تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۱۸۵۸۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صنایع کوچک با دغدغه‌های بزرگ
 صنایع کوچک به عنوان واحدهایی معرفی می ‌شوند که با هزینه ‌ای کمتر از صنایع بزرگ به فضای اشتغال و تولید در جامعه بسیار کمک می‌کنند، این در حالی است که این صنایع با مشکلات بزرگی روبه رو هستند و برای ادامه فعالیت خود به حمایت نیاز دارند.

انتظار از صنایع کوچک و پایین دست برای ایجاد اشتغال و افزایش درآمد و رونق تولید در جامعه زیاد است این در حالی است که مسیرها برای حمایت از این صنایع هموار نیست و با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

تامین منابع مالی برای این صنایع در مقایسه با صنایع بزرگ مشکل‌تر است، به ویژه آنکه بانک‌ها شرایط سخت تری را از نظر وثیقه و نرخ بهره بالاتر به آنان تحمیل می‌کنند.

بر اساس آمار، درصد بالایی از آمار اشتغال کشور در بنگاه‌های کوچک صورت می گیرد بنابراین لازم است با حمایت از این واحدهای تولیدی در واقع از اشتغال کشور حمایت کرد.

در بیشتر موارد صنایع متوسط و کوچک فاقد هرگونه تشکل حمایتی برای بازاریابی و صادرات محصولات خود هستند و این امر مانع افزایش سود آوری و توسعه سرمایه گذاری این صنایع می‌شود.

صنایع کوچک به یک دوره تنفس احتیاج دارند

مدیرعامل شرکت نمک دریایی دلفین به عنوان تخستین تولید کننده نمک دریایی و صنعتی کشور در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز در گفت و گو با خبرنگار اهواز بیان کرد: قوانینی که برای فعالان اقتصادی و تولید کنندگان وجود دارد حمایت کننده از واحدهای تولیدی نیستند و برای موفقیت و ماندگاری صنایع و واحدهای تولیدی باید این قوانین اصلاح شود.

عبداله حرمتی گفت: صنایع کوچک و واحدهای تولیدی برای ادامه فعالیت خود نیاز به یک دوره تنفس در مقابل فشارهایی که از بخش های مختلف از جمله دریافت مالیات و بیمه وارد می شود نیاز دارند.

وی افزود: نرخ مالیاتی که از صنایع گرفته می شود ۲۵ درصد و سود تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی بیش از ۳۰ درصد است؛ در این شرایط اقتصادی تامین این هزینه ها برای یک تولید کننده بسیار سخت و دشوار است و در بسیاری موارد باعث ورشکستگی صنعت می شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل یک واحد تولیدی نیاز دارد تا برای کسب سود بیشتری و ماندگاری خود، یک دوره تنفس در مقابل فشارهای اقتصادی داشته باشد؛ به عنوان مثال می توان چند سال نرخ دریافت مالیات را کاهش داد.

مدیرعامل شرکت نمک دریایی دلفین افزود: بیشتر کارخانجات و صنایع ، ماشین آلات و تجهیزات به روز ندارند و با ظرفیت های غیر پیشرفته قادر به رقابت با تولیدات سایر کشورها نیستند.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی و صنایع کوچک و متوسط می توانند فرصت های اشتغال و تولید ثروت را در صورت حمایت شدن و کاهش قوانین بازدارنده برای کشور به همراه داشته باشند.

قوانین بانک ها، مالیات و بیمه تامین اجتماعی مانعی بر سر راه تولید

مدیرعامل شرکت تک نان جنوب نیز که در شهرک صنعتی اهواز فعالیت دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ضریب سود صنایع کوچک جوابگوی میزان سود و هزینه هایی که اداره مالیات، بانک ها و بیمه تامین اجتماعی خواستار است، نیست و در بسیاری موارد، صنایع زیر بار این فشار از بین می‌روند.

مهدی میثمی گفت: صنایع خوزستان با مشکلات دیگری از جمله شرایط نامناسب آب و هوا و گرما و بالا بودن هزینه انرژی روبه رو هستند، در ابتدای امسال نیز سیل خسارت هایی را به صنایع کوچک خوزستان وارد کرد.

بر اساس اعلام شرکت شهرک های صنعتی خوزستان، سیل اخیر در خوزستان یک هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال به صنایع کوچک خسارت وارد کرد.

وی افزود: تحریم ها نیز فشار زیادی به واحدهای تولیدی و صنایع کوچک وارد کرده و بسیاری از واحدهای تولیدی در شرایط تحریم برای تامین تکنولوژی جدید دچار مشکل هستند.

ادامه فعالیت صنایع کوچک در شرایط نامناسب فضای کسب و کار

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با وجود شرایط نامساعد فضای کسب و کار در خوزستان، فعالیت و روند سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک استان خوب است.

اخلاق محمدیان با اشاره به طرح های حمایتی از صنایع کوچک راکد در خوزستان بیان کرد: ۷۰ طرح صنعتی راکد در خوزستان که توسط بانک‌ها تملک شده بودند شناسایی شدند و ۱۵طرح پارسال به متقاضیان جدید سرمایه گذاری واگذار شدند.

وی افزود: همچنین ۲۵ واحد صنعتی راکد در خوزستان پارسال به چرخه تولید بازگشتند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان بیان کرد: مدیران واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نمی‌توانند تولید خود را رها، و به دنبال رفع چالش ها در دستگاه های مختلف باشند بنابراین بخش دولتی باید توجه ویژه ای به برطرف کردن مشکلات این واحدها داشته باشند.

محمدیان افزود: ۱۴۰ طرح سرمایه گذاری در خوزستان برای دریافت تسهیلات و کمک هزینه ، به بانک های استان معرفی شدند تا امکان سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی خوزستان را داشته باشند.

وی با اشاره به طرح پرداخت یارانه تولید به صنایع کوچک ادامه داد: این طرح با همکاری استانداری خوزستان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سال ۹۷ انجام گرفت و مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال در قالب یارانه تولید به واحدهای تولیدی خوزستان پرداخت شد و کمک بسیار خوبی به صنایع برای رونق گرفتن تولید آنها بود.

وی گفت: امید است این طرح امسال نیز اجرایی، و در شرایط اقتصادی فعلی به صنایع کمک شود.

محمدیان با اشاره به اینکه تسهیلاتی با عنوان به روزرسانی تجهیزات صنایع پرداخت نمی‌شود ، بیان کرد: کارخانجات و صنایع نیاز دارند که همگام با تکنولوژی به روز دنیا تجهیزات خود را به روز کنند؛ تسهیلاتی که از سوی بانک ها به صنایع پرداخت می شود با سود بالا است که دربسیاری از شرایط این امکان را به صنعتگر نمی‌دهد تا امکانات خود را به روزرسانی کند.

وی با بیان اینکه حمایت از صنایع کوچک حمایت از ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری است گفت: برای رونق اقتصادی در بخش تولید باید به دنبال توسعه صنایع پایین دستی و کوچک بود که با کمترین هزینه راه اندازی شده و می توانند در افزایش تولید و ایجاد اشتغال نقش بسیار تاثیر گذاری داشته باشند. 

خوزستان با نرخ دوم بیکاری نیازمند توسعه صنایع کوچک

بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، نرخ بیکاری خوزستان ۱۴ درصد و رتبه دوم میزان افراد بیکار را در کشور دارد ، چنین نرخ بیکاری در یک استان صنعتی شایسته نیست.

به گفته کارشناسان، صنایع کوچک با هزینه ای بسیار کمتر از صنایع بزرگ راه اندازی می‌شوند و می توانند در ایجاد اشتغال و سرمایه نقش بسزایی را در جامعه داشته باشند.

صنایع بزرگ در خوزستان فعالیت بیشتری نسبت به صنایع کوچک دارند این در حالی است که به گفته کارشناسان برای کاهش نرخ بیکاری باید صنایع کوچک را توسعه داد.

در خوزستان ۷۱ ناحیه و شهرک صنعتی وجود دارد که ۴۸ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند. میزان سرمایه گذاری خارجی در نواحی و شهرک های صنعتی خوزستان در پارسال ۱۳ میلیون یورو، و میزان سرمایه گذاری داخلی بیش از هفت هزار و ۱۶ میلیاردریال بود و این در حالی است که این رقم در سال پیش از آن یک هزار و ۸۹۴ میلیارد ریال بود. 
میزان اشتغال پارسال در نواحی و شهرک های صنعتی خوزستان بالغ بر ۲ هزار و ۴۲۹بود که این رقم در سال ۹۶ یک هزار و ۵۴۶ نفر بود. 
محمدیان بیان کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۷۶ هکتار زمین در شهرک های صنعتی خوزستان به سرمایه گذاران واگذار شده که در سال ۹۶ این آمار ۲۶ هکتار بود. 
تقاضا برای ایجاد شهرک های صنفی همچون شهرک خودرویی، شهرک مبل سازی و شهرک نمایشگاهی در خوزستان زیاد است و این نشان دهنده پویایی در حوزه کسب و کار است. 
در خوزستان صنایع مادر و بزرگی وجود دارد که می توان صنایع پایین دست آنها را ایجاد، و فرصت ایجاد اشتغال زیادی را در این استان فراهم کرد. 
از ۲۱ مرداد به مدت هفت روز، هفته روز ملی صنایع کوچک نامگذاری شده است اما متولیان صنایع کوچک از مشکلات و ناملایمت هایی که دستگاه های مختلف با آنها دارند سخن می گویند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار