تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۱۸۵۹۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از سال ۷۹ تاکنون؛
بیش از ۲۶ هزار بیمار با اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند
 رییس اورژانس هوایی کشور گفت: ۲۶ هزار و ۱۴۷ بیمار از سال ۱۳۷۹ تا پایان تیر امسال به مراکز درمانی منتقل شدند و ۱۸ هزار و ۵۴۷ پرواز انجام شد.

 محمد سرور روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی اورژانس هوایی در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: از ابتدای طرح تحول نظام سلامت یعنی مرداد ۹۳ تا پایان تیر ۹۸، با ۱۲ هزار و ۳۷۸ پرواز، ۱۷ هزار و ۳۰ بیمار به مراکز درمانی انتقال یافتند.

وی افزود: از ۱۷ هزار و ۳۰ بیمار ، ۵۲.۲۲  درصد مصدومیت ترافیکی،  ۲۶.۶۶ درصد  بیماران غیر ترافیکی،  ۹.۶۵ درصد مادران باردار،  ۸.۴۵ درصد بیماران قلبی و ۳.۰۲ درصد سکته مغزی گزارش شده است.

۴۲ پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال است 

سرور بیان کرد: از سال ۱۳۷۹ تاکنون با فراز و فرودهایی در خدمات آمبولانس هوایی روبه رو بودیم که بیشتر ناشی از کمبود اعتبارات و مشکلات فنی بود اما از آغاز طرح تحول نظام سلامت یعنی مرداد ۹۳ با واردات بالگردهای اختصاصی تا پایان تیر امسال ، ۴۲ پایگاه اورژانس هوایی مشغول ارایه خدمات است.

رییس اورژانس هوایی کشور ادامه داد: از جمله مزیت های آمبولانس هوایی انتقال سریع تر بیماران (بیشترین تاثیر استفاده از آمبولانس های هوایی در کاهش زمان رساندن بیمار به مرکز درمانی است نه در رسیدن بر بالین بیمار) ، انتقال نیروی متخصص بر بالین بیمار، انتقال تجهیزات به مکان های مورد لزوم و پشتیبانی از ناوگان زمینی و امکان دسترسی به نقاط سخت گذر و غلبه بر ترافیک محسوب می شود.

هفت درصد درآمد ناخالص ملی در حوادث ترافیکی هدر می رود

وی با اشاره به اینکه در حوادث ترافیکی وضعیت خوبی نداریم گفت: هفت درصد درآمد ناخالص ملی کشور در حوادث ترافیکی از بین می رود؛ نسبت بروز حوادث غیر مترقبه به تعداد تلفات به دلیل حضور کمرنگ ایمنی در زندگی شخصی و حرفه ای ایرانی ها، اعداد غیرقابل قبول و بزرگی است.

سرور، با بیان اینکه پارسال ۶۲۰ هزار نفر در کشور به دنبال حوادث ترافیکی به مراکز درمانی منتقل شدند ادامه داد: به دنبال از دست رفتن جان هر ایرانی به دنبال حوادث ترافیکی، بر اساس مطالعات یکی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال خسارت مستقیم اقتصادی وارد می شود.

رییس اورژانس هوایی کشور افزود: در فاصله هر ۴۰ کیلومتر در جاده های اصلی پایگاه های اورژانس ایجاد کرده ایم که حاصل آن فعالیت ۱۴ هزار نفری نیروهای اورژانس در سطح جاده ها و شهرهای کشور در ۲ هزار و ۷۰۰  پایگاه اورژانس است به گونه ای که توانسته ایم در مدت ۱۵ دقیقه بر بالین مددجویان حاضر شویم.

وی بیان کرد: ۱۶۰ هزار کیلومتر جاده فرعی و روستایی در کشور زیرپوشش خدمات اورژانس نیستند و ۴۲ درصد تلفات حوادث ترافیکی در این جاده ها اتفاق می افتد که لزوم فعالیت اورژانس هوایی را بیشتر می کند.

پارسال ۹ هزار حادثه پرتلفات در کشور اتفاق افتاد

سرور گفت: پارسال ۹ هزار حادثه پرتلفات در کشور اتفاق افتاد یعنی ۲۹ بار در ۲۴ ساعت شبانه روز در کشور حوادث پرتلفات اتفاق افتاد؛ حادثه پرتلفات یعنی در هنگام یک حادثه بیشتر از سه نفر کشته یا بیشتر از پنج نفر مصدوم شوند.

رییس اورژانس هوایی کشور ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه سرعت مدرنیته شدن هشت برابر سریع تر از کشورهای توسعه یافته است در حالی که بین سرعت مدرنیته شدن و دانش استفاده یک فاصله وجود دارد که با حوادث پر می شود و سرعت بروز حوادث را بالا می برد که بنابراین باید چهار اصل آموزش، مهندسی راه و خودرو،  اعمال قانون و اورژانس یا فوریت ها رعایت شود.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت:خدمات اورژانس هوایی از شهریور سال ۹۳ در حال ارایه خدمت به مردم خوزستان است و در رسیدن به جایگاه مطلوب حرکت می کنیم اما فاصله زیادی برای رسیدن به استانداردهای لازم داریم که مستلزم آموزش و برگزاری جلسات است.

محمد امین زرگر ادامه داد: در زمینه تصادفات جاده ای و حوادث ترافیکی از بالگرد کمتر استفاده می شود که البته منوط به آماده بودن بالگرد و بالاتر بودن سرعت رسیدن آن نسبت به آمبولانس است.

وی بیان کرد: استفاده از بالگرد مربوط به مناطق سخت گذر و مناطق شمال و شمال شرق خوزستان است و از مسئولان کشوری می خواهیم با توجه به شرایط خاص خوزستان، بالگرد اختصاصی را برای ما در نظر بگیرند و موجب افزایش خدمات شوند.

یک بالگرد زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز خدمات هوایی ارایه می دهد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار