تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۱۸۵۸۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شیخ مجروح در هند؛ آنجا چراغی روشن است
 معرکه شکست سکوت بعد از «کشتار شنبه سیاه» در ۲۱ آذر سال ۹۴ نیجریه اکنون با اعزام شیخ ابراهیم زکزاکی برای درمان در هند و بازتاب بین المللی آن به نتیجه نزدیک می شود، اما این سال ها در نیجریه چه گذشت که دولت آن ناچار شد زکزاکی را برای درمان به خارج بفرستد؟

رهبر شیعیان نیجریه بعدازظهر دوشنبه فرودگاه آبوجا نیجریه را به مقصد هند برای پیگیری های درمانی ترک کرد.

به گزارش روزنامه پانج، با دستور دادگاه عالی نیجریه «شیخ ابراهیم زکزاکی» به همراه همسر خویش می تواند برای پیگیری های درمانی خود به یکی از بیمارستان های هند مراجعه کند.  

دستور دادگاه نیجریه در حالی صادر می شود که شیخ زکزاکی به همراه همسرش در سه سال گذشته در بازداشت نیروهای امنیتی بود.

بر اساس حکم دادگاه، وزارت امور خارجه نیجریه باید رهبر شیعیان این کشور را آزاد کرده تا برای معالجه به کشور هند مراجعه و پس از مرخص شدن از بیمارستان، به ادامه جلسه دادگاهی خود بازگردد.

اولین طلوع

«برای اولین بار نیروهای امنیتی نیجریه به من اجازه دادند پزشکم را ببینم و او مرا درمان کند در حالی که عادت کرده بودم اطبای مشخصی از سوی نیروهای امنیتی مرا معاینه کنند.»

این چند کلمه را شیخ ابراهیم زکزاکی اواخر دی ماه سال ۹۶ تقریبا بعد از دو سال خفقان و بی نشانی و سکوت بر زبان آورد؛ ماه ها بعد از اینکه حتی شایعاتی درباره مرگ او مطرح شده بود و تصمیم گیران در ابوجا پایتخت نیجریه چندین اعتراض گسترده به دستگیری زکزاکی را با مشت آهنین پاسخ داده بودند.

برای اولین بار بعد از شنبه سیاه خونین که شهر زاریا در ایالت کادونا نیجریه (۲۱ آذرماه ۱۳۹۴) شاهد آن بود تصاویری از شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه منتشر شد که بر عصایش تکیه داده بود و این بار به جای شال سبز همیشگی دور گردنش را آتل طبی گرفته بود و چشم چپش که حالا بینایی اش را در اثر ضربات آن روز تلخ از دست داده بیش از همه چیز جلب نظر می کرد.

تعدادی از روزنامه نگاران انتخاب شده هم در یکی از بیمارستان های پایتخت حضور داشتند تا گزینشی بپرسند و پاسخ های گزینشی را منتشر کنند. جنبش اسلامی این حرکت نیروهای امنیتی را ناقص دانست و هنوز کسی از وضعیت سلامت همسر شیخ در زندان اطلاعی نداشت.

در آذر سال ۹۴ یعنی حدود یکهزار و ۳۰۰ روز پیش بود که ارتش و پلیس نیجریه با یورش به حسینیه بقیه‌الله (عج) در شهر زاریا و منزل شیخ زکزاکی در ایالت کادونا در شمال نیجریه، رهبر شیعیان این کشور را به همراه همسرش «زینت ابراهیم» و یکی از پسرانش دستگیر کردند؛ در این یورش که به عملیات نظامی شبیه بود صدها نفر از شیعیان نیجریه نیز به شهادت رسیدند. برخی رسانه ها شمار افراد شهید شده در حمله به خانه شیخ زکزاکی را تا ۲۰۰۰ نفر ذکر کرده اند.

تا کنون بارها برای ترور ابراهیم زکزاکی تلاش شده است؛ سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ که در این حمله آخر چشمش و همسرش زخمی شدند. سه پسرش را پیشتر در تظاهرات روز قدس از دست داده بود و با دستان خود به خاک سپرده بود و سه پس دیگرش را نیز روز شنبه سیاه کشتند بدون اینکه فرصتی برای دفنشان بیابد. خواهر و برادر زاده اش نیز در همان شنبه کشته شدند و نخواستند چیز دیگری از آنها باقی بماند بنابراین قبر مادر و فرزندان شیخ و نیز خانه اش را نیز همسطح زمین کردند.

اختلاف بین مقام های نیجریه

شیخ و همسرش بازداشت شدند بدون محاکمه؛ و با وجود رای دادگاه عالی نیجریه در سال ۲۰۱۶ برای آزادی او، زکزاکی همچنان دربند ماند. ظاهرا اختلافات در داخل قوای نیجریه وضع را پیچیده تر کرده بود؛ دادگاه عالی حکم به آزادی می داد اما دولت زیر بار نمی رفت و می گفت محاکمه زکزاکی در حیطه اختیارات دادگاه ایالت کادونا است.

تظاهرات و اعتراضات برای آزادی شیخ مجروح و دربند از سوی هواداران او در جنبش اسلامی نیجریه ادامه یافت.

گابریل کوفولا قاضی دادگاه عالی فدرال بازداشت بدون محاکمه زکزاکی و همسرش را «مخالف با قانون» دانسته و حکمی صادر کرده بود که این دو ظرف ۴۵ روز به پلیس تحویل داده شوند و هشدار داده بود «اگر زکزاکی بمیرد تنش شدیدی در کشور ایجاد خواهد شد و بیگناهان زیادی کشته خواهند شد.»

کافولا در حکمی همچنین دستگاه های امنیتی را ملزم کرد که ۵۰ میلیون نایرا (۱۵۰ هزار دلار) غرامت به خانواده زکزاکی بدهند.

گزارش روزنامه الاخبار لبنان تصریح می کند که وزارت اطلاعات نیجریه نیز از حکم قاضی برای آزادی زکزاکی و همسرش استقبال کرده اما ارتش و دولت مرکزی نیجریه این امر را منوط به تصمیم مقامات ایالتی کردند؛ کسانی که شدیدا مخالف جنبش اسلامی هستند و صرفا وابستگی یا ارتباط با این جنبش را مستحق ۷ سال زندان می دانند.

همان زمان ابراهیم موسی سخنگوی جنبش اسلامی گفت: حتی در داخل دولت ابوجا وزرایی هستند که به بی گناهی شیخ زکزاکی و جنبش بدون سلاح او اذعان دارند...اما آنچه آزادی او را به تعویق می اندازد جناح عقاب ها در داخل دولت است است که می خواهند زکزاکی را از افکار عمومی دور نگه دارند.

بین المللی شدن اعتراض و مطالبه

در سطح جنبش و مردم اعتراضات ادامه پیدا کرد. جنبش اسلامی در سال ۲۰۱۸ بیانیه ای صادر کرد که در آن دولت نیجریه مسئول وضعیت جسمانی شیخ دربند عنوان شد و تصریح کرد: از دولت فدرال می خواهیم رهبرمان را که وضعیت سلامتی بحرانی دارد برای درمان آزاد کند.

کمی بعد، موج اعتراضات، ۳۲ شهر نیجریه را از جمله در پایتخت درنوردید اما باز هم با کشتار و سرکوب مواجه شد و ده ها تن از پیروان جنبش کشته شدند.

اعتراض ها از نیجریه هم فراتر رفت تا هشداری جدی به دولت نیجریه داده باشد. نیجر، چاد و کامرون نیز که جنبش اسلامی در آنها محبوبیتی دارد و خاارج از آفریقا در ترکیه، پاکستان، کشمیر و اندونزی نیز تظاهرات های مشابه برای آزادی زکزاکی برگزار شد.

آنکارا شاهد صدها معترض به بازداشت شیخ زکزاکی بود که پرچم های آمریکا، انگلیس و اسرائیل را در خیابان ها لگد می کردند.

در همین حال شیخ حمد کمال الدین ابوبکر یکی از وکلای کشور غنا از برنامه بین المللی کردن مطالبه آزادی شیخ مجروح خبر داد و گفت شبکه ای از وکلا و حقوقدانان از همه کشورهای آفریقایی قصد دارند پرونده زکزاکی را به دادگاه های بین المللی بکشانند. در همین چارچوب روزنامه «پریمیوم تایم» نیجریه نوشت که کمیته اسلامی حقوق بشر مستقر در لندن پرونده ای برای محاکمه محمد بخاری رئیس جمهور نیجریه و ژنرال توکور بوراتای رئیس ستا مشترک ارتش در دادگاه جنایی بین المللی باز کرده است.

قدس، نقطه ثقل جنبش اسلامی                              

به گفته ابراهیم موسی سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه، این جنبش از سال ۱۹۸۲ تا کنون یک هزار و ۲۴۰ شهید در راه قدس داده است و این کشته ها حاصل حملات از طرف های متعدد است؛ گاه به دست نیروهای امنیتی، بعضی دیگر به وسیله جریان های تکفیری مورد حمایت عربستان سعودی و نیز سازمان تروریستی بوکوحرام که در انفجار سال ۲۰۱۴ در مسیر کانو و زایرا ۳۲ تن از یاران جنبش را به شهادت رساند.

ابراهیم موسی با تاکید بر اینکه جنبش اسلامی مسالمت آمیز و بدون سلاح است می افزاید: جنبش اسلامی «تنها کالبد مقاوم در آفریقا» است و افتخار می کنیم که سفیر اسرائیل در نیجریه از فعالیت ما به ویژه درباره روز قدس ناراحت است. ما خود را به محور مقاومت نزدیک تر می بینیم.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار