفت: مراتب ثبت ملی «مهارت ماهیگیری به روش سنتی دست‌اشکن» به شماره ۱۷۰۰ و «مهارت ماهیگیری به روش سنتی آلات» به شماره ۱۷۰۱ در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده‌ و ثبت آنها اخیرا از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به استاندار خوزستان ابلاغ شد.

وی از مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، فرماندار ماهشهر، انجمن دوستداران میراث فرهنگی خلیج فارس و صیادان بومی به دلیل پشتیبانی، حمایت و همکاری در ثبت ملی این ۲ اثر تشکر کرد.

اسلکه تاریخی خور غزاله، انبارهای شرکت نفت ، دهستان جراحی و نخلستان های آن ، سواحل دریا شامل پارک‌های ساحلی دریاچه نمک و ساحل بندر امام و ساحل مجیدیه، خورها و جزایر شامل خور سیف، غزاله، بی‌حد و جزایر بُنه، قبر ناخدا و دارا را می توان به عنوان جاذبه های شاخص گردشگری بندرماهشهر برشمرد.
همچنین جاذبه‌های گردشگری طبیعی شامل مولح، لوریان، مش انبر، شرایع ، رودخانه جراحی و نیز امکان مذهبی شامل بقعه حمزه ، بقعه سیدصالح و سید یحیی، قدمگاه ویس از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان می باشند.

به گزارش ایرنا، شهرستان ماهشهر دارای بیشترین خور در کشور است و تنها شهرستانی است که دارای چهار بندر است. 

بندر ماهشهر در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار