تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۸۵۸۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روستاهای بدون برق در قطب تولید انرژی برق آبی کشور
  شهرستان اندیکا در شمال خوزستان با قرار گرفتن بین ۲ سد شهید عباسپور و گدار، قطب تولید انرژی برق آبی کشور است، اما بیش از ۲۵ روستای این شهرستان بدون برق‌ هستند.

 حدود ۱۳سال از ارتقای بخش اندیکا به شهرستان می‌گذرد اما همچنان تعدادی از روستاهای این شهرستان از نبود زیرساخت‌های اولیه از جمله برق، گاز، راه دسترسی و شبکه مخابرات بی‌بهره هستند.

در این شهرستان با وجود داشتن خاک حاصلخیز، رودخانه های خروشان، طبیعت بکر، جنگل های انبوه و کوه‌های برفگیر، متناسب با ظرفیت‌ها برای عمران و آبادی آن برنامه‌ریزی نشده است.

یکی از مشکلات این شهرستان روستاهایی است که هنوز به شبکه برق وصل نشده‌اند و ساکنان آن از این انرژی  پاک بی‌بهره هستند.

برق از مهمترین انرژی‌های پاک است که می‌تواند برای یک اقتصاد در حال توسعه مانند کشور ما تاثیر زیادی داشته باشد و زمانی بر اهمیت این موضوع افزوده میشود که از یک سو سایر منابع انرژی همانند نفت و گاز مهمترین منبع درآمدی کشور بوده و از سوی دیگر تقاضا برای گاز و فرآورده‌های نفتی به‌طور روز افزون درحال افزایش است.

عضو شورای اسلامی بخش چلو در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر روستاهای فاقد برق در بخش چلو واقع شده‌ اند که برخی از آنها از راه دسترسی نیز محروم هستند.

نیازعلی سهرابی افزود: این روستاها شامل شلا، تنگ سنان، رپی، چال منار، سررگ صالح ابراهیم در بخش چلو و برخی نیز در بخش مرکزی شهرستان اندیکا واقع شده‌اند که تاکنون به شبکه برق وصل نشده‌اند.

وی ادامه داد: امروزه اهمیت انرژی برق بر کسی پوشیده نیست اما برخی ساکنان این روستاها گاهی باید یک روز کامل وقت بگذارند تا بتوانند گوشی تلفن خود را در روستاهای مجاور شارژ کنند.

عضو شورای اسلامی بخش چلو گفت: پیشنهاد ما برای برخی روستاهای فاقد برق که راه دسترسی ندارند، نصب پنل های خورشیدی است اما متاسفانه این موضوع تاکنون در روستاهای شهرستان اندیکا مورد توجه قرار نگرفته است.

در شورای توسعه اندیکا برای حل مشکل برق روستاها تصمیماتی گرفته شده است

نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه اندیکا در فهرست شهرستان های محروم خوزستان قرار گرفته، شورایی با عنوان توسعه این شهرستان در استانداری خوزستان تشکیل شده که یکی از اهداف آن حل مشکل برق روستاهای این شهرستان است.

علی عسکر ظاهری عبده وند افزود:تا سال ۹۵ برق شهرستان اندیکا با وجود قرار گرفتن بین ۲ سد، از شوشتر تامین می‌شد و جوابگوی پروژه‌های صنعتی نبود اما با پیگیری انجام شده هم اکنون این برق از سد گدار تامین می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان گفت: از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۴۰ روستای شهرستان اندیکا برقدار شده و امسال نیز برخی از آنها برقدار می‌شوند.

امسال بیش از ۱۰ روستای اندیکا برقدار می‌شوند

رییس اداره برق شهرستان اندیکا نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با پیگیری مسئولان شهرستان و استان ۱۰ روستای این شهرستان امسال به شبکه برق متصل می‌شوند.

سجاد نصیری افزود: در برخی روستاها مثل شلا مشکل تملک زمین روستاها مطرح است چرا که سازمان آب و برق خوزستان مدعی است که املاک این روستا را خریداری کرده است.

وی ادامه داد: در برخی روستاها مثل رپی و سررگ صالح ابراهیم نیز راه دسترسی وجود ندارد و موضوع استعلام از محیط زیست و منابع طبیعی مطرح است.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات ما سکونت فصلی اهالی در روستاها است چرا که برخی روستاها تنها نیمی از سال دارای سکنه هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار