تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۱۸۵۸۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دست پلیس در مقابله با هنجارشکنان نمی‌لرزد / برابر قانون، از سلاح استفاده کرده‌ایم و می‌کنیم
 
فرمانده انتظامی اهواز با بیان اینکه دست پلیس در مقابله با هنجارشکنان نمی‌لرزد، گفت: امروز پلیس اهواز یکی از جسورترین پلیس‌های کشور است؛ آمار تلفات مجرمین به ضرب گلوله پلیس، دلیل مبرهنی بر این ادعا است و در مواقع ضروری برابر قانون به کارگیری سلاح، از سلاح استفاده کرده‌ایم و می‌کنیم.

 سرهنگ محسن دالوند در آیین تجلیل از اصحاب رسانه در حوزه نیروی انتظامی خوزستان که امروز (22 مردادماه) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه خبرنگاران در تامین امنیت پایدار به پلیس کمک می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به تهدیدات دشمنان کوردل، تمام تلاش آنها بر پایه این است که از هر فرصتی سوءاستفاده کنند و وضعیت کشورمان را وضعیت امنیتی نشان دهند، در صورتی که این مساله خلاف واقعیت است. 

وی افزود: در حالی که در کشورهای آمریکایی مشاهده می‌کنیم یک نوجوان با اسلحه در یک مدرسه چند نفر را به قتل می‌رساند اما در ایران در اوج اقتدار یک زن بدون کوچکترین ناامنی می‌تواند با خودرو شخصی از شهری به شهر دیگر مسافرت کند.

سرهنگ دالوند بیان کرد: همیشه جرایم وجود داشته و دارد؛ اما در برخی نقاط، جرایم کش‌دار و در برخی نقاط، طبیعی بوده است. نمی‌گوییم در اهواز جرایم رخ نمی‌دهد اما همه تلاش نیروی انتظامی تامین امنیت پایدار است.
فرمانده انتظامی اهواز گفت: پلیس امروز پلیس مردمی، اسلامی و ولایت‌محور است و رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع حرف اول را می‌زند. ما قبل از اینکه پلیس باشیم خود را جزئی از مردم می‌دانیم و بعد این لباس مقدس شهادت را بر تن می‌کنیم.

رئیس پلیس اهواز بیان کرد: چهره مهربان پلیس مربوط به شهروندان یا افرادی است که به آنها ظلم شده اما چهره مقتدر برای افراد هنجارشکن است و با تمام قدرت در مقابل چنین افرادی می‌ایستیم. در این راستا جاذبه در حد اعلاء و دافعه در حد ضرورت، شعار پلیس است.
وی با اشاره به تاثیر انتشار اخبار صحیح از طریق فضای خبری رسمی، عنوان کرد: زمانی که در فضای مجازی وضعیت اخبار را مشاهده می‌کنیم، فضا مانند قلب ملتهبی است اما با انتشار اخبار صحیح و عملکرد خوب خبرنگاران این ضربان به حالت عادی برمی‌گردد. این وضعیت باعث می‌شود پلیس راحت‌تر به وظایف خود عمل کند. در چنین شرایطی خبرنگاران نیمی از فشار وارد شده بر دوش نیروی انتظامی را سبک‌تر می‌کنند.

فرمانده انتظامی اهواز با بیان اینکه مشارکت عمومی در انجام وظایف پلیس مهم و مورد نیاز است، گفت: تامین امنیت تنها مختص نیروی انتظامی نیست بلکه در این زمینه 14 ارگان دولتی دخیل هستند. قوه قضاییه و نیروی انتظامی دو ارگان از این 14 ارگان دولتی هستند. وظایف 12 دستگاه دیگر مشخص است اما مجهول مانده است که برابر با مصوبات وزارت کشور، این 12 دستگاه نیز باید در تامین نظم و امنیت پای کار بیایند.

سرهنگ دالوند گفت: اکنون تامین نظم و امنیت تنها از نیروی انتظامی مطالبه می‌شود. ما از مطالبه‌گری بیم و هراسی نداریم اما اگر از دیگر سازمان‌ها نیز مطالبه‌گری شود قطعا می‌توانیم وظایف‌مان را بهتر انجام ‌دهیم.
وی با بیان اینکه در بحث وقوع جرایم، مشارکت مردم حرف اول را می‌زند، عنوان کرد: چند نوع پیشگیری داریم که پیشگیری کیفری یکی از آنها است و نوع برخورد قوه قضاییه با مجرمین را شامل می‌شود. در این زمینه برخوردهای خوبی از سوی دادستانی خوزستان در حال انجام است و حتی چندین شعبه ویژه جهت تسریع در پرونده‌های کیفری تشکیل داده‌اند.

رئیس پلیس اهواز ادامه داد: افزایش گشت‌های آشکار و پنهان نیروی انتظامی، تحت تعقیب قرار دادن مجرمین، کشف اموال و استرداد اموال به مال‌باختگان نیز در حوزه پیشگیری انتظامی قرار دارند. ما در بحث پیشگیری وضعی صحبت داریم؛ پیشگیری وضعی نوعی از پیشگیری است که از شهروند آغاز می‌شود و تا 14 ارگان دخیل در تامین نظم و امنیت را شامل می‌شود.

سرهنگ دالوند تصریح کرد: ایجاد امنیت حریم شخصی منازل و اموال  از طریق نصب حفاظ‌های بازدارنده، نصب استفاده از آژیر دزدگیر، نصب دوربین مداربسته و برخی اقدامات دیگر از جمله اقدامات برای مشارکت مردم در تامین نظم و امنیت هستند.

فرمانده انتظامی اهواز گفت: گاهی اوقات مشاهده می‌شود برخی مسافران سوار خودروی بدون پلاک می‌شوند در حالی که باید شهروندان به این موارد توجه کنند. این موضوع یکی از موارد مشارکت عمومی است زیرا مردم در برخی جرایم زمینه‌ساز وقوع جرایم می‌شوند. در این زمینه بحث ناوگان خودرویی و وسایل نقلیه عمومی بسیار اهمیت دارند.

وی سهم‌خواهی نیروی انتظامی از ادارات را یکی از مطالبات نیروی انتظامی دانست و عنوان کرد: مجهز نبودن شهرستان به سیستم نظارت تصویری در تامین نظم و امنیت تاثیرگذار است. بارها این موضوع را مطرح کردیم و یکی از مطالبات نیروی انتظامی، تجهیز شهرستان به سیستم نظارت تصویری است. انتظار می‌رود شهرداری که برابر شرح وظایف‌شان در سهم‌خواهی ادارات و مصوبات وزارت کشور، مسئولیت تجهیز شهرستان به سیستم‌های مانیتورینگ را دارد، پای کار بیایند. در برخی کلانشهرها بیش از 600 دستگاه دوربین، وضعیت شهرستان را رصد می‌کند. دوربین باعث می‌شود مجرم احساس کند تحت رصد است و این موضوع در پیشگیری بسیار تاثیرگذار است.

رئیس پلیس اهواز با اشاره به عملکرد نیروی انتظامی اهواز گفت: در مجموع وقوع جرایم در اهواز در سال جاری نسبت به بازه زمانی سال گذشته، شاهد کاهش 4 درصدی وقوع جرایم هستیم. همچنین در این مدت، جرایم خشن 18 درصد کاهش یافته است. علاوه بر آن با تلاش نیروی انتظامی و مشارکت مردم، در بحث تیراندازی‌ها نیز شاهد کاهش 37 درصدی بوده‌ایم. همچنین چندین باند سرقت منزل متلاشی شده است.

وی ادامه داد: امروز پلیس اهواز یکی از جسورترین پلیس‌های کشور است و آمار تلفات مجرمین به ضرب گلوله پلیس، دلیل مبرهنی بر این ادعا است. دست پلیس در مقابله با هنجارشکنان نمی‌لرزد و در مواقع ضروری برابر قانون به کارگیری سلاح از سلاح استفاده کرده‌ایم و می‌کنیم.

سرهنگ دالوند عنوان کرد: در سال جاری 60 طرح پاکسازی و 13 طرح خلع سلاح در اهواز اجرا شده است. مردم انتظار تامین نظم و امنیت را دارند و ما هم از مردم مطالبه‌گر هستیم و می‌خواهیم مشارکت عمومی را داشته باشیم. شهروندان باید هر جا احساس کنند خبر یا موارد مجرمانه‌ای وجود دارد باید موضوع را به ما اطلاع دهند تا شاهد برخورد قاطعانه با مجرمان و کاهش جرایم باشیم.

فرمانده انتظامی اهواز با اشاره به برخی پیشنهادات دادستان اهواز در راستای کاهش جرایم، گفت: بخشی زیادی از جرایم توسط معتادان متجاهر انجام می‌شود که در این زمینه اجرای ماده 16 در خصوص برخورد با معتادان متجاهر، اشتغال‌زایی این افراد و کاهش جرایم تاثیرگذار است.

سرهنگ دالوند عنوان کرد: همچنین استفاده از پارکبان و نگهبان محله جهت کاهش جرایم را پیشنهاد داده‌اند که این موضوع به مشارکت مردم برمی‌گردد. استفاده از پارکبان و نگهبان محله تحت پوشش شرکت‌های حراستی که مجوز دارند، در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. یکی دیگر از راه‌ها، دستگیری مجرمان سابقه‌دار است که حدود یک ماه است این کار در حال انجام است و تعداد زیادی از این متهمین دستگیر شده و دستگیری مابقی در دستور کار است.

وی با اشاره به وضعیت اموال مسروقه مکشوفه بیان کرد: مقدار زیادی اموال مسروقه مکشوفه بلاتکلیف در انبارها وجود دارد که این اموال در یک نمایشگاه چهار روزه قرار داده خواهند شد تا علاوه بر اینکه شهروندان اموال خود را شناسایی کنند، انبارها نیز پاکسازی شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار